Deși proiectul liniei unice de tramvai și autobuz s-a împotmolit la numai o zi după lansare, Societatea de Transport București (STB) anunță – cu o întârziere circa 24 de ore – că totul ar fi, de fapt, în regulă. Societatea recunoaște că au fost probleme, dar susține că pasagerii din mijloacele de transport în comun nu s-au aflat nicio clipă în pericol. Nu de aceeași părere sunt, însă, șoferii de autobuz consultați de SpotMedia.ro.
STB nu s-a grăbit să-i anunțe oficial pe bucureșteni că inaugurează banda unică de autobuz și tramvai, pe mai multe trasee din Capitală. Ce-i drept, a postat un anunț pe site-ul său, dar cu numai câteva ore înainte ca autobuzele să înceapă să circule pe liniile de tramvai.
În schimb, șoferii au fost anunțați să se îmbrace frumos pentru o vizită a Gabrielei Firea.
Miercuri, pe 1 iulie, autobuzele de pe traseele 135, 182 și 330 au început să își parcurgă parte din traseu pe liniile de tramavai. Și nu s-au semnalat probleme majore.
A doua zi, însă, lucrurile s-au schimbat. A fost cald și s-a topit masticul de lângă liniile de tramvai.
Ce este masticul, de ce era pe calea de rulare și de ce s-a topit tocmai la o zi după ce autobuzele au început să circule pe linia de tramvai?
După cum au explicat pentru SpotMedia.ro repezentanți ai Asociației Metrou Ușor, acel mastic este un material elastic, care se așterne lângă linii, peste asfalt.
Rolul său este acela de absorbi parte dintre vibrațiile care se produc la trecerea tramvaiului.
Iat cu cât sunt mai slabe vibrațiile, cu atât asfaltul turnat lângă linie durează mai mult. În plus, același mastic previne infiltrarea sub șine a apei (care iarna ar îngheța și ar pune mari probleme de siguranță a circulației cu tramvaiul – n.red.).
Reprezentanții Metrou Ușor au mai precizat că folosirea masticului este oportună și întâlnită peste tot în lume. Problema este că dacă e prea cald afară, el se topește. Și cu cât e de calitate mai slabă, cu atât se topește mai ușor.
Nu știm ce calitate avea masticul turnat pe șinele de pe Șoselele Mihai Bravu și Ștefan cel Mare din Capitală, din cauză că STB nu comunică astfel de informații.
Ceea ce știm este că, pe 2 iulie, la orele prânzului, masticul respectiv s-a topit și s-a lipit de cauciucurile autobuzelor care circulau pe linia de tramvai.
Cauciucul plin de mastic nu mai prezintă siguranță
Muncitorii de la STB au început să strângă masticul de pe șine și să arunce cu mâna nisip din găleți, pe calea de rulare.
Dar anvelopele autobuzelor au continuat să se încarce cu masticul de lângă șine, până când au căpătat aspect neted. Or, într-o astfel de stare, cauciucul nu mai prezintă siguranță.
Potrivit șoferilor de autobuz din cadrul STB consultați de SpotMedia.ro, când sunt încărcate cu mastic, roțile directoare ale autobuzului nu mai răspund așa cum trebuie la comenzile șoferului. Iar asta e o problemă de siguranță atât pentru șofer cât și pentru călători.
Deși presa a relatat pe larg aceste aspecte, nici STB și nici PMB nu au exprimat, în cursul zilei de 2 iulie, niciun punct de vedere cu privire la situație și la eventuale riscuri pentru călători. Abia vineri după-amiază STB a postat un comunicat prin care încearcă să explice situația.
”La 30 de grade la umbră, masticul se topește, devine mult mai fluid. El este luat și de alte mașini pe roți și pe alte linii decât cele cu cale proprie a tramvaiului. Măsura este de a se completa de câte ori este nevoie în astfel de cazuri”, a transmis STB.
Cu alte cuvinte, ceea ce înțelegem că a dorit să transmită STB este că masticul se lipește de roțile tuturor mașinior, nu doar de cele ale autobuzelor. Ce relevanță are acest lucru și în ce fel ar trebui să-i liniștească pe șoferi și pe pasagerii de autobuze cu roțile încărcate cu mastic? E greu de înțeles.
Rămâne să vedem cum va preveni STB reapariția problemei.