Ce trebuie să faci dacă zborul pe care l-ai rezervat este amânat sau anulat

Ce trebuie să faci dacă zborul pe care l-ai rezervat este amânat sau anulat

Se anunță noi perturbări ale transportului aerian, dar dacă știi ce drepturi ai, poți să obții returnarea sau compensarea contravalorii biletului de avion ori un zbor alternativ.

Este cea mai aglomerată perioadă a anului pentru sectorul aviatic și nu toate călătoriile vor decurge așa cum au fost plănuite. Numărul mare de zboruri – aproximativ 33.000 de zboruri pe zi în următoarele opt săptămâni – înseamnă că aeroporturile și controlorii de trafic aerian au în față un sezon dificil.

În plus, zeci de mii de zboruri, programate în această vară pe diferite trasee din Europa, sunt în pericol din cauza unei greve a controlorilor de trafic aerian. Potrivit unor calcule, în urma grevelor ar putea fi înregistrate întârzieri sau anulări la cel mult 12.600 de zboruri în fiecare zi, relatează Sky News.

Aproximativ o treime din călătoriile programate în Europa în perioada de vârf a vacanței de vară ar putea fi afectate ca urmare a acțiunii sindicale.

ADVERTISING

Lucrătorii de la Eurocontrol, care gestionează spațiul aerian european, au anunțat că vor protesta. Ei au revendicări legate de salarii, program și personal, potrivit The Times.

Anunțul privind greva controlorilor de trafic aerian ar putea fi făcut luni, dacă părțile nu reușesc să ajungă la un acord pe ultima sută de metri.

Totuși, oficialii de la organismul european de gestionare a traficului aerian au descris grevele ca fiind "inevitabile" și au recunoscut că nu există un plan de urgență. Experții se așteaptă ca problemele cele mai mari să fie la zborurile cu legătură la Londra, Barcelona, Bruxelles, Atena, Marsilia și Budapesta.

Dacă se întâmplă să călătorești într-o perioadă de perturbare a traficului aerian, este important să știi ce opțiuni ai. Euronews explică cum să procedezi în cazul în care zborul pe care l-ai rezervat este anulat sau amânat.

ADVERTISING

Ce trebuie să faci dacă zborul este anulat

În această situație ai dreptul să alegi între rambursare, redirecționarea călătoriei sau retur. Dacă alegi una dintre aceste opțiuni, nu mai ai dreptul la celelalte două.

Compania aeriană este obligată să încerce să te ducă la destinație cât mai repede posibil, chiar dacă asta implică folosirea unui alt transportator.

În timpul unei greve, compania aeriană s-ar putea afla în imposibilitatea de a oferi o redirecționare sau un zbor retur în condiții de transport comparabile cât mai curând posibil. În acest caz, trebuie să ramburseze costul biletului.

Companiile aeriene sunt obligate să-ți permită să alegi rambursarea în numerar sau sub forma unui voucher.

Dacă operatorul aerian nu poate oferi posibilitatea unei noi rezervări, dar îți cumperi un alt bilet pentru a te întoarce acasă în condiții de transport comparabile, atunci compania trebuie să-ți ramburseze diferența de preț dintre biletul pentru zborul anulat și costul noului tichet.

ADVERTISING

Beneficiezi de dreptul de a alege și în cazul în care anularea se produce după ce aeronava a decolat, dar a fost obligată să se întoarcă la aeroportul de plecare.

Dacă accepți o redirecționare, zborul nu mai este considerat anulat, ci întârziat. De reținut că poți alege data: în acest caz nu mai trebuie să alegi cea mai apropiată plecare.

Ce ai de făcut dacă zborul este amânat

Drepturile sunt puțin diferite în acest caz, iar unele dintre ele depind de durata și de distanța zborului.

Ai dreptul la asistență când întârzierea e de cel puțin două ore față de ora decolării și la o rambursare și la un zbor de întoarcere când întârzierea este de cel puțin cinci ore.

Dacă zborul este amânat la decolare cu două ore pentru călătoriile mai scurte de 1.600 km, cu trei ore pentru zborurile între 1.500 și 3.000 km și patru ore pentru toate celelalte distanțe, atunci ai dreptul la asistență suplimentară.

Compania aeriană trebuie să ofere alimente, băuturi, cazare și transfer către unitatea de cazare dacă este nevoie. De asemenea, ai dreptul la apeluri telefonice gratuite și de a trimite emailuri și faxuri gratuite. Dacă trebuie să plătești pentru oricare dintre aceste servicii, operatorul aerian trebuie să-ți ramburseze contravaloarea, așa că e important să păstrezi bonurile și chitanțele.

Ce faci dacă zborul este suprarezervat

Dacă nu ți se permite să urci la bord pentru că zborul a fost suprarezervat (când compania vinde unele locuri de mai multe ori), ai mai multe opțiuni.

Dacă te prezinți la timp cu un bilet valid și ți se refuză îmbarcarea din cauza suprarezervării avionului, ai dreptul la compensație și asistență din partea companiei aeriene.

Ai dreptul să alegi între rambursarea biletului, redirecționare și rezervarea unui bilet la un zbor ulterior.

Cum beneficiezi de compensație dacă zborul este anulat

Dacă zborul este anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată, atunci te încadrezi la compensare.

Valoarea compensației este cuprinsă între 250 de euro de persoană pentru zborurile pe o distanță de maximum 1.500 km și 400 de euro pentru zborurile între 1.500 și 3.500 km. Pentru toate zborurile mai lungi de 3.500 compensația este de 600 de euro.

Dacă în cele două săptămâni de dinaintea călătoriei nu primești o notificare prin care ți se transmite că zborul a fost anulat, șansele ca zborul să fie operat sunt foarte mari.

Ai dreptul la compensație și dacă ajungi la destinație cu o întârziere mai mare de trei ore. Ca și în cazul anulării, cuantumul despăgăbirii depinde de distanța zborului.

Zborurile pentru care se acordă compensații:

Reglementările UE în acest caz se aplică atunci când:

  • zborul este în interiorul UE, indiferent ce companie îl operează.
  • zborul sosește în UE din afara spațiului comunitar și este operat de o companie din UE.
  • zborul decolează din UE, indiferent ce companie îl operează.

Pentru ca orice sesizare să fie rezolvată cu succes, este esențial ca responsabilitatea pentru anularea călătoriei să nu aparțină călătorului, așa că asigură-te că ajungi la aeroport cu cel puțin două ore înainte de plecare și că ai un bilet valabil și rezervarea locului confirmată.

Când nu se acordă rambursări și compensații

În cazul unui eveniment major neprevăzut, companiile aeriene au dreptul de a nu plăti compensații pentru zborurile anulate sau amânate, însă tot trebuie să le ofere clienților asistență precum cazare sau o nouă rezervare.

Cele mai cunoscute evenimente sau circumstanțe extraordinare sunt condițiile meteo defavorabile, însă pot fi și decizii ale controlorilor de trafic sau riscuri de securitate.

Pentru a avea dreptul de a nu plăti despăgubiri, companiile aeriene trebuie să dovedească faptul că întârzierea sau anularea au fost determinate de aceste circumstanțe extraordinare și că acestea nu au putut fi evitate.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇