Condiții mai bune pentru tiriști: protecționism sau luptă împotriva sclaviei?

Condiții mai bune pentru tiriști: protecționism sau luptă împotriva sclaviei?

Parlamentul European a pus capăt exploatării și condițiilor precare de muncă în branșa șoferilor de TIR. Nu (încă) și în industria cărnii. Totuși, această decizie ar putea servi drept model.

S-a vorbit mult în ultimele săptămâni despre condițiile de lucru în companiile germane de prelucrare a cărnii. Pandemia de coronavirus ne-a reamintit cu duritate lucruri pe care le știam sau credeam că le știm de multă vreme. De pildă, faptul că muncitori din Europa de Est, în principal români și bulgari, depun o muncă istovitoare pe salarii de mizerie și locuiesc în spații de cazare colective, ce nu respectă niciun standard de igienă. Se vorbește inclusiv despre sclavie modernă în inima Europei. 

ADVERTISING

Timp de trei ani a existat o dispută la nivel european cu privire la abolirea "sclaviei moderne" într-un alt domeniu de activitate. Formula "sclavie modernă" a fost alegerea Confederației Germane a Sindicatelor (DGB) în lupta pentru obținerea de condiții corecte de lucru pentru cei peste trei milioane și jumătate de șoferi de camioane de pe șoselele Europei. Acum, această luptă pare lămurită, Parlamentul European votând joi (9 iulie) noile reguli valabile pentru șoferii de TIR-uri. 

Dispută dificilă

Însă greșește profund cine crede că toată lumea este de acord cu ideea ameliorării condițiilor de lucru ale șoferilor (majoritatea bărbați) de TIR. După ce Comisia Europeană și-a prezentat propunerile în acest dosar, în primăvara anului 2017, o dispută acerbă a izbucnit între statele membre ale Uniunii. Linia de front se desfășura în special între Germania, Franța și țările Benelux, pe de o parte, și statele din Europa de Est, pe de altă parte. 

ADVERTISING

Polonia, Bulgaria și Lituania, între altele, și-au acuzat vecinii din Vest că vor să-și protejeze propriile companii de logistică. Cu alte cuvinte: practică protecționismul. Țările acuzate au arătat că este vorba despre concurență neloială, posibilă din pricina salariilor de "dumping" în industria de transport marfă, ce este operată în principal de companii din Europa de Est. 

Cât de complicată este situația devine clar abia când realizăm că firmele de transport din Europa de Vest înființează filiale în Bulgaria sau România pentru a-și trimite personalul în călătorii pe salarii obișnuite în aceste țări.

ADVERTISING

Tiriștii români și-ar putea pierde locurile de muncă

Ce este "echitabil"? Chestiunea este uriașă, deoarece peste 70 la sută din traficul de camioane din Europa este gestionat de est-europeni, potrivit cifrelor autorității statistice europene Eurostat. 

Așadar, dacă de acum încolo vor trebui plătite salarii "echitabile", multe companii din Europa de Est nu vor face față. Tiristul român (sau bulgar, sau leton) va fi eliberat din "sclavie", dar își va pierde simultan și locul de muncă. Acest lucru explică rezistența dură a est-europenilor împotriva noilor reguli.

Că ceva trebuie să se schimbe la nivelul condițiilor de lucru pe drumurile și autostrăzile europene dovedește teribilul incident din toamna trecută, când 39 de cadavre au fost descoperite într-un container de camion cu plăcuțe de înmatriculare bulgărești în apropiere de Londra. Întrebat despre o posibilă responsabilitate a Bulgariei în acest caz, premierul de la Sofia a răspuns că respectivul camion nu a mai fost niciodată în Bulgaria după ce a fost înmatriculat în 2017.

E la fel ca pe mare, unde cele mai multe nave călătoresc sub pavilionul câtorva paradisuri fiscale. Astfel de "pavilioane" există și pe străzile Europei, numai că în direcția Europei de Est. Da, putem vorbi despre protecționism. Însă este mai important să îmbunătățim condițiile de lucru ale acestor nomazi moderni. Chiar dacă unele țări din Europa de Est au anunțat deja că doresc să atace noile reguli, este nevoie de standarde de muncă mai bune, dar și de salarii mai mari pentru șoferii de camioane. Dacă aceste lucruri nu vor funcționa în transporturi, înseamnă că nu vor funcționa nici în industria cărnii.

Henrik Böhme, Deutsche Welle

Citește și: Șoferii nu mai au voie să doarmă în camion la final de săptămână. Directiva care schimbă regulile în transport, adoptată de Parlamentul European


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇