Una din două persoane a donat bani în timpul pandemiei, potrivit unui studiu realizat de Banca Comercială Română, iar asta arată că ne-am maturizat ca popor și că, atunci când este nevoie, putem conta unii pe alții.
Când vine vorba despre cauzele pentru care au donat bani, aproape jumătate (46%) dintre respondenți au declarat că au ajutat spitalele și centrele medicale, iar 36% au donat către cauzele care luptă împotriva coronavirusului.
Putem crede, așadar, ca românii au puterea de a-și schimba mentalitatea și putem avea încredere că generațiile viitoare vor avea o relație sănătoasă cu banii?
”În mod evident, a existat un lucru pozitiv în această perioadă tulbure: oamenii au fost mai generoși. Noi sperăm să rămână așa și după ce ne mai relaxăm, din toate punctele de vedere”, spune Nicoleta Deliu, Head of Communication & CSR BCR, într-un interviu acordat SpotMedia.ro, în care vorbim despre gesturile umane, educația financiară și speranțele de ”mai bine” pe care le avem cu toții pentru viitor.
Pentru început aș vrea să ne spuneți câte ceva despre studiul pe care l-ați derulat și ce v-a determinat să cercetați acest aspect al donațiilor făcute de români?
A fost și este în continuare o perioadă extrem de dificilă pentru mulți dintre noi și știți ce se spune, în condiții dificile, adevărata natură a oamenilor iese la iveală.
Am constatat cu mare bucurie că, dincolo de soluții eficiente menite să rezolve problemele medicale sau economice, oamenii au dat dovadă de o deosebită înțelegere și empatie față de cei de lângă ei.
Vorbesc aici despre implicarea și mobilizarea fiecărei persoane, nu neapărat a companiilor.
Când am decis să demarăm studiul, nu eram siguri de cum vor arăta rezultatele, bazându-ne doar pe experiențele din imediata apropiere, din bula noastră, am putea spune, și din ceea ce observam pe Bursa Binelui.
Aveam impresia cu toții că oamenii sunt mai darnici decât în mod normal și mai dornici să ajute, dar nu puteam fi siguri care este realitatea. A fost o surpriză extraordinar de plăcută să aflăm că jumătate dintre respondenți chiar au donat mai mult și mai des în această perioadă, majoritatea dintre aceștia în repetate rânduri și sume nu neapărat neglijabile.
Așa că putem deduce că, în mod evident, a existat un lucru pozitiv în această perioadă tulbure: oamenii au fost mai generoși. Noi sperăm să rămână așa și după ce ne mai relaxăm, din toate punctele de vedere.
Vești bune: Românii au donat, turismul reînvie și virusul slăbește
Care sunt cauzele și instituțiile care au atras cele mai multe donații, în ultima perioadă?
În mod firesc, ținând cont de natura crizei cu care ne-am confruntat, oamenii și-au îndreptat susținerea în cea mai mare parte către cauzele relaționate pandemiei.
Astfel, aproape jumătate din donații, 46% mai precis, au mers către spitale și centre medicale, iar 36% către alte cauze care luptă împotriva coronavirus.
Asta dovedește că oamenii au înțeles că este necesar un efort comun pentru a face față situației cu care ne confruntăm și că este foarte importantă susținerea pentru cei din linia întâi în lupta cu virusul.
Lumea nu a uitat însă nici de copiii aflați în sărăcie, de persoanele fără adăpost sau de educație, cauze care necesită o susținere permanentă, nu doar pe timp de pandemie.
Același lucru l-am observat și pe Bursa Binelui, unde cele mai multe donații au mers tot către sănătate și sprijinul acordat spitalelor, însă oamenii au continuat să susțină și cauze ce au permanentă nevoie de ajutor, precum protecția animalelor sau cauzele sociale.
Ce spune asta despre noi ca popor, ce s-a schimbat în mentalitatea noastră?
Arată că ne-am maturizat ca popor și că, atunci când este nevoie, putem conta unii pe alții, că într-unul dintre cele mai dificile momente din ultimii zeci de ani am dat dovadă de o mobilizare neașteptată și am ales să ne gândim la binele general.
Cred că începem să înțelegem cu toții că schimbarea stă la noi și acțiunile fiecărei persoane sunt importante și pot face o diferență. Și că este important să ne informăm, să ne mobilizăm și să facem lucrurile așa cum trebuie.
În plus, cred că oamenii încep să aprecieze banii pentru ceea ce sunt, un mijloc, nu un scop, și astfel îi folosesc mai asumat. Iar bucuria de a-i vedea pe ceilalți fericiți și a ști că ai contribuit la asta este una dintre cele mai mari satisfacții pe care le poți avea.
De fapt, oamenii au la indemană deja o platformă pentru donații, Bursa Binelui. Spuneți-ne mai multe despre acest proiect și despre realizările sale.
Am dezvoltat Bursa Binelui acum 7 ani, în parteneriat cu EuPlătesc.ro, pentru a aduce la un loc organizațiile care au nevoie de sprijin și oamenii care vor să se implice și să doneze pentru cauzele în care cred.
Platforma este online, deci oricine poate intra oricând, de oriunde, și poate dona. Mai mult decât atât, platforma este necomisionată. Astfel încurajăm donațiile de mică valoare, pentru că nu toți ne permitem să dăm sume foarte mari, oricât ne-am dori asta.
Prin Bursa Binelui am încercat să găsim o soluție cât mai accesibilă pentru cei care doresc să se implice și să facă o faptă bună, indiferent de sumă.
Iar faptul că am reușit să reunim 700 de organizații și circa 900 de proiecte active până acum ne bucură și ne dovedește că inițiativa noastră are succes. Numărul donațiilor este și el un indicator relevant. Doar anul acesta numărul lor a ajuns la 7.000 și valoarea lor a depășit deja 100.000 de euro.
Ce potențial au generațiile următoare de a se ancora în acest trend al donațiilor și al sustinerii cauzelor în care cred?
Eu chiar cred că generațiile tinere sunt mult mai conștiente și mai bine informate cu privire la lucrurile din jur, la mediul în care trăiesc, la condițiile socio-economice din țară, dar și la rolul fiecăruia dintre noi în societate.
Constat cu bucurie și surprindere că există numeroși copii implicați de la vârste foarte fragede în inițiative sociale, dornici să ajute, să susțină cauzele în care cred și să aducă o schimbare pozitivă în lumea în care trăiesc.
Dincolo de asta, aceste tinere generații vor dezvolta un nou tip de educație și gândire financiară, tocmai pentru că au acces la alt tip de informații decât aveau generațiile anterioare, iar acest lucru contribuie la formarea unor noi tipare și obiceiuri și atunci când vine vorba de donații.
Așadar, educația financiară are și ea un rol important în formarea viitorilor cetățeni solidari. Ce potențial avem ca țară, în acest sens?
Într-adevăr, înainte de ajunge să doneze, oamenii trebuie să fie educați financiar și să dezvolte o relație sănătoasă cu banii.
În felul acesta vor înțelege că dincolo de venituri și cheltuieli, există și alte feluri în care poți folosi banii și obține beneficii, atât de natură financiară, cât și de natură personală.
În acest sens, cred că există o deschidere tot mai mare a românilor în ceea ce privește educația financiară și apar foarte multe programe și inițiative menite să ajute.
Ne bucurăm că ne-am aflat printre pionierii în domeniu, atunci când am lansat în 2016 Școala de Bani, cel mai amplu proiect de educație financiară din România.
Programul este bazat pe învățare non-formală și se adresează tuturor categoriilor de vârstă, de la cei mici până la adulții dornici să se împrietenească mai bine cu banii. În plus, pentru că am vrut să ajungem la cât mai mulți copii, am creat FLiP - Școala de Bani pe Roți și am pornit cu profesorii noștri și atelierele de educație financiară în caravană prin toată țara.
Odată cu venirea pandemiei, am adaptat formatul și am mutat atelierele în online, lucru ce a avut de altfel mare succes. În doar o lună de zile, profesorii de educație financiară au susținut 136 de ateliere și au predat lecții interactive pentru 4.022 de copii, care s-au înscris la sesiunile online.
Aceste rezultate confirmă atât nevoia, cât și dorința celor mici pentru lecții financiare. Iar răspunsul pozitiv la toate aceste inițiative dovedește un potențial foarte mare pentru România și ne face să credem că generațiile viitoare vor fi mult mai educate și atente când vine vorba de bani și felul în care îi pot folosi.
Greul nu a trecut, sistemul medical și oamenii defavorizati încă au nevoie de susținere. Ce mesaj aveți pentru români, în acest sens?
Într-adevăr, urmează alte câteva luni dificile, mai ales prin prisma incertitudinii generale cu care ne confruntăm și, din păcate, odată cu trecerea impulsului puternic inițial de a face bine și a dona, oamenii ar putea cunoaște o anumită saturație din acest punct de vedere.
Ce cred că trebuie să înțelegem cu toții este că avem de-a face cu un maraton, nu un sprint și să ne dozăm eforturile, energia și resursele în așa fel încât să ajungem la finish cu bine.
În primul rând, îi îndemn pe români să fie responsabili, pentru că metoda cea mai bună de a ajuta este respectând regulile și sfaturile specialiștilor și prevenind în loc să reparăm.
Iar mai apoi, când vine vorba despre donații, cred că fiecare știe cel mai bine când, cât și către ce cauze să se îndrepte, în funcție de posibilitățile și situația în care se află. Până la urmă, atunci când donezi, o faci cu inima, dincolo de partea financiară. Iar orice sumă, oricât de mică, contează și poate face o diferență.