Dacă sunteți la promenadă pe Calea Victoriei, nu ratați două obiective de artă arhitecturală și vizuală de excepție – Palatul Ghica Victoria și expoziția de pictură, fotografie și video „Câmpuri morfogenetice” create de artista Oana Ionel, pe care impunătoarea clădire de patrimoniu o găzduiește până la finalul lunii mai.
Oana Ionel a impresionat ca artistă internațională cu seria sa „Poveștile secrete ale fluviului Dunărea”, unde a descris parcursul acestuia, de la izvoarele lui din Pădurea Neagră, Germania, până la vărsarea în Marea Neagră, ca un spațiu cultural divers și creativ. Celebrul fluviu a fost întotdeauna un element conector, care a adus la un loc o diversitate de oameni din diferite țări, culturi, etnii pentru o conviețuire mai armonioasă.
„În vremurile în care preferăm să construim garduri și ziduri mai degrabă decât poduri, pentru a nu ne simți singuri, ar trebui să ne concentrăm mai mult pe comunitățile noastre, pe lucruri reciproce, cum ar fi memoria reciprocă, pe care Rupert Sheldrake o descrie în conceptul său despre reflexiile morfogenetice”, declara artista Oana Ionel, dispărută anul trecut într-un tragic accident de mașină, cu o zi înainte de a împlini 39 de ani.
Curatorul Thomas Emmerling, fondatorul Kunsthaus 7B, o galerie de artă modernă și contemporană din Cisnădioara, care o reprezintă pe Oana Ionel din 2015, organizatorul expoziției, a declarat că acesta e un vis pe care l-a împlinit în numele Oanei, cea care și-a dorit foarte mult să aibă o expoziție la „Casa Dunării”, așa cum e cunoscut Palatul Ghica, una dintre cele mai prestigioase clădiri de patrimoniu din București.
El spune că seria „Câmpuri morfogentice” e una dintre cele mai importante serii ale regretatei artiste.
„Chiar dacă viața Oanei Ionel a fost scurtă, ea a trăit și a făcut într-o viață cât alții în două. Căutarea umanității și calitatea relațiilor interumane au fost subiecte principale în opera artistică a Oanei Ionel. Traseul ca o panglică al fluviului Dunărea a fost firul roșu din opera artistică a Oanei Ionel, deoarece cursul de apă leagă oameni din atât de multe țări, capitale, etnii și limbi materne. Este pentru prima dată când o prezentăm pe Oana Ionel cu lucrările sale naturaliste, sub formă de portrete de femei și lucrări lirice abstracte împreună. Și este pentru prima dată când sunt expuse fotografii realizate de Oana Ionel”, declară Thomas Emmerling.
Adesea, Oana Ionel a fost întrebată de ce acest concept - de a aduce oamenii împreună - este atât de important pentru ea. Motivul principal a fost că arta este cea mai înaltă expresie posibilă a libertății umane. De aici și pasiunea ei pentru „rezonanță morfogenetică”, concept descris de cercetătorul britanic Rupert Sheldrake, care explică telepatia prin intermediul morfogenezei.
Preferatul meu din expoziție este tabloul cu numele „Ada Kaleh”, cunoscuta insulă din zona Orșovei, dispărută după 1970, odată cu punerea în funcțiune a hidrocentralei de la Porțile de Fier.
Prolifica insulă, cunoscută și sub numele Carolina sau în limba turcă „Cetatea în apă”, e încărcată de legende care au fascinat-o pe Oana Ionel. Micro-cosmosul, diversitatea etnică și multiculturală, destinul tragic al locului care fusese mereu o țintă a disputei dintre Imperiul Otoman și Imperiul Habsburgic, inundarea ei de către regimul comunist au fost surse de inspirație pentru talentata artistă dispărută prematur de pe scena lumii.
Populația din Ada Kaleh era o combinație inedita – de origine română, îmbrăcată în haine turcești și vorbind maghiară.
„Diferitele grupuri etnice care trăiesc împreună au nevoie în primul rând de respect, interes, încredere și grijă unul pentru celălalt”, spunea artista a cărei expoziție poate fi văzută pe parcursul lunii mai, luna diversității în Europa.
În pictura Oanei Ionel, imaginea insulei Ada Kaleh e sublimată artistic prin multiple tonuri de albastru, peste care curg lacrimi simbolizate cu ceară care picură, acoperită de praf de aur, asa cum o găsim în picturile bisericilor ortodoxe.
Oana Elena Ionel, remarcabilă artistă vizuală, curatoare și consilieră culturală, a absolvit Universitatea Națională de Arte din București și a obținut un doctorat în Arte Vizuale din 2018. În 2020, a orchestrat expoziția intitulată „Poveștile secrete ale fluviului Dunărea”, care a făcut parte dintr-o trilogie de proiecte de expoziție despre simbolismul fluviului. În cadrul acestui proiect, artista a exprimat vizual o serie de aspecte conceptuale, cum ar fi: corelația dintre ziduri și poduri, granița cu caracterul său de limită, conexiunile culturale și diversitatea unică de-a lungul fluviului.
Oana a dispărut tragic, în urmă cu aproape un an de zile, din cauza unui accident de mașină care a avut loc în Bulgaria pe 28 mai 2023, cu doar o zi înainte de aniversarea a 39 de ani. Expoziția „Câmpuri morfogenetice” e un omagiu adus la un an de la plecarea ei din această lume și poate fi vizitată zilnic de la orele 14 la 19, la Palatul Ghica Victoriei.
Galeria Kunsthaus 7B plănuiește să organizeze în 2024 câteva evenimente comemorative cu expoziții de artă ale Oanei Ionel prezentate în București și în străinătate. „Am păstrat fostul ei studio din București, un apartament cochet lângă Muzeul Național de Artă din București, ca loc pentru întâlniri de networking de calitate, evenimente culturale, expoziții cu lucrări ale artiștilor internaționali”, explică Thomas Emmerling.
Ca artistă, Oana Ionel a avut mai multe expoziții personale în Vermont, Paris, Viena, München, Cluj-Napoca și București. În ianuarie 2019, lucrările ei au fost expuse la Rolls Royce Motorcars din München. Opera Oanei Ionel este reprezentată în colecția fostului președinte al consiliului consultativ internațional al Muzeului de Artă Modernă (MoMA), din New York, Ducele Franz de Bavaria.
În plus, opera Oanei Ionel este colecționată de colecționari de artă din Vermont, Paris, Seul, Londra, Zurich, Viena, Munchen, București și Cisnădioara.
În calitate de consilier cultural, Oana Ionel a lucrat în perioada martie – decembrie 2015 în Ministerul Culturii din București, în calitate de consilier al secretarului de stat, și din 2021 a activat în cadrul Departamentului pentru Relații Interetnice din cadrul Guvernului României. În tot acest timp, ea a organizat multe conferințe despre diplomația culturală și relațiile interpersonale. Dr. Oana Ionel și-a publicat studiile despre rolul minorităților turcești și tătare în arta clasică modernă românească. Cartea „Imaginea turcilor și tătarilor în arta modernă românească” a fost publicată în limbile română, engleză, turcă și tătară.
În 2021, Oana Ionel a fondat împreună cu Gabriela von Habsburg și galeristul Thomas Emmerling „Academia Internațională de Vară de Arte Vizuale Cisnădioara”, care a avut loc în 2023, cu 23 de participanți din 10 țări – România, Malta, Georgia, Germania și altele.
Daniela Palade Teodorescu