Facebook, primul moment de declin financiar. Salvarea, un nou univers!

După zeci de probleme legate de promovarea unor mesaje violente și neadevărate, după audieri în fața Congresului SUA și a Parlamentului European, după exploatarea datelor utilizatorilor, Mark Zuckerberg a decis construiască o nouă lume, dar înainte a pierdut niște bani.
Facebook, primul moment de declin financiar. Salvarea, un nou univers!
  • 10 miliarde de dolari a investit Facebook în Metaverse, un spațiu virtual, 3D, la care ai acces cu ochelari Oculus.
  • Cu 230 de miliarde de dolari s-a redus valoarea companiei într-o singură zi după ce s-a anunțat oficial că, pentru prima dată, a scăzut numărul de utilizatori.
  • Apple a dat o lovitură de grație Facebook atunci când a decis să le ofere posesorilor de iPhone posibilitatea de a îngreuna urmărirea pe internet de către aplicații comerciale.
  • Metaverse este noul vest sălbatic din mediul online, la fel de toxic ca precedentele în lipsa unor reglementări, conform presei britanice. 

Pe puțini dintre cei care în acest moment postează sau navighează pe Facebook îi interesează că de câteva săptămâni compania se numește Meta.

Unii au aflat deja că Mark Zuckerberg, fondatorul celebrei rețele sociale, e mai sărac cu 30 de miliarde de dolari, iar acțiunile platformei s-au devalorizat cu 230 de miliarde de dolari.

ADVERTISING

Acest efect a venit în urma anunțării în raportul trimestrial al companiei că Facebook-Meta a început să piardă utilizatori.

Prăbușirea de la bursă a generat scăderea accentuată a prețurilor acțiunilor firmelor de tehnologie, fiind afectate Google, Amazon, Apple. Dar acestea din urmă s-au redresat parțial pentru că rezultatele financiare publicate nu arătau atât de rău.

Apple alege protejarea datelor personale ale clienților

În schimb, la Facebook situația e diferită. Compania a fost afectată puternic de decizia Apple de a le oferi posesorilor de iPhone posibilitatea de a bloca urmărirea lor în mediul online de aplicațiile instalate pe telefon.

În aprilie 2021, compania fondată de Steve Jobs a anunțat că a introdus această nouă “funcție de transparență”.

“Aceasta vă permite să alegeți dacă o aplicație vă poate urmări activitatea pe alte aplicații și site-uri web ale altor companii în scopul publicității sau al distribuirii de date cu terțe entități”, se arată în comunicatul Apple.

Cea mai afectată de această decizie a fost Facebook, care oferea posibilitatea companiilor care derulau campanii de publicitate pe platforma socială să obțină toate interacțiunile online ale utilizatorilor.

Facebook changes its corporate name to Meta
În data de 28 octombrie 2021, Mark Zuckerberg anunță schimbarea numelui companiei din Facebook în Meta - Foto: Hepta.ro

Profitabilitatea Facebook se baza exact pe această tranzacționare fără permisiune a datelor de navigare, astfel încât reclamele să poată fi ținte cu o cât mai mare precizie.

De la introducerea acestei funcționalități, Facebook a pierdut 10 miliarde de dolari de la clienții de publicitate și pentru prima dată de la înființare, numărul celor care au un cont pe această rețea socială s-a redus.

Algoritmii care pun în pericol copiii

Problemele Facebook sunt vechi și sunt legate de respectarea vieții private și a datelor utilizatorilor. 

Platforma s-a transformat într-un loc de confruntare digitală, unde se amenință, se instigă la violență și, în multe situații, se promovează informații false care duc la tensiuni sociale.

Compania a fost anchetată de Congresul SUA în urma mai multor rapoarte publicate de o fostă angajată care a arătat că algoritmul de funcționare a rețelei îi pune pe utilizatori în pericol pentru că promovează postări cu impact negativ cu scopul de a crește traficul online.

„Facebook cunoaște consecințele... pe care designul și algoritmii Instagram le au asupra tinerilor din societatea noastră, dar a dat prioritate creșterii rapide în detrimentul siguranței copiilor noștri”, a spus Richard Blumenthal, președintele comisiei de anchetă, în septembrie 2021.

După decizia Apple, Mark Zuckerberg, fondatorul și președintele Facebook, se aștepta la scăderea majoră a încasărilor din publicitate, investind 10 miliarde de dolari pentru a construi Metaverse-ul, un univers virtual care e prezentat publicului ca fiind viitorul internetului.

Metaverse, un Second Life cu ochelari 3D

Pentru cei care-și mai aduc aminte, în perioada 2003-2005, și în România a fost la modă un joc online care se numea “Second Life”. Cei care au avut această a doua lume înțeleg cel mai bine ce înseamnă Metaverse-ul lansat de Mark Zuckerberg - un Second Life cu ochelari Oculus de 2.000 de lei.

Pentru a intra în Metaverse e nevoie ca un utilizator să cumpere acești ochelari, să-i conecteze la contul său de Facebook, iar apoi, cu ei la ochi va naviga printr-o sumedenie de aplicații virtuale, 3D, pe care le cumpără sau descarcă, unele fiind gratuite.

Geek Picnic at Krasnaya Presnya park
Pentru a pătrunde în Metaverse e nevoie de o pereche de ochelari speciali care se conectează la contul de Facebook - Foto: Hepta.ro

Acest nou univers e unul în formare, iar ideea din spatele lui e să creezi o lume paralelă cu aceasta, pe care s-o mobilezi conform propriei viziuni și în care să interacționezi cu alte avataruri, să te joci, să lucrezi, să faci sport etc.

Aceasta e partea frumoasă, iar comercianții se așteaptă ca în noua lume să fie nevoie de tot felul de obiecte virtuale pe care utilizatorii să dea bani.

„<<Care sunt categoriile tale preferate de pornografie?>>, m-a întrebat un străin cu un puternic accent Yorkshire în timp ce se îndrepta spre mine”, a povestit reporterul Louise Eccles, de la cotidianul britanic “The Times”, care a petrecut o zi în Metaverse.

“Bărbatul se ascundea în spatele unui avatar – o animație 3D plutitoare, fără picioare, dar vocea lui era cât se poate de reală. Stăteam la biroul meu de acasă cu un set de ochelari de realitate virtuală pe ochi, iar conversația a fost tulburătoare”, a adăugat jurnalista.

Second Life, după o perioadă de glorie când senzația era că toată lumea o să se mute acolo, cu cățel, cu purcel, având chiar și monedă proprie, Linden Dollar, după numele creatorului, a intrat în declin, iar noile generații caută o altă viață în Metaverse.

Jurnalista britanică arată în reportajul său că în acest univers virtual avem parte de aceleași provocări ca în viața reală, cum ar fi violența de limbaj, hărțuirea sexuală și abuzurile.

Metaverse-ul este un nou “Vest Sălbatic”, cum îl numește “The Times” în care “tragediile stau să înceapă” în lipsa regulilor de comportament și a legislației adecvate.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇