Cum ar fi să avem limită de viteză de 32 km/h în localități? Salvare de vieți sau război cu șoferii?

Cum ar fi să avem limită de viteză de 32 km/h în localități? Salvare de vieți sau război cu șoferii?

Țara Galilor devine prima țară din Marea Britanie care introduce, din 17 septembrie, limita de viteză de 20 de mile pe oră (32 km/h) în localități. Un alt stat european a aplicat deja o măsură similară.

Legea care a intrat în vigoare duminică schimbă limita de viteză în localități pe aproximativ 35% din drumurile din Țara Galilor pe care stâlpii de iluminat nu se află la mai mult de 183 de metri distanță între ei, relatează BBC.

Iar ONU cere limite de viteză de 30 km/h să devină normă în metropolele, orașele mici și satele din întreaga lume.

Mai puține accidente, zgomot și poluare, mai multă mișcare

Guvernul galez și Națiunile Unite susțin că limita 20m/h (32km/h) va reduce numărul deceselor, zgomotul și poluarea, dar va încuraja, totodată, oamenii să meargă pe jos sau pe bicicletă. Însă politicienii din opoziție consideră că este "un război împotriva șoferilor".

ADVERTISING

Potrivit guvernului, costul implementării noii limite de viteză, estimat la 32,5 milioane de lire sterline (37,7 milioane de euro) a fost depășit de reducerea impactului asupra sistemului de sănătate, un studiu indicând că astfel se va obține o economie de 92 de milioane de lire (106,7 milioane de euro) pe an.

O consultare comandată de guvernul galez a constatat, însă, că mai mulți cetățeni erau împotriva limitei de viteză decât în ​​favoarea acesteia. Iar unul dintre documentele guvernului condus de laburişti arată că, de fapt, călătoriile mai lungi ar putea cauza un dezavantaj economic substanţial. Estimarea principală a indicat un cost economic de 4,5 miliarde de lire sterline în 30 de ani, însă miniștrii au conchis că a existat o "incertitudine semnificativă" cu privire la această cifră.

Cine susține limita

Premierul Țării Galilor a spus că deși călătoriile cu mașina vor dura mai mult, acest lucru trebuie privit ca o contribuție a tuturor participanților la salvarea de vieți omenești. "O să vă ia un minut mai mult să călătoriți și vom salva zece vieți în Țara Galilor în fiecare an ca urmare a acestei contribuții de un minut - nu pare un târg necinstit", a afirmat Mark Drakeford.

ADVERTISING

Acesta le-a cerut angajaților din sistemul de îngrijire socială și din domeniul livrărilor să-și desfășoare activitatea într-un mod care să le permită să respecte legea.

Miniștrii galezi susțin că impactul asupra duratei călătorii este mic, în medie cu mai puțin de un minut în plus per drum făcut cu mașina.

Consiliul European pentru Siguranța Transportului (ETSC) consideră că limitarea vitezei este o decizie "win-win". "Unora le place să vorbească despre limitarea vitezei în mediul urban ca parte a unui așa-numit 'război contra șoferilor', dar acesta e un nonsens evident.

De fapt, ceea ce s-a întâmplat în ultimele decenii este că mașinile au ajuns să domine satele, orășelele și orașele noastre în locul altor mijloace de transport mai sigure și mai sănătoase", a spus Dudley Curtis, de la ETSC.

Publicația Welsh Online a făcut și un test pentru a vedea cum este experiența conducerii mașinii conform limitei de viteză de 32 km/h. Prima concluzie: șoferului îi este greu, cel puțin la început, să o respecte:

Noua limită de viteză este susținută și de mai multe organizații britanice (Friends of the Earth Cymru, Action for Children and Sustrans Cymru).

ADVERTISING

ONU cere limite de viteză de 30 km/h să devină norma în metropolele, orașele mici și satele din întreaga lume, iar Societatea Regală pentru Prevenirea Accidentelor din Marea Britanie ((Rospa)) consideră extinderea aplicării acestei măsuri un mod mult mai ieftin de reducere a traficului rutier.

Cine se opune

Liderul Camerei Comunelor al guvernului britanic, Penny Mordaunt, a catalogat limita de viteză de 32 km/h "nebunească" și a spus că aceasta îi pedepsește pe șoferi.

Consrvatorii galezi susțin că au fost de acord cu o limită de viteză de 32 km/h în apropierea școlilor, spitalelor și a centrelor sociale, dar extinderea acestei măsuri este "dezastruoasă, sincer ridicolă și un război împotriva șoferilor".

Ce arată studiile

Autoritățile galeze spun că limita de viteză de 32 km/h va reduce coliziunile, decesele, zgomotul și poluarea din traficul auto și în plus va încuraja oamenii să meargă mai mult sau să folosească bicicletele.

Cele mai recente date oficiale arată că mai multe persoane au fost ucise sau au suferit răni grave anul trecut în zonele din Țara Galilor cu limită de viteză de 30 mile pe oră (50 km/h) decât în cele cu orice altă limită. Din 1.014 persoane decedate sau rănite grav pe șoselele din Țara Galilor în 2022, 421 (peste 40%) s-au produs în zonele cu limită de viteză de 50 km/h.

Potrivit organizației Brake, care militează pentru siguranța rutieră, riscul ca o persoană să moară dacă este lovită de o mașină care circulă cu 50 km/h este de cinci ori mai mare decât dacă e lovită de una care se deplasează cu 30 km/h.

Din rețeaua de 35.171 kilometri de drumuri din Țara Galilor, pe aproximativ 12.500 km se aplică de duminică noua limită de viteză.

Șoferii opriți de poliție pentru depășirea limitei de viteză pot primi, teoretic, o amendă minimă de 100 de lire sterline (116 euro) și li aplică trei puncte de penalizare.

Poliția a anunțat, însă, că reacția agenților va fi "proporțională" și "rezonabilă" până când șoferii se vor adapta la schimbare. Astfel, primele 12 luni de la introducerea noii limite de viteză vor fi dedicate educării, iar polițiștii vor avea un anumit nivel de a aprecia dacă este cazul să dea amendă.

Unde mai există limite de viteză sub 50 km/h

Prima zonă din Marea Britanie cu o limită de viteză de 20 mile pe oră a fost creată în Tinsley, Sheffield, în 1991. Deși în Anglia nu există o reglementare la nivel național, mai multe comitate, localități mici și orașe, inclusiv Bristol și Manchester, au limite de viteză de 30 km/h pe unele străzi din zonele rezidențiale. Toate străzile din zona cu taxare din Londra au, de asemenea, această limită.

Spania a introdus în 2021 limita de viteză de 30 km/h în localitate pe drumurile cu o singură bandă pe fiecare sens, întrucât riscul e cu 80% mai mic dacă viteza la impactul mașinilor este de 30 km/h în comparație cu 50 km/h, potrivit ETSC.

În Scoția, guvernul își propune să aplice până în 2025 limita de viteză de 30 km/h pe cele mai multe străzi din zonele rezidențiale, relatează Sky News.

Limită de viteză de 20 km/h în România

În România, limita maximă de viteză în localităţi este de 50 km/h. Pe anumite sectoare de drum, ţinând seama de împrejurări şi de intensitatea circulaţiei, administratorul drumului, cu avizul poliţiei rutiere, poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 km/h pentru tramvaie şi de 30 km/h pentru toate autovehiculele.

În zone rezidențiale, semnalizate ca atare, conducătorii de vehicule sunt obligați să circule cu o viteză de cel mult 20 km/h, conform art. 158 din Codul Rutier.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇