O voce caldă, de sărbători: Ei sunt voluntarii care răspund de șapte ani la Telefonul vârstnicului

O voce caldă, de sărbători: Ei sunt voluntarii care răspund de șapte ani la Telefonul vârstnicului
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Bucuria sărbătorilor stă în vocea celor dragi și în îmbrățișarea lor plină de căldură. Când casa e plină și sufletul ne este plin, dar când cei dragi sunt departe sau poate chiar nu mai sunt, sărbătorile vin cu și mai multă apăsare față de zilele obișnuite.

Sub această apăsare, un milion de vârstnici își petrec și anul acesta Sărbătorile singuri, dar pentru ei de 7 ani încoace a mai răsărit o speranță: Telefonul Vârstnicului, prima linie națională telefonică gratuită la care răspund voluntari empatici, psihologi care alină singurătatea bătrânilor care sună la numărul de telefon 0800 460 001.

Dl-Miron-_senior-beneficiar-Tel-Varstnicului2

”În preajma sărbătorilor, sentimentul de singurătate este mai puternic. Deși pentru majoritatea persoanelor, sărbătorile de iarnă reprezintă un motiv de bucurie, pentru o mare parte din vârstnici este o perioadă mai apăsătoare din cauza dorului de familie, de cei dragi. În ultimele zile din decembrie, apelurile primite sunt încărcate de emoții. Ne apelează vârstnici fără niciun sprijin, uitați de toată lumea. La Telefonul Vârstnicului primesc ascultare, o vorbă bună și înțelegere”, spune Roxana Molocea, coordonator al programului național Telefonul Vârstnicului.

Fundația Regală Margareta a României a dezvoltat proiectul Telefonul Vârstnicului în urmă cu 7 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, fenomen în creștere atât la nivel mondial și european, cât și național.

În septembrie 2015, Fundația Regală împreună cu GFK a realizat un studiu privind principalele nevoi ale vârstnicilor din România. Pe lângă problemele financiare, a reieșit că vârstnicii au acces limitat la informații, iar 1 din 2 vârstnici este afectat de singurătate.

”La Telefonul Vârstnicului lucrez de dinainte de lansare, când împreună cu colega mea, Andreea, am construit baza de date cu instituții din domeniul social”, își amintește Roxana.

ADVERTISING

”De 3 ani coordonez proiectul, iar anterior, am lucrat 4 ani ca asistent social în cadrul aceluiași proiect, răspunzând la mii de vârstnici din toată țara. Au fost foarte multe cazuri care m-au impresionat. Sunt extrem de mulți vârstnici care se confruntă cu probleme, singurătatea fiind cea mai grea, afectând vârstnici din toate categoriile sociale, fie că au familie sau nu.

La Telefonul Vârstnicului l-am cunoscut pe dl T., care până să sune la noi nu avea niciun venit, nu avea asigurare medicală, nu avea cu ce să își cumpere mâncare sau să își plătească facturile. Mi-a spus că se încălzea cu sticle cu apă caldă - reușise din mila oamenilor să își ia o butelie. Mâncare mai primea de prin vecini sau căuta prin gunoaie. A fost îndrumat să se adreseze instituțiilor competente și prin intermediul nostru a reușit să acceseze serviciile de asistență socială care au răspuns nevoilor lui. Și-a refăcut cartea de identitate, beneficiază de pensie, cantină socială și a devenit o persoană veselă. Din 2016 este în programul nostru de reapelare săptămânală și în fiecare săptămână îi spune Alinei, colega care îl sună acum, o poezie, ghicitoare sau poveste cu tâlc.

Vă mai pot povesti despre Dna M., care este singură și izolată într-un scaun rulant. Este văduvă și unicul copil i-a decedat acum 18 ani. Când a sunat prima oară mi-a spus că e “sărbătoare” când îi sună telefonul, faptul că după decesul soțului cunoscuții au uitat-o și singura care îi trece pragul este o vecină, care îi face cumpărăturile contra cost. A fost inclusă în programul de reapelare și este sunată acum de colega mea, Andreea. Este în programul nostru de 4 ani. Facem schimb de rețete și povestim apoi despre cât de gustoasă a ieșit mâncarea. Prin intermediul nostru a luat legătura cu un ONG local, iar acum periodic un voluntar vine și îi face cumpărături și mai stau de vorbă”, povestește coordonatoarea proiectului.

ADVERTISING

Cine poate suna la acest număr de telefon?

Telefonul Vârstnicului este singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, destinată vârstnicilor din România. La numărul 0800 460 001 pot suna vârstnici cu vârsta de peste 65 de ani care au nevoie de informare și consiliere socială, dar și dacă se simt singuri din cauza izolării sociale. De asemenea, ne pot apela aparținători, membri ai familiei, vecini, cunoștințe, care au nevoie de soluții la problemele cu care se confruntă vârstnicii din jurul lor.

Dna-Mariana_apelant-Tel-Varstnicului

Cine sunt persoanele care răspund la telefon?

La Telefonul Vârstnicului răspund trei asistenți sociali cu experiență în lucrul cu persoanele vârstnice. La primul apel este efectuată o evaluare socială și, în funcție de nevoile seniorilor apelanți, sunt direcționați către instituțiile competente locale, sau incluși în unul din serviciile noastre specializate. Pentru partea de Consiliere Socială, asistenții sociali lucrează cu o bază de date ce conține peste 450 de instituții de stat sau private, care oferă servicii specifice pentru vârstnici. Pentru a veni în sprijinul seniorilor care se simt singuri, avem dezvoltat serviciul de Reapelare săptămânală. Seniorii singuri sunt apelați săptămânal de către unul din asistenții sociali din echipă sau unul dintre voluntarii special pregătiți. În martie 2020, în contextul pandemiei de COVID-19, a fost deschis serviciul de Consiliere psihologică, serviciu ce este și acum funcțional. Voluntarii noștri psihologi oferă ședințe psihologice gratuite, prin telefon, vârstnicilor care prezintă stări de anxietate sau depresie.

Câți vârstnici v-au apelat în acești ani?

Din luna octombrie 2015, de când a fost lansată linia Telefonul Vârstnicului și până în prezent, s-au înregistrat mai bine de 82.000 de apeluri, cu peste 15.000 apelanți unici, proveniți din toate colțurile tării.

ADVERTISING

Telefonul Vârstnicului a jucat un rol major în timpul pandemiei pentru cei care au căutat ajutor, înregistrând un număr record de solicitări și apelanți, linia telefonică fiind o punte de legătură între vârstnici și instituțiile de servicii specializate. În intervalul martie 2020 – martie 2021, perioadă marcată de condiții socio-sanitare impuse de pandemie, linia gratuită Telefonul Vârstnicului a înregistrat 19.200 de interacțiuni cu beneficiari din toate zonele țării, 3.982 de seniori găsind aici resurse și soluții la diversele probleme cu care s-au confruntat.

Telefonul-Varstnicului-serviciul-reapelare-saptama

Care sunt cele mai stringente nevoi pe care vi le transmit vârstnicii la acest telefon?

Majoritatea seniorilor care ne apelează sunt apăsați de griji, temeri, neajunsuri, singurătate, neglijare, etichetare sau sentimentul de inutilitate. Ei găsesc la capătul firului ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar și ajutor practic și material. Analizând informațiile declarate ale vârstnicilor care ne-au apelat, nevoile principale pot fi cuprinse în cinci mari categorii.

Principala nevoie a apelanților noștri este cauzată de accesul limitat la informații, din cauza fenomenelor sociale de izolare și discriminare a vârstnicilor, dar și de migrația familiilor tinere din ultimii ani. O altă cauză este incapacitatea vârstnicilor de a se informa prin mijloace moderne precum laptop, telefon mobil sau tabletă. Soluția o găsesc la Telefonul Vârstnicului care oferă informații publice precum numere de contact, adrese sau alte informații cu caracter general.

Apelanții de la Telefonul Vârstnicului au primit și îndrumare referitoare la cum pot obține informații medicale, asistență medicală specializată, îngrijire personală sau sprijin la activități de menaj, supraveghere specializată, însoțirea la diferite activități, administrarea de medicamente, informații despre cămine pentru vârstnici și procedura de instituționalizare.

O altă nevoie este cea de sprijin emoțional. Sentimentul de singurătate pe care îl mărturisesc vârstnicii, cauzat de absența unui partener de viață sau a unui interlocutor, se traduce adesea în dificultatea de a împărtăși lucrurile care îi preocupă, imposibilitatea de a povesti despre problemele cu care se confruntă.

Mai este și nevoia de sprijin material și financiar. Seniorii care au exprimat problema financiară și materială au fost îndrumați spre servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. Fundația Regală Margareta a României, cu susținerea sponsorilor și donatorilor, a sprijinit direct o parte dintre vârstnicii care au solicitat ajutor material prin două programe desfășurate în sprijinul seniorilor.

Telefonul-Varstnicului-asistent-social-Roxana-Molo

Cum reușiți să finanțați acest serviciu?

Serviciul este susținut exclusiv din donații și sponsorizări, pentru care suntem extrem de recunoscători. Ajutorul pe care îl putem acorda seniorilor este în directă legătură cu nivelul sponsorizărilor și donațiilor. Suntem înaintea Sărbătorilor, o perioadă și mai greu de dus de către seniorii singuri și în situații mai grele de viață.

Iar Fundația Regală derulează în această perioadă Campania de ajutor pentru vârstnicii României, sub îndemnul ”Răspunde cu suflet vârstnicilor singuri!”. Invităm oamenii de afaceri, managerii de companii sau persoanele fizice să se alăture eforturilor de a susține nevoile urgente ale vârstnicilor, pentru a-i sprijini de Sărbători și pe parcursul anului ce urmează..

Până la 31 decembrie 2022, companiile pot contribui printr-o sponsorizare din impozitul anului curent (www.sponsorizez.ro).

Iar persoanele fizice pot susține nevoile seniorilor printr-o donație lunară pe www.frmr.ro/donationline sau o donație de 2 Euro lunar, printr-un un SMS la 8844 cu textul SINGUR.

Contribuția fiecăruia, indiferent de suma dăruită, este apreciată și folosită responsabil, așa cum ați folosi-o chiar dumneavoastră!

Cu fondurile obținute găsim resurse sau soluții pentru problemele lor, facilitând accesul către serviciile de care au urgentă nevoie: îngrijire la domiciliu, cantină socială, centru de zi ori policlinică socială. La fel de important - alinăm singurătatea vârstnicilor care nu mai au cu cine să vorbească sau să socializeze sau oferim consiliere psihologică și sprijin emoțional seniorilor cu depresii sau anxietate. Pe cei care sunt încă în putere, îi încurajăm să redevină activi social prin diverse activități recreative, culturale și sociale
sau în cluburi de seniori.

Fiecare contribuție este importantă și suntem recunoscători sponsorilor și donatorilor.

Ce planuri aveți pentru acest serviciu?

Realitatea statistică a anului 2022 continuă să fie descurajantă pentru un segment important al societății: populația României numără astăzi peste 3,8 milioane de vârstnici, dintre care circa 1 milion trăiesc singuri.

În acest context, este cu atât mai important ca în România să se dezvolte un sistem integrat de asistență socială a persoanelor vârstnice. Telefonul Vârstnicului se constituie ca o hartă a serviciilor sociale existente și un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice.

Mulți dintre vârstnicii de lângă noi, adesea invizibili, trăiesc adevărate drame, afectați de pierderea celor dragi, de neputință, de frici, de singuratatea care îi omoară. Ajunși la o vârstă înaintată fără ajutor, așteaptă zile în șir ca cineva să le calce pragul ori ca telefonul să sune pentru a auzi o voce.

Ne dorim foarte mult ca tot mai mulți seniori, din toate colțurile României, să afle despre Telefonul Vârstnicului. Să știe că nu sunt singuri, că problemele le pot fi ascultate la celălalt capăt al firului. Iar aici vor găsi o vorbă bună, li se vor oferi informații utile din comunitatea de unde sună și vor găsi soluții pentru alinarea singurătății.

Pentru ca acest program să fie auzit de cât mai mulți oameni facem eforturi să îl promovăm pe toată perioada anului. Prin susținerea partenerilor media, ajungem în casele oamenilor prin intermediul spot-urilor TV și radio sau materialelor de presă, precum și prin difuzarea lor pe canalele de social media.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇