Grevă la CFR: Sute de trenuri au fost oprite timp de două ore, vor fi întârzieri toată ziua

Grevă la CFR: Sute de trenuri au fost oprite timp de două ore, vor fi întârzieri toată ziua

266 de trenuri – de călători, private şi de marfă – au fost oprite vineri dimineaţa, în urma grevei de avertisment declanşate de ceferiştii de la infrastructură, informează Blocul Naţional Sindical (BNS). Trenurile nu au circulat între orele 7 şi 9.

În schimb, CFR SA a transmis că în cele două ore de grevă erau programate să circule 397 de trenuri de călători şi că vor fi înregistrate întârzieri pe tot parcursul zilei.

”Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA transmite în primul rând scuze călătorilor afectaţi de greva de avertisment, dar şi tuturor operatorilor de transport de călători şi de marfă, care nu şi-au putut desfăşura activitatea feroviară, conform graficului normal de circulaţie. Din punct de vedere al traficului feroviar, menţionăm faptul că la nivelul întregii reţele feroviare, între orele 07 - 09.00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparţin celor 6 operatori de transport feroviar de călători.

ADVERTISING

Menţionăm faptul că, la această oră, conform primelor centralizări privind traficul feroviar, peste 90% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în staţiile de destinaţie, sau aflate în circulaţie şi oprite în gări, între orele 07.00 - 09.00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, însă vă asigurăm că personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toţi operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulaţie al trenurilor”, anunţă CFR.

Secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, Viorel Istrate, a anunţat că motivul principal al grevei îl reprezintă faptul că nu a fost încheiat contractul colectiv de muncă. El a mai precizat că 80% din personalul de execuţie are salariul net de 2.650 de lei.

“Motivul principal al grevei de astăzi este faptul că nu s-a încheiat contractul colectiv de muncă, ocazie cu care toată lumea a sperat că vom aplica în mod uniform legea privind statutul personalului feroviar, ceea ce nu s-a întâmplat.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Managementul Companiei Naţionale de Infrastructură a invocat lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli de şase luni, nu este neapărat o obligaţie legală, însă temerile domniilor lor s-au orientat ma degrabă spre lipsa resurselor în lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli.

Neaplicarea uniformă a acestei legi a dus la egalizarea salariilor pentru aproximativ 80% din personalul de execuţie. Concret, toată lumea are salariul de 4500 de lei brut, respectiv 2650 de lei net”, a declarat Viorel Istrate, vineri, la Antena3. 

CFR SA precizează că pentru negocierea Contractului Colectiv de Muncă solicitată de sindicate, este necesară aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pentru anul în curs.

ADVERTISING

Compania spune că a transmis la Ministerul Finanţelor 3 variante ale acestui buget, dar au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanţelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an, CFR SA susţinând însă că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol toată activitatea companiei.

Anterior, BNS a spus că scopul grevei planificate de Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Federaţia Elcatel este de a atrage atenţia asupra unor probleme urgente.

”Scopul acestei greve de avertisment este de a atrage atenţia asupra unor probleme urgente din industria feroviară, care includ lipsa contractelor colective de muncă, remuneraţii inadecvate în raport cu responsabilităţile şi calitatea muncii depuse de lucrătorii din domeniu, precum şi subfinanţarea companiilor feroviare din administrarea directă a statului, sub incidenţa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”, afirmă sindicaliştii BNS.

Potrivit acestora, ”una dintre principalele preocupări este lipsa cronică a investiţiilor în infrastructura feroviară, esenţiale pentru îmbunătăţirea vitezei şi siguranţei circulaţiei, precum şi lipsa investiţiilor în modernizarea materialului rulant, vagoane şi locomotive".

Situaţia din calea ferată a atins un nivel critic şi reprezintă un real pericol pentru siguranţa circulaţiei. Toate aceste probleme afectează în mod direct atât lucrătorii feroviari, cât şi utilizatorii serviciilor feroviare”, mai arată sindicaliştii.

Preşedintele BNS, Dumitru Costin, afirmă că pentru această grevă de avertisment au fost făcute toate demersurile legale.

”Toţi liderii noştri sindicali au făcut eforturi şi continuă să facă eforturi pentru a reduce impactul acestei greve asupra călătorilor. În acest sens, pe parcursul acestor zile, încercăm să aducem la cunoştinţa clienţilor CFR că circulaţia trenurilor va fi oprită în intervalul menţionat. Concret, greviştii au pus afişe în gări cu aceste informaţii”, a transmis Dumitru Costin.

Blocul Naţional Sindical (BNS) solicită ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, să iniţieze dialogul cu sindicatele pentru găsirea soluţiilor necesare pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi a infrastructurii feroviare.

Sindicaliştii din CFR au precizat încă de marţi motivele pentru care au decis să organizeze greva de avertisment:

  • Lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
  • Lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
  • Lipsa de investiţii în material rulant de calitate, modern.
  • Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti. Deficitul de angajaţi depăşește 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
  • Probleme din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar.

„Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”, au mai precizat sindicaliştii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇