Andrei Borțun, inițiatorul ROMANIAN DESIGN WEEK: Cred că orice oraș are nevoie să fie iubit. De cei care îl locuiesc, îl conduc sau își construiesc afacerile în el

Andrei Borțun, inițiatorul ROMANIAN DESIGN WEEK: Cred că orice oraș are nevoie să fie iubit. De cei care îl locuiesc, îl conduc sau își construiesc afacerile în el

Și în acest an Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative din România, organizat de The Institute, dinamizează viața Bucureștiului timp de 10 zile, între 24 mai și 2 iunie, prin sute de evenimente și activități care se petrec concomitent, sub umbrela Unlock The City

Am stat de vorbă cu Andrei Borțun, CEO The Institute și inițiatorul festivalului, care a ajuns deja la a XII-a ediție, despre noutățile Romanian Design Week 2024, dar și despre pasiunea pentru industriile creative și energia care îl țin permanent curios și cu ochii și inima deschise la tot ce înseamnă nou, frumos, inspirat.

Spuneai în 2022 că speri ca, în zece ani, voi să fi pierdut controlul proiectului RDW și să-l fi preluat orașul. Ce înțelegi prin acest lucru, de fapt? Simți deja că, prin tema de anul acesta a festivalului (Unlock the city), sunteți mai aproape de acest scenariu?

Prin ideea de a pierde controlul proiectului RDW și de a-l prelua orașul, ne referim la integrarea festivalului în viața culturală și urbană a Bucureștiului într-o măsură în care să devină o parte organică a orașului, fără a mai fi necesară o implicare directă și centralizată din partea noastră. 

Tema din acest an, „Unlock the city”, exprimă tocmai această idee de deschidere și de explorare a orașului. Sub această temă se subordonează și unul dintre obiectivele noastre principale, acela de a dezvolta și, într-un fel, de a asista la o creștere cât mai mare, în următorii ani, a formatului RDW Design GO!. Acesta reprezintă umbrela pentru toate evenimentele, expozițiile, petrecerile, târgurile, lansările de produse care sunt puse la cale de oameni și organizații noi sau cu tradiție din comunitatea The Institute. 

ADVERTISING

De-a lungul timpului, RDW a avut loc în mai multe locuri (Combinatul Fondului Plastic, Garajele Cobălcescu, Camera de Comerț și Industrie, Palatul Telefoanelor, Palatul Știrbei, Piața Amzei), folosind un demers creativ pentru a transforma și a (re)vitaliza acele spații. Ce însemnătate are locația în care se va desfășura anul acesta Romanian Design Week?

Fiecare clădire în care RDW a avut loc a fost selectată cu atenție pentru a reflecta diversitatea și potențialul creativ al orașului. Anul acesta, alegerea locului de desfășurare a festivalului relevă dorința noastră de a ne concentra eforturile de a readuce la viață o clădire emblematică pentru București, fostul restaurant CINA, de a extinde spațiul expozițional, dar și de a păstra festivalul în inima orașului, creând astfel un impact mai puternic și mai direct asupra comunității.

Desigur, generațiile mai tinere nu sunt familiare cu această clădire și ce a însemnat ea din punct de vedere cultural pentru bucureșteni, tocmai de aceea, ne-am dorit ca acest spațiu să fie adus la viață prin cea de-a XII-a ediție a festivalului. 

Dar v-aș spune și că, deși organizarea RDW din toți acești ani în clădiri uitate, abandonate, blocate, a devenit un atribut al brandului RDW, opțiunea The Institute pentru astfel de locații a venit și vine și din faptul că Bucureștiul, capitală europeană, nu are o infrastructură dedicată acestui tip de proiecte.

E și o satisfacție a noastră de a vedea că locațiile în care intrăm se transformă ulterior, prind viață mai repede decât, poate, s-ar fi întâmplat fără intervenția noastră și orașul devine puțin mai bogat decât înainte.

ADVERTISING

În același timp, plecând de la observația evidentă a lipsei de infrastructură specifică în oraș, încercăm să deschidem, alături de parteneri instituționali și privați, spații noi cu acest tip de funcțiuni. De exemplu, spațiile expoziționale deschise sau promovate la Combinat sau în Piața Amzei sunt 100% ocupate până la sfârșitul anului de artiști sau organizații care nu aveau unde să-și producă diverse show-uri.

Cu ce vine nou RDW 2024, față de edițiile anterioare, în materie de evenimente, formate și inițiative? Spune-ne mai multe despre cum va arăta festivalul în acest an.

RDW 2024 aduce mai multe noutăți.

Pe lângă RDW Exhibition, care prezintă cele mai vizionare proiecte de arhitectură, design, modă sau ilustrație, aducem în fața publicului cele mai proaspete minți creative prin intermediul RDW Young Design, format ce a început ca un proiect pilot anul trecut, dar care, datorită succesului pe care l-a avut, deja devine o componentă permanentă a festivalului. 

Totodată, ne concentrăm resursele pe a aduce conținut relevant internațional. Astfel, în secțiunea RDW Flags, festivalul prezintă unele dintre cele mai importante proiecte din mai multe țări europene.

Și pentru că vrem să aducem publicului nu doar inițiative locale, anul acesta, în RDW Concept Store, vizitatorii vor regăsi obiecte realizate atât de designeri români, cât și internaționali.

Tot anul acesta creștem și formatul RDW Talks, iar dacă anul trecut acesta s-a desfășurat printr-o serie de podcast-uri, anul acesta mizăm și pe întâlnirea față în față a publicului cu creativi vizionari din întreaga lume.

Vor fi 10 zile de festival cu zeci sau chiar sute de activități care se petrec concomitent. Ce ar trebui să cuprindă un itinerariu ideal pentru cei care doresc să rateze cât mai puține dintre aceste evenimente?

Da, într-adevăr, vorbim de sute. Tocmai de aceea, festivalul se desfășoară de-a lungul a zece zile. Pentru a cuprinde cât mai multe evenimente, un itinerariu ideal pentru vizitatorul RDW ar trebui să includă vizitarea festivalului la CINA, petrecerile, dar și instalațiile speciale organizate în cadrul festivalului.

ADVERTISING

Totodată, recomand urmărirea unor trasee în tot Bucureștiul, desenate de noi în cadrul RDW Design GO! (publicul va putea găsi sugestiile în cadrul festivalului, dar și pe website-ul și canalele social media ale Romanian Design Week), unde vor descoperi anul acesta peste o sută de evenimente-conexe în diferite cartiere din oraș.

Ce înseamnă această a XII-a ediție RDW pentru voi, The Institute, pe plan personal, și ce ați dori să însemne ea pentru publicul larg?

Pentru noi, The Institute, RDW 2024 reprezintă o oportunitate de a consolida legăturile cu comunitatea creativă, dar și cu toate entitățile implicate în realizarea festivalului și care contribuie la dezvoltarea și promovarea industriei de design din România.

Pentru publicul larg, sperăm ca această ediție să fie o experiență inspirațională și memorabilă, care să le ofere o perspectivă nouă asupra potențialului creativ al orașului, să înțeleagă că spațiul în care trăiesc are o capacitate enormă de a se transforma într-un oraș mai prietenos, mai sustenabil.

Fiind permanent în contact cu industriile creative, cum simți că au evoluat ele în ultimii 12 ani, de când a apărut Romanian Design Week? Ești optimist în acest sens?

Cred că Romanian Design Week a avut un rol important în această evoluție.

Fie că vorbim despre Romanian Design Week, Diploma Show, Combinat sau Cartier Creativ, misiunea noastră a fost de a crește și a dezvolta această industrie, de a crea un liant între creativi, publicul larg, administrație publică, mediul academic și investitori. 

Sunt optimist, pentru că, uitându-mă în spate, îmi dau seama că în acești ani am pus umărul la construcția a ceea ce abia acum putem numi industrii creative.

Mai ales în ultimii ani am observat faptul că administrațiile locale și guvernamentale au început să înțeleagă din ce în ce mai mult care este rolul unor astfel de proiecte pentru economia unui oraș sau a unei țări, pentru brandul de oraș și de țară, pentru retenția și atragerea de talent, pentru comunități mai implicate și mai mulțumite, pentru revitalizarea unor zone, cartiere sau orașe. 

Tot în ultimii ani am remarcat o mai eficientă folosire a bugetelor marilor sponsori privați ai acestui tip de proiect, bugete din ce în ce mai consistente care se îndreaptă spre artă, cultură și creativitate, spre proiecte care fac societatea și orașele noastre mai bune.

Remarcăm apariția pe agendele publice și private a unor obiective și a unor strategii aferente acestora, fapt care atrage cu sine mai multă predictibilitate, mai multă colaborare. Iar unul dintre efecte cred că este și o creștere și diversificare a publicului amator și curios de un conținut de calitate.

Cum arată vizitatorul Romanian Design Week ideal și cu ce speri să plece el de la ediția de anul acesta?

Cred că există 3 tipologii de public RDW: prima este comunitatea The Institute, aproximativ 10.000 de specialiști care ar vizita RDW și dacă l-am organiza la Vălenii de Munte, pentru că este un moment în an în care fiecare reîntâlnește prieteni, specialiști pe care deja îi cunoaște sau poate intra în contact cu oameni și organizații cărora le știe și respectă portofoliul.

A doua e reprezentată de un public oarecum fidel, interesat fie de arhitectură, fie de fashion, de design sau grafică, de calitatea vieții în orașele noastre. Sunt peste 20.000 de oameni care consumă în mod frecvent produse culturale și creative și vin la RDW pentru a fi la curent cu ce am mai descoperit noi între timp și expunem în cadrul formatelor RDW.

A treia este categoria publicul larg, nu neapărat intim cu acest tip de discurs și conținut, dar care își dorește de la el însuși o diversificare a ariilor sale de interese, un public care are curiozitatea de a descoperi universuri noi de preocupări.

Este publicul activ, modern, care, nu doar acum, ci dintotdeauna, a trasat un drum european și un parcurs modernizator al orașului și al țării. Mă refer și doar la niște zeci de mii de studenți care ajung în București an de an și cu așteptarea că acest oraș îi va face și pe ei mai buni, iar ei, la rândul lor, vor face orașul mai bun.

De ce anume are nevoie Bucureștiul pentru a putea fi „deschis”?

Cred că orice oraș, deci și Bucureștiul, are nevoie să fie iubit. De cei care îl locuiesc, îl conduc sau își construiesc afacerile în el. Așa cum ne iubim copiii, indiferent dacă sunt sau nu frumoși, buni, deștepți, creativi.

Așa cum, în cazul copiilor noștri, ne concentrăm pe ceea ce au mai bun și încercăm să reparăm ceea ce au mai puțin bun. Așa cum pentru asta ne facem o agendă și încercăm să le trasăm cel mai bun traseu uman posibil în condițiile date. 

Și pentru a deschide Bucureștiul, cred că e nevoie să folosim tot ceea ce are el mai frumos, mai bun, mai deștept, mai creativ. Nu să AJUTAM, ci să FOLOSIM. Mă refer la societatea civilă, specialiști, instituții culturale, mediul academic, investitori și antreprenori etc.

Pentru a fi folosiți, este nevoie de obiective și strategii de implementare și urmărire. Și dincolo de bugete, spații, facilități diverse, este nevoie de mai multă colaborare între organizații și instituții și de mai mult implicare a cetățenilor săi.

De fiecare dată, ai prezentat publicului larg un motiv de a vizita Romanian Design Week. Hai să fie diferit anul acesta: completează următoarea frază: Dacă nu vreți..........., nu veniți la RDW!

Dacă nu vă vreți să vă inspirați din creativitatea locală, să descoperiți inovații în design sau arhitectură, dacă petrecerile sau conferințele care vorbesc despre conectare prin noi perspective nu vă sunt de interes, ori dacă credeți că orașul nu poate deveni un loc mai bun pentru noi toți, atunci poate că nu este momentul să veniți la RDW! 

Desigur, ar fi greu, poate că ar trebui să plecați din oraș, având în vedere că între 24 mai – 2 iunie festivalul Romanian Design Week va avea loc nu doar în clădirea CINA, ci în tot Bucureștiul.

Se tot vehiculează formule ca București – micul Paris sau București – Micul Berlin. Ce crezi că ar trebui să se întâmple și cât crezi că va mai dura până când o să apară și formula Orașul X – micul București, și asta nu într-un sens peiorativ?

Cred că, din punct de vedere al poziționării, sintagma „Micul Paris” a avut rolul său la vremea sa. Simt că Bucureștiul a ratat poziționarea ca NOUL Berlin, și nu ca Micul Berlin – ar fi ajutat un plan, la vremea lui, care să fi inventariat resursele Bucureștiului anilor 2000, similare celor ale Berlinului anilor '90. 

Acum, pentru următorii 25 de ani, cred că Bucureștiul are nevoie de o poziționare clară, dar și realistă, care să îi fructifice calitățile și resursele. Acest plan ar trebui să contureze un Produs București, iar numele sau porecla sa să fie dictată de noi și nu pusă de alții care se referă la potențialul (ratat?) al acestui oraș.

Ai început acest proiect acum 12 ani. Ce te-a motivat, an de an, indiferent de pandemie, de conflicte politice interne sau de contextul geopolitic internațional, să depui eforturi de organizare a unor festivaluri și evenimente centrate pe industriile creative?

Sunt un om căruia nu îi place risipa. Și cred că în scenele și industriile culturale și creative românești există foarte mult potențial, deja confirmat în atâtea cazuri, dar total neexploatat, nesusținut, nefolosit.

Îmi place Bucureștiul și, într-un fel, îl și iubesc. Mai mult decât atât, acest oraș și această țară m-au ajutat; aici m-am construit ca persoană și profesionist, îmi cresc copiii aici și nu regret acest lucru, îmi plac prietenii mei buni și îmi plac mulți dintre miile de bucureșteni pe care îi cunosc. 

Dincolo de asta, acesta este rolul meu – meseria mea, pentru care îmi iau salariul și dividendele.

Iar acest job nu mi-a fost desemnat; eu l-am ales, am pus la bătaie tot ce am mai bun pentru el și m-am angajat să-l fac cât pot de bine. Mă mai mișcă și curiozitatea și, dacă ar fi să fiu sincer, RDW-ul este un pretext excelent să fiu mereu în mijlocul oamenilor pe care îi admir, pe care îi respect și pe care îi iubesc, să fiu mereu cu ochii și inima deschise la tot ce înseamnă nou, frumos, inspirat.

Biletele pentru Festivalul Romanian Design Week 2024 pot fi achiziționate de pe site-ul www.romaniandesignweek.ro. Elevii, studenții și pensionarii au acces gratuit, iar deținătorii de card UniCredit de la Mastercard beneficiază de un discount de 50% la achiziția biletelor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇