Locurile de parcare nu vor fi niciodată suficiente, în Sectorul 6, în condițiile în care sunt mii de familii care vor să parcheze lângă bloc și câte 3, 4 sau chiar 5 mașini, a explicat primarul Ciprian Ciucu, invitat la podcastul Citizen.
În plus, atâta vreme cât mijlocul preferat de transport al oamenilor rămâne mașina, nicio sumă, oricât de mare, nu va ajunge vreodată pentru a construi suficiente locuri de parcare.
Vestea bună este că există și soluții, a mai spus Ciprian Ciucu.
„Cartierele comuniste nu au fost proiectate pentru a susține un număr atât de mare de mașini.
Ai blocuri de 10 etaje, bloc lângă bloc, cu puțină grădină acolo în fața lui, și trotuare, și străzi. Nu ai parcări sub aceste blocuri. După anii '90 - mai ales după anul 2000, de când am avut și creștere economică - oamenii și-au luat mașini.
Haideți să vă prezint niște date. E prima oară când le spun public.
În Sectorul 6, avem 75.000 de apartamente care au un singur autoturism. Avem 16.200 de apartamente cu 2 autoturisme. Apoi, avem 3.700 de apartamente care au 3 autoturisme. 1.100 de apartamente care au 4 autoturisme și avem peste 1.200 de apartamente care au 5 autoturisme”, a precizat Ciprian Ciucu.
Acestora li se adaugă mașinile înregistrate de firme, pe care angajații le iau acasă și trebuie să le parcheze pe lângă blocuri. Dar și mașinile celor care locuiesc la casă, dar nu parchează în curte, ci pe domeniul public.
„Avem acum 50.000 de locuri de parcare la 180.000 de mașini înregistrate. La care se mai adaugă încă vreo câteva zeci de mașini, nu știu, din Teleorman, Giurgiu, Olt și de unde mai vin, în zona asta de sud-vest a orașului.
Deci peste 200.000 de locuri de parcare la 50.000 de locuri de parcare de reședință”, a precizat primarul Sectorului 6.
În aceste condiții, Ciucu spune că, și dacă ar cheltui toți banii de investiții ai Sectorului 6 doar pe parcări, tot n-ar rezolva, nici măcar în parte, această problemă.
„Hai să zicem că faci o parcare care te costă undeva la 40 de milioane de lei. Sau poate mai mult. În care vei avea, să zicem, 400 de locuri de parcare.
Care este logica: în loc cu banii ăia să faci o școală, să faci 400 de locuri de parcare? Care este logica?
Adică te duci și bagi banii în niște mega construcții din beton care vor afecta mediul urban pentru 100 de ani de acum înainte. Sau poate pentru 200 de ani! Pentru cine știe pentru câte generații ...
Poate ne vom deplasa altfel și nu în auto-individual peste 10 ani sau peste 15-20 de ani. Deci? Care este logica?
Asta nu înseamnă că nu am făcut locuri de parcare.
Pot să arăt și să le indic pe hartă pe fiecare. 8.000 de locuri de parcare noi făcute de mine, de obicei, pe terenuri în foste zone industriale, unde era și aglomerație.
Să meargă cineva să vadă, să compare cu ce era înainte pe Strada Trenului, unde am făcut 100 și ceva de locuri de parcare.
Am făcut sute, sute, sute de locuri unde am găsit buzunare de terenuri nefolosite, cu mizerie pe ele. Le-am curățat și le-am transformat în parcări.
Dacă ai folosi tot bugetul Sectorului 2, sau al Sectorului 4 sau al Sectorului 6 pentru a face parcări pe următorii 10 ani și nu mai faci nimic, nu mai plătești profesorii, nu mai plătești gunoiul, nu mai plătești salarii, nu mai plătești nimic, nimic altceva, tot n-ai rezolva problema locurilor de parcare”, a mai spus Ciucu.
Administrația lui Ciprian Ciucu a adus în diverse etape documentația pentru parcări supraetajate, dar nu a început să construiască niciuna.
„Un loc de parcare costă, pe studiu de fezabilitate, între 25.000 și 40.000 de euro.
Am avut deja un proiect pe care puteam până acuma să-l fi finalizat. Puteam să facem în spate la Lujerului o parcare.
Dar știți ceva? Oamenii s-au opus. S-au strâns 100 și ceva acolo. M-au chemat și mi-au spus «Dom' primar, vă rugăm frumos, nu construiți această parcare aici! N-avem nevoie de ea. Ne luați din lumină. Aici e un părculeț». De ce voiam să facem parcare acolo? Pentru că era o zonă roșie pe harta cererilor de locuri de parcare. Erau printre cele mai multe acolo”, a mai spus Ciprian Ciucu.
„Problema e comportamentul, nu lipsa parcărilor”
„Problema nu este lipsa locurilor de parcare, ci comportamentul de mobilitate care se bazează în acest oraș mult prea mult pe auto individual și prea puțin pe transportul în comun.
Dacă vom continua să luăm de fiecare dată mașini, mașini, mașini ... Un primar, oricare ar fi el, nu poate să mărească suprafața Terrei sau a orașului.
Și atunci ce putem face? Putem betona spațiile verzi, dacă asta își doresc oamenii.
Și vara, la 50° Celsius, să nu mai putem trăi în acest oraș, care este și poluat și foarte, foarte călduros. Și aia este decizia de politică publică.
Dar în România, în acest moment, este ilegal să transformi spațiul verde în parcare. Deci poate e timpul să înțeleagă oamenii. Și eu spun acest lucru apăsat: cine zice că rezolvă problema locurilor de parcare în București, în mediul urban dens, în cartierele comuniste, este un mincinos. Va minți când spune că rezolvă problema. Sau nu înțelege problema”, a mai declarat Ciprian Ciucu, la podcastul Citizen.
Care-i soluția
„În primul rând, n-avem nici acum, după atâta timp, o strategie de parcare clară.
Ne-a chemat domnul Nicușor Dan să discutăm despre ea. Acum vreo 2 ani. Și în loc să ne pună un document în față, a zis să discutăm principii. Eram președintele PNL București atunci.
Și am zis «Din punctul meu de vedere, al PNL București, doar două principii mă interesează. Primul principiu: fără parcări gratis la bordură. Și al doilea: fără să se parcheze pe trotuar».
Și acolo a murit discuția.
Deci nu poți să ai o politică de parcare într-un sector și altă politică în alt sector. Pentru că este stupid. Deși avem, în acest moment, așa ceva.
Ce ar trebui să facă Primăria Capitalei? Acum face ceea ce e cumva corect să facă. Adică a investit în flotă.
Doi la mână, trebuie să introducă benzi dedicate. Fără benzi dedicate, oamenii vor sta la fel de mult în trafic, în mașina lor, cât stau și în autobuz. Și e mai confortabil la tine în mașină, să dai pe, nu știu, Rock FM sau pe altceva, să asculți un metal acolo, când te iau nervii. Și e mai ok.
În plus, această politică tarifară, pentru că ceea ce vedeți … o să-mi asum chestiunea aceasta împreună cu PNL București.
Îmi pare rău, dar tot ce s-a făcut pe eliberarea Centrului de mașini și această politică de care poate ați văzut-o, de taxare și de capitalizare a spațiului public (trasarea locurilor albastre pe care parcarea se plătește - n.red.), asta a fost o politică a PNL București. Am făcut conferință de presă când eram președinte acolo, i-am trasat viceprimarului nostru (sarcina - n.red.) și am agreat cu el să împingă și să facă această politică de parcare. Deci: odată trebuie ca să creezi alternativa și se lucrează la asta cu jumătăți de măsură, adică se investește doar în capacitate de transport.
Doi la mână, trebuie să creezi benzi dedicate.
Și trei la mână, să vii și cu motivație negativă, în sensul că nu mai poți să parchezi gratis la bordură sau pe trotuar.
Asta este maxim ce poate face o administrație locală. Dar este și aici jumătate de măsură.
Pentru că atâta timp cât se vor aduce hârburi ieftine de afară, fără niciun fel de taxă suplimentară… Face unul rost de 1.000 de euro, și-a luat mașină pe care o lasă unde vrea el, când vrea el, în ce condiții vrea el.
Pentru că nu există autoritate publică și atunci, în lipsa exercitării acestei autorități publice, oamenii fac ce vor”, a mai spus Ciprian Ciucu.
Pentru mai multe detalii, urmărește integral episodul podcastului Citizen în care a fost invitat primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu.
Urmărește, mai jos, întreaga discuție de podcast, în format video, pe Youtube:
Hai cu noi! Unde ne găsești ca să discutăm despre oameni și orașe
Dacă vrei să descoperi mai multe despre cum își schimbă oamenii orașul în bine și dacă te gândești să formezi sau să faci și tu parte dintr-o astfel de comunitate, atunci hai să ținem aproape!
Dă-ne Like și Subscribe pe canalul nostru de Youtube. Pe lângă interviurile Citizen, vei găsi acolo și alt conținut interesant despre oameni și orașe. Iar în secțiunea Comunitate, ne vom întâlni ca să discutăm. Părerea ta contează pentru noi! Lasă-ne comentarii și spune ce ți-a plăcut la Citizen și ce nu, dar și ce ai vrea să vezi!
Așa o să învățăm împreună cum să facem orașul pe care-l vrem!