Bucureștenii mai au de așteptat mult și bine până să se bucure de transport în comun civilizat, în oraș. Motivul: Primăria Capitalei nu reușește să cumpere nici autobuzele electrice și nici tramvaiele noi pe care le-a promis Gabriela Firea.
Firea promite de mult că va cumpăra 100 de autobuze electrice. După aproape 3 ani de mandat, a și lansat o licitație și a oferit aproximativ 459.000 de euro pe bucată. PMB îți dorea mașini moderne și încăpătoare, cu aer condiționat și Wifi, cu sistem de entertainment și facilități tehnice care să le ușureze munca șoferilor.
La respectiva procedură s-au înscris două firme. Prima: Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. - Sileo Gmbh. Aceasta este firma de la care PMB a cumpărat și 100 de troleibuze.
A doua firmă înscrisă era New Kopel Car Import (importatorul oficial al masinilor electrice create de chinezii de la BYD).
PMB a anulat respectiva licitație. Potrivit informațiilor Spotmedia.ro, autobuzele electrice propuse de turci au fost prea scumpe. Iar dealerul de mașini chinezești nu ar fi răspuns concludent la solicitările PMB.
Ulterior, la începutul lunii martie a acestui an, licitația a fost relansată. Turcii de la Bozankaya Otomotiv Makina s-au înscris din nou. În plus, s-au mai înscris și Temsa Ulasim Araclari San Tic AS, dar și societatea Costa Utilaje în asociere cu chinezii de la Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd.
După finalizarea etapei evaluării tehnice a ofertelor, procedura s-a anulat din nou. PMB nu a anunțat până la acest moment dacă va relansa sau nu procedură.
Potrivit Asociației MetrouUșor, e regretabil că Primăria Municipiului București (PMB) nu reușește să ducă la bun sfârșit nicio licitație, în vreme ce alte administrații au cumpărat deja autobuze electice.
”În vreme ce Cluj, Turda sau Brașov au deja autobuze electrice în circulație, la București asistăm la a doua anulare a licitației.
Este cea mai elocventă dovadă că, asa cum am mai atras atenția, caietele de sarcini nu reflectă standardele pieței, cu cerințe mult sub nivelul de calitate al producătorilor consacrați. De exemplu, prețul per autobuz a descalificat toți producătorii europeni de renume.
Din păcate, nici celelalte licitații derulate în București nu sunt mai presus. Amintim că licitația pentru 100 de troleibuze cu autonomie a reușit să atragă doar un singur producător care a fost desemnat câștigător deși a ofertat un produs neconform (nu se acceptau prototipuri), iar licitația pentru 100 de tramvaie a tergiversat, de asemenea, în justiție, din cauza caietului de sarcini”, a transmis Asociația MetrouUșor.
Într-adevăr, procedura pentru cumpărarea de tramvaie merge încet. Inițial, PMB i-a dat cîștigători pe Durmazlar Makine San. Dar cealaltă societate înscrisă la licitație, Astra Vagoane Călători, a contestat decizia, susținând că de fapt turcii nici măcar nu produc tramvaie ca acelea pe care le-a cerut PMB, la licitație.
Iar Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) le-a dat dreptate arădenilor. Și a dispus reexaminarea ofertei depuse de producătorii români, de vreme ce oricum oferta turcilor era neconformă. PMB a mai tras puțin de timp, cerând clarificări de la CNSC și depunând contestații în instanță.
Dar în cele din urmă, procedura s-a reluat și, potrivit Sicap, pe 3 august e dată limită pentru evaluarea financiară a ofertelor.
Dar chiar dacă s-ar semna mâine contractul cu un producător de tramvaie, oricum mai devreme de toamna anului următor nu vom vedea noile vagoane pe traseele din București.