În urmă cu numai 2 ani, Guvernul a fost la un pas să abandoneze modernizarea Centurii Capitalei. Între timp, însă, s-a răzgândit. A deblocat șantiere, a organizat licitații și chiar a dat startul unor lucrări noi. Așa că încă putem spera că vom circula mai bine pe șoseaua care înconjoară Bucureştiul. Chiar dacă asta n-o să se întâmple chiar acum, ci peste vreo 2-3 ani.
Centura Bucureștiului – un drum lung de circa 70 de kilometri – a început să se aglomereze încă din anii 90, odată cu dezvoltarea economiei orașului.
După câțiva ani era limpede că o șosea cu o bandă pe sens nu mai e suficientă. Așa că statul trebuia să găsească modalitatea de a o supralărgi. Dar n-a făcut-o din timp. Iar aglomerația a devenit din ce în ce mai deranjantă.
O problemă este că șoseaua ocolitoare – care între timp a căpătat numele de Drumul Național Centura București (DNCB) – este intersectată de vreo 15 șosele care fac legătura cu Ilfovul. Iar în intersecții se creează, de multe ori, blocaje.
De fapt, DNCB este împărțită în două semicercuri. Cel nordic și cel sudic. Iată cum stau lucrurile, pe fiecare porțiune de drum.
În 2011, a început construcția unei noi benzi de circulație pe fiecare sens pe segmentul de centură de 9 kilometri, care începe în vestul orașului, la intersecția cu Autostrada A1 și urcă spre nord, până la intersecția cu DN7.
6 ani au trecut, iar porțiunea de drum a fost dată în trafic neterminată. Adică fără stratul superficial de asfalt, pe care inginerii îl numesc „strat de uzură”. Abia în aprilie 2021 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat constructor care are 12 luni la dispoziție să finalizeze acea lucrare.
Segmentul vecin din DNCB, lung de circa 10 km - pe care se ajunge de la intersecția cu DN7 până la DN2 – este modernizat din 2010. Șoseaua are 4 benzi (câte 2 pe sens), iar condițiile de trafic sunt relativ bune.
Mai departe, pentru lărgirea segmentului de centură lung de 11,5 kilometri dintre intersecția DN2 și cea cu Autostrada A2, CNAIR a semnat în ianuarie 2020 un contract cu Tirenna Scavi.
Potrivit CNAIR, până acum s-au executat doar puțin peste 11% din lucrări. Iar șanse reale de finalizare vor fi abia în 2022, dacă nu apar noi blocaje birocratice.
Și pentru semicercul sudic al Centurii există planuri
De la intersecția cu A2 în jos începe semicercul sudic al DNCB. Un prim tronson de drum ajunge până la intersecția cu DN 5. E o porțiune de carosabil care a fost ignorată de-a lungul anilor și lăsată cu o singură bandă pe sens.
4 kilometri de drum vor fi supralărgiți în cadrul proiectelor pasajelor cu giratoriu suspendat de la Oltenției și Berceni. Iar pentru restul de șosea, CNAIR a lansat în luna august o licitație. Caută o firmă care să întocmească studiul de fezabilitate pentru creșterea siguranței rutiere.
La momentul lansării procedurii, însă, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, susținea că urmează supralărgirea întregii porțiuni de șosea.
În cele din urmă, pentru lărgirea porțiunii de centură de circa 15,5 kilometri dintre intersecția cu DN5 și intersecția cu A2, CNAIR a lansat o licitație la care s-au înscris 8 firme și asociații de firme și care este în desfășurare.
Cu alte cuvinte, pentru porțiunile de centură care nu sunt în lucru, se întocmesc documentații sau se caută constructori.
Situația pasajelor
Pentru a elimina blocajele care apar la intersecții, Ministerul Transporturilor a ales să construiască mai multe pasaje peste șoseaua de centură. În acest fel, șoferii care circulă dinspre oraș spre Ilfov sau în sens invers să nu se mai intersecteze cu cei care tranzitează DNCB.
Pe 30 septembrie, s-a dat în trafic pasajul de la Mogoșoaia. Proiectul nu e finalizat, dar se poate circula pe pod, peste DNCB.
La pasajul de la Domnești, lucrările au fost blocate mult timp din cauză că Straco, firma de construcții care trebuia să lucreze acolo, era într-o situație financiară dezastruoasă. Între timp, s-a schimbat constructorul. La pasaj lucrează o firmă numită Trancon. La acest moment, se montează tăblierul metalic. În teorie, ar trebui să fie gata până toamna viitoare.
Alte două pasaje se construiesc pe semiinelul sudic al DNCB. Unul este la Berceni. E un proiect care presupune și supralărgirea unei porțiuni de șosea de la 2 la 4 benzi. Potrivit secretarului de stat Ionel Scrioșteanu, pe șantier se aduc deja segmente din tăblierul metalic (corpul podului - n.red.)
La est de pasajul Berceni, se construiește cel de la Oltenița. Și acest proiect prevede supralărgirea unor porțiuni de șosea.
Scrioșteanu a promis, încă din 2020, că toate acestea vor fi gata până în 2022. Rămâne să vedem dacă termenele se vor putea respecta.
Autostrada A0, aflat în construcție, ar trebui, de asemenea, să preia parte din traficul greu care ajunge în zona Bucureștiului și să ușureze circulația pe DNCB. Primii kilometri din inelul sudic al A0 ar putea fi dați în trafic la finalul anului 2023 sau începutul lui 2024.