În plină campanie de tăieri bugetare și reforme inițiate de Guvernul Ilie Bolojan, angajații Metrorex continuă să beneficieze de o listă extinsă de sporuri, inclusiv faimosul „spor de metrou” – acordat nu doar personalului care lucrează în subteran, ci și funcționarilor din birouri, economiștilor, contabililor, inspectorilor HR, traducătorilor, bibliotecarilor și chiar șoferilor din aparatul central.
Sporurile sunt prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă semnat în decembrie 2024 de conducerea Metrorex cu sindicatul Unitatea – condus de Marian Artimon – și au fost însoțite de o majorare salarială de 1.050 de lei/persoană, acoperită ulterior prin creşterea tarifelor de metrou de la 1 ianuarie 2025.
Printre sporurile descoperite de Club feroviar se numără:
- Spor de metrou (20–40%), inclusiv pentru funcții de birou
- Spor de vechime (12–25%)
- Spor pentru lucrul de noapte (25–28%)
- Spor pentru conducerea unei echipe (5–10%)
- Spor pentru titlul de doctor (15%)
- Spor pentru fidelitate (2–10%)
- Spor pentru efort intelectual intens și stres
Sporul de metrou este acordat inclusiv șoferilor Metrorex, care este evident că nu conduc mașinile prin tunelurile rețelei de metrou.
Mai mult, șoferii din centrala Metrorex primesc spor de metrou mai mare (27%) decât directorul general, iar angajații din Palatul CFR, la etajul 9, sunt considerați lucrători „în condiții speciale”.
„Toți primesc spor de metrou, pentru că se acordă pe funcții și responsabilități”, a declarat liderul de sindicat Marian Artimon, adăugând că sporul ar putea fi integrat în salariu pentru a „nu mai deranja”.
Aceste beneficii sunt acordate în contextul în care Guvernul a eliminat sporuri precum cel de antenă pentru bugetari, iar premierul Bolojan a cerut revizuirea atentă a bugetelor companiilor de stat, inclusiv Metrorex, al cărui buget pe 2025 nu a fost încă aprobat.
Pe fondul deficitului bugetar și al presiunilor publice, este incert dacă aceste cheltuieli salariale vor fi menținute în forma actuală în bugetul ce urmează să fie adoptat.