Cum reușește Primăria Capitalei să nu ia niciun ban din locurile de parcare pe care le deţine

Cum reușește Primăria Capitalei să nu ia niciun ban din locurile de parcare pe care le deţine

Ca să atingă obiectivul asumat de viceprimarul PNL, Stelian Bujduveanu, și să poată încasa 1 milion de lei pe zi din taxe de parcare, Compania Municipală Parking SA are nevoie de cel puțin un an și de investiții majore.

Publicitate

În plus, ar mai fi nevoie de sprijin din partea a cel puțin 6 instituții, ca sistemul să funcționeze, iar banii să înceapă să se adune, în sfârșit, la bugetul local.

Încă de la preluarea mandatului, Nicușor Dan susține că PMB suferă din cauza unei lipse acute de bani pe care să-i poată investi în dezvoltarea orașului și în îmbunătățirea condițiilor de trai ale bucureștenilor.

Din păcate, banii nu vin ușor la primărie. În încercarea de a-i obține, instituția a redus cheltuieli. Spre exemplu, n-a mai finanțat evenimente opulente, cum se întâmpla în vremea Gabrielei Firea.

Publicitate

Din păcate, ceea ce n-a reușit, încă, primăria lui Nicușor Dan este să își majoreze considerabil încasările, folosind mai bine diverse resurse. Printre ele, locurile publice de parcare cu plată, de pe urma cărora, momentan, nu câștigă nimic.

La finele lunii mai, viceprimarul PNL, Stelian Bujduveanu, a anunțat că își propune să crească încasările din taxe de parcare la 1 milion de lei pe zi, care să fie „sursă de venituri din utilizarea parcărilor din București”.

Cum s-ar putea face asta? Iată ce am reușit să aflăm.

Câte locuri de parcare are PMB și cât câștigă de pe urma lor

Până acum aproximativ 3 ani, PMB gestiona locurile de parcare publice cu plată prin intermediul unei direcții ineficiente.

Ulterior, la inițiativa Gabrielei Firea, Consiliul General a delegat serviciul de gestiune a parcărilor publice cu plată către Compania Municipală Parking SA.

La acel moment, compania municipală a primit 30.094 de locuri de parcare. Și a început, din zona de centru a Bucureștiului, să verifice statutul legal al locurilor de parcare, să le reautorizele și să le retraseze.

Era necesar să facă asta pentru că orașul se schimbă continuu. Unele străzi dispar și lasă locul altora, cu configurație diferită. Se demolează și se construiesc clădiri, chiar și în zona de centru a Bucureștiului.

Așa că unele locuri de parcare – așa cum figurau ele în vechea situație a PMB – riscau să nu mai respecte cerințele legale. Spre exemplu, un loc putea fi prea aproape de o intersecție nou amenajată, iar altul risca să blocheze intrarea într-o curte privată.

Una peste alta, sistematizarea era necesară.

La acest moment – potrivit unui răspuns formulat la solicitarea spotmedia.ro – Parking SA gestionează 11.956 de locuri de parcare publice cu plată autorizate.

Dintre acestea:

  • 1.692 sunt în zona 0 (centrul orașului) și se taxează cu 10 lei/ora de parcare
  • 6.838 sunt în zona 1 (exterioară zonei 0, de centru – n.red.) și se taxează cu 5 lei/ora de parcare
  • 3.426 sunt în zona 2 (care include cea mai mare parte a Bucureștiului, cu excepția zonelor centrale și semi-centrale) și se taxează cu 2,5 lei/ora de parcare

Per total, într-un scenariu ideal pentru administrația lui Nicușor Dan – adică dacă aceste locuri ar fi ocupate în permanență și toți șoferii și-ar achita taxa de parcare - CM Parking SA ar putea să încaseze, zilnic, 954.080 lei pe zi!

Vorbim, însă, despre un scenariu ideal, din următoarele motive:

  • parte dintre bucureșteni au abonamente pentru locurile publice de parcare cu plată. Sunt plătitori fideli (ceea ce e bine), dar achită mai puțin decât dacă ar închiria locurile cu ora, zi de zi
  • gradul de ocupare a parcărilor cu plată e mic (în ciuda insistențelor, n-am reușit să-l aflăm exact). Dar câtă vreme bucureștenii pot parca pe trotuare și spații verzi fără să le fie ridicate mașinile, nu se grăbesc să ocupe locurile cu plată
  • parte dintre bucureșteni parchează pe locurile cu plată, dar nu achită taxa. Angajații companiei municipale nu pot da amenzi, așa că sunt nevoiți să cheme Poliția. Iar de multe ori, până vin oamenii legii, șoferul a și plecat de pe locul cu plată fără să achite taxa.

Una peste alta, în loc de 1 milion de lei pe zi, cât și-ar dori Stelian Bujduveanu din taxe de parcare, CM Parking SA încasează acum abia câteva milioane de lei pe lună. Și bună parte îi dă pe salarii.

Iată câți bani a strâns CM Parking SA în primele luni din 2022 și câți a cheltuit cu plata angajaților:

  • în ianuarie, din cei 1.398.771 de lei încasați, 72% (adică 1.008.892 de lei) s-au dus pe salarii
  • în februarie, din 2.171.270 de lei încasați, 46% (adică 1.041.246 de lei) s-au cheltuit pe salarii
  • în martie, din 2.497.958 de lei încasați, 41% (adică 1.027.012 lei) au fost salarii
  • în aprilie, din 1.796.072 de lei încasați, 57% (adică 1.038.756 de lei) s-au cheluit pe salarii

Una peste alta, în 2022, CM Parking SA a avut nevoie nu de 7-8 zile, ci de 4 luni ca să încaseze 7.865.071 lei din taxe de parcare.

Peste jumătate din bani s-au dus pe salarii. Iar din restul PMB n-a primit și nici nu va primi, momentan, niciun ban. Din profitul anilor 2019 și 2020 s-au acoperit pierderile anilor precedenți. Iar profitul din 2021 s-a reinvestit, în mare parte.

Și-atunci, cum s-ar putea ajunge la încasările de 1 milion de lei pe zi, promise de Stelian Bujduveanu?

Diana Mardarovici (PNL): Compania municipală are bani. Trebuie să adoptăm mai repede investițiile

Detalii despre planul prin care încasările CM Parking SA ar putea crește spectaculos a oferit pentru spotmedia.ro consilierul general Diana Mardarovici (PNL):

„Compania municipală are, în acest moment, cu tot cu capitalul social și cu profitul realizat în anii din urmă, circa 20 de milioane de lei.

Dacă am fi decis ca acești bani să ajungă la PMB, n-ar fi fost suficienți să rezolve problemele financiare ale instituției. În schimb, ar putea eficientiza activitatea companiei Parking SA.

Noi am adoptat deja în Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) și în Consiliul de Administrație (CA) un plan de investiții. Sperăm că el va figura și pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General de miercuri, 29 iunie.

Vorbim despre o strategie de Smart Parking, care va include inclusiv montarea unor parcometre (al căror preț poate ajunge și la 15.000 de euro și de la care s-a iscat scandal în Consiliul General, în timpul mandatului Gabrielei Firea – n.red.).

Vom asigura toate modalitățile de plată a parcării. Vom asigura informarea corectă a cetățenilor care să știe ce au de făcut. Dar vom veni și cu mijloace de coerciție. Mai exact – în cazul celor care parchează pe locurile cu plată fără să achite taxa – angajații companiei vor interveni cu dispozitive de blocat parbrizul.

Iar angajații companiei le vor scoate, contra cost, atunci când proprietarul mașinii decide să achite taxa. Tocmai pentru astfel de operațiuni am și decis să păstrăm un număr relativ mare de angajați (197 de persoane, dintre care 100 de taxatori și 19 responsabili de zonă - n.red.).

Bineînțeles, ca sistemul să funcționeze, vom avea nevoie și de sprijinul primăriilor de sector, care să ridice mașinile parcate ilegal.

Atâta vreme cât oamenii vor putea parca pe domeniul public fără teama că mașina le va fi ridicată, va fi foarte greu să-i putem convinge să folosească, contra cost, locurile de parcare cu taxă”, a precizat Diana Mardarovici.

Consilierul general liberal susține că, dacă planul de investiții ar fi aprobat miercuri, pe 29 iunie, de către Consiliul General, în curând ar putea începe achizițiile necesare implementării strategiei Smart Parking.

”E nevoie de minim 3 luni pentru această etapă de achiziții, în cazul în care lucrurile merg bine (de regulă, licitațiile cu valoare mare durează, însă, mult mai mult - n.red.). Apoi – cu tot cu perioada de implementare – e posibil ca în prima parte a lui 2023 să fie funcțional sistemul”, a precizat Diana Mardarovici pentru spotmedia.ro.

CM Parking SA susține că, pe lângă cele 11.956 de locuri de parcare pe care le taxează în prezent, are încă 4.906 locuri deja avizate și pe care le va putea folosi curând. În plus, a cerut avize pentru încă 6.062 de locuri de parcare și lucrează la documentație pentru alte 6.057.

Per total, compania estimează că „până la finalul investiției” în sistemul de Smart Parking, va putea exploata nu mai puțin de 32.214 locuri de parcare.

În funcție de cum sunt acestea împărțite, în zone de taxare, CM Parking SA estimează că – dacă măcar 65% ar fi utilizate și plătite – ar putea încasa zilnic 1.229.980 de lei.

„Dacă investiția s-ar finaliza în prima parte a anului 2023, s-ar putea ajunge la încasări de circa 1 milion de lei pe zi.

Acestea ar fi încasări ale companiei municipale. Parte din bani ar putea apoi ajunge la PMB, la începutul verii lui 2024, sub formă de dividende. Dar parte din sumă - cel puțin din punctul meu de vedere - ar trebui să rămână la companie pentru continuarea investițiilor.

Oricum, într-o astfel de situație, și suma plătită către PMB ar fi consistentă și ar putea fi utilizată pentru investiții. Ar conta mult mai mult decât dacă am fi ales să plătim acum dividende către PMB din profitul companiei municipale”, a mai explicat Diana Mardarovici pentru spotmedia.ro.

Rămâne să vedem dacă miercuri, 29 iunie, în sedința de Consiliu General, se va adopta sau nu programul necesar demarării investițiilor în parcări. Momentan, el nu figurează pe ordinea de zi, dar - după cum a explicat consilierul general Diana Mardarovici - el ar putea fi adăugat pe ordinea de zi suplimentară.

Vom urmări evoluția proiectului și vom reveni cu detalii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇