La inițiativa USR, Consiliul General le-a permis și primăriilor de sector să ridice mașinile care sunt parcate ilegal pe marile străzi ale Capitalei, aflat în administrarea Primăriei Municipiului București (PMB).
Totul se face pe cheltuiala proprietarului mașinii care a parcat ilegal. Iar dacă acesta nu-și revendică mașina ridicată, aceasta va fi vândută sau dusă la fier vechi.
În București, Primăria Capitalei administrează, de regulă, străzile mari, cum ar fi bulevardele și șoselele. Iar primăriile de sector administrează multe dintre străzile cu capacitate mai mică (cu excepția cazurilor în care cer și primesc de la Primăria Generală, în administrare, parte dintre străzile mai mari).
Încă de acum aproximativ 3 ani, prin hotărârea nr. 317/2019, Consiliul General a decis că PMB poate decide ridicarea mașinilor parcate ilegal pe străzile pe care le gestionează prin intermediul Administrației Străzilor.
Dar până acum decizia de ridicare a mașinilor o luau polițiștii de la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, cei de la Secția Regională de Poliție Transporturi București sau polițiștii locali din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală și Control a municipiului București.
Iar de ridicarea și transportul mașinilor urma să se ocupe Compania Municipală Managementul Traficului SA.
Între timp, majoritatea PNL – USR din Consiliul General a decis să desființeze acea companie municipală. Aceasta nu mai are activitate în prezent și sunt în curs procedurile care vor conduce la radierea sa.
Așa că modul în care se ridică mașinile în București trebuia schimbat.
În consecință, prin hotărârea pe care au adoptat-o miercuri, pe 30 martie - cu 30 de voturi pentru, 2 împotrivă și 20 de abțineri – consilierii generali au modificat HCGMB nr. 317/2019 și au schimbat condițiile de ridicare a mașinilor parcate ilegale.
Primarii de sector pot ridica mașinile și de pe străzile Primăriei Capitalei
Întru-un articol nou introdus în HCGMB 317/2019 se prevede că:
„Dispunerea măsurii tehnico-administrative de ridicare a autovehiculului staționat neregulamentar (...) se face de către polițiștii rutieri din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București sau Secției Regionale din Poliția Transporturi, polțiști locali din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București, precum și de către împuterniciții primarilor sectoarelor 1-6”.
În plus, prin hotărârea adoptată miercuri, pe 30 martie, perioada în care mașina ridicată este depozitată a fost redusă de la 1 an la doar 6 luni.
În aceste condiții, dacă proprietarul nu urmează procedura pentru a-și recupera mașina în 6 luni, atunci poliția locală o poate considera vehicul abandonat și poate proceda potrivit prevederilor Legii 421/2002.
Această lege prevede că mașinile nerevendicate pot trece în proprietatea primăriei, care trebuie să le vândă sau să le ducă la un centru de fier vechi.
Costurile ridicării mașinii și depozitării ei i se impută celui care a parcat-o ilegal.
Mai exact, potrivit potrivit HCGMB 317/2019, pentru o mașină cu greutatea sub 5 tone (adică mașinile populației – n.red.), ridicarea costă 200 de lei, transportul 150 de lei, iar depozitarea 150 lei pe zi.
Pentru mașinile cu masă mai mare de 5 tone - deci pentru vehicule grele, de transport – ridicarea costă 270 lei, transportul 200 de lei, iar depozitarea costă tot 150 lei/zi.
Rămâne să vedem dacă primăriile de sector vor începe, într-adevăr, să ridice mașini și de pe străzile administrate de PMB.