Un concept de planificare urbană ambițios este aplicat cu succes într-un nou cartier dintr-un oraș european.
În urma cu câțiva ani, urbanistul franco-columbian Carlos Moreno propunea ideea de ”oraș de 15 minute”, un oraș în care să ajungem acolo unde avem nevoie – muncă, școală, facilități medicale, magazine, locuri pentru petrecerea timpului liber etc. – în doar 15 minute de mers pe jos ori cu bicicleta.
În timp ce mai multe orașe cochetează cu acest concept lansat de Moreno, în cartierul Nordhavn din Copenhaga este aplicat deja un model chiar mai ambițios. Aici, locuitorii își pot satisface aproape orice necesitate de zi cu zi printr-o plimbare de numai cinci minute.
The Guardian îl numește ”orașul de cinci minute” și îl prezintă drept un exemplu de oraș în care lucrurile sunt făcute așa cum trebuie: la scară umană, prietenos cu pietonii, divers din punct de vedere arhitectural, care stabilește standarde ecologice, cu multe locuri amenajate de-a lungul malurilor. Este un loc liniștit, nu pentru că n-ar fi oameni, ci pentru că nu prea sunt mașini.
Cartierul în care mașinile nu sunt binevenite
De fapt, asta este și ideea fundamentală din spatele ”orașului de cinci minute”: ”Mașinile nu sunt binevenite aici”, după cum explică Lars Riemann, de la compania de consultanță în planificare Ramboll, care a câștigat în 2008 proiectul pentru proiectarea cartierului.
Nordhavn a fost anterior o zonă industrială pe care autoritățile au decis să o reamenajeze, alături de alte zone similare, pe măsură ce populația și popularitatea Copenhagăi au început să crească. Cartierul are în prezent 6.000 de locuitori.
„În trecut, când făceam planificarea urbană, spuneam: ‘Unde duc străzile? Cum ajung mașinile din punctul A în punctul B?‘. Asta era prioritatea. Apoi, puneam piste de biciclete lângă străzi, zone pentru pietoni lângă ele și tot așa. Aici, am făcut opusul acestui lucru. Am spus: ‘Cum arată un oraș în care se poate merge pe jos? Cum arată străzile? Ce experiență vor oamenii să aibă în timp ce merg?’”, spune Riemann.
Planificatorii au început prin a construi o nouă linie de metrou, apoi piste pentru biciclete, construind în final o infrastructură în care mașinile nu prea își mai au locul.
În jurul fiecărei stații de metrou, au creat cercuri cu o rază de 400 de metri, cât poți parcurge pe jos în cinci minute, în care se găsesc zone rezidențiale și clădiri de birouri, școli și grădinițe, magazine, cafenele – “tot ce ai nevoie în viața de zi cu zi.” Cartierul este finalizat în prezent în proporție de 25 la sută.
Dincolo de avantaje evidente precum sustenabilitatea ecologică și cea socială, conceptul orașului de cinci minute, ca și cel de 15 minute, poate avea și neajunsuri. Poate duce la crearea unor enclave exclusiviste, în care viața nu este ieftină, mai arată The Guardian. Prețurile proprietăților sunt deja cu 20% mai mari în Nordhavn decât media din Copenhaga.
C.S.