Pe măsură ce populația globală crește în mod constant, estimându-se că va depăși 10 miliarde până în 2050, nevoia de a găsi surse alternative și sustenabile de hrană devine din ce în ce mai stringentă. Simpla schimbare a unor comportamente de consum ar putea ajuta la prevenirea, nu doar a foametei, ci și a schimbărilor climatice.
Lista cercetărilor care vin să întărească această afirmație include și studiul realizat de Quantis, lider în consultanță pe probleme de sustenabilitate, la comanda Upfield, producătorul mondial numărul unu de produse pentru tartinat și brânzeturi vegetale, cu peste 100 de mărci, printre care Rama, Delma, Becel și Violife prezente și în România. Studiul a scos la iveală că producția Upfield de margarine și produse tartinabile vegetale are un impact asupra climei cu 70% mai mic, necesită mai puțin de 50% apă și sub 2/3 suprafață de teren, în comparație cu producția de unt.
Drept urmare, consumatorii care au ales în 2020 produsele vegetale ale companiei, au împiedicat dispersarea în atmosferă a peste 6 milioane de CO2 echivalent. Studiul a luat în considerare întregul ciclu de viață a 212 margarine și produse tartinabile produse de compania Upfield. Au fost analizate cultivarea plantelor, transportul, producția de ingrediente, amestecarea uleiurilor vegetale - practic, întregul proces de producție până în punctul în care produsul final ajunge la raft. Impactul ambalajelor a fost și el evaluat în studiul susmenționat, dar ambițiile Upfield în ceea ce privește ambalarea nu se opresc aici.
Până în 2030, compania își propune să renunțe la plastic în proporție de 95%, reducând-și astfel și mai mult amprenta asupra mediului.
Pentru a promova transparența și alegerea informată, Upfield a început și un program de etichetare a carbonului. Similar cu informațiile nutriționale care sunt afișate pe orice produs alimentar, etichetele de carbon ale companiei oferă informații despre volumul emisiilor de gaze cu efect de seră, în dioxid de carbon echivalent (CO2e). Volumul reprezintă suma totală a emisiilor înregistrate în timpul aprovizionării, producției, ambalării și depozitării produselor respective, iar informațiile de pe eticheta de carbon sunt calculate și afișate pentru 100g de produs.
Industria alimentelor plant-based este deja sustenabilă, însă Upfield a luat măsuri suplimentare pentru a-și reduce impactul asupra mediului. Compania își propune să atingă neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2030 și să-și atingă obiectivul ‘Better than net zero’ („Mai bine decât zero net”) până în 2050.
Pe lângă faptul că ajută la creșterea aportului de fibre și nutrienți și la reducerea riscului de a dezvolta boli netransmisibile, un alt avantaj major al dietelor pe bază de plante îl reprezintă accesibilitatea lor.
Chiar dacă unele produse plant-based sunt mai scumpe decât altele, gama Upfield are deja prețuri competitive în comparație cu produsele similare din lactate. Aceasta este realitatea de acum și ține cont doar de prețurile de vânzare la raft, fără a lua în considerare beneficiile pe care produsele plant-based le aduc mediului înconjurător.
Pe măsură ce crește apetitul clienților pentru alimente vegane și vegetariene, agricultorii vor fi și ei stimulați să se extindă și să cultive materia primă necesară în mai multe regiuni din întreaga lume. Este de așteptat ca o cerere ridicată și constantă pentru alimentație sustenabilă să ducă treptat la scăderi de preț și la un avantaj competitiv mult mai clar pentru producătorii responsabili, care se bazează 100% pe plante.
Pașii spre sustenabilitate făcuți de Upfield vin într-un moment crucial. Semnalul de alarmă a fost tras în timpul COP26, când agricultura, producția de alimente și alte sectoare au fost oarecum neglijate. În aceste condiții, acțiunile și obiectivele care vizează un viitor sigur, precum cele asumate de Upfield din propria inițiativă, nu sunt doar aplaudabile, ci și un exemplu rezonant pentru orice afacere.
Pe măsură ce deficitul de alimente se adâncește, din cauza creșterii demografice, a conflictelor și a schimbărilor climatice, alimentele bazate pe plante ar putea deveni în curând o necesitate, nu doar o alegere responsabilă. Din fericire, producători ca Upfield, prin branduri ca Becel, Rama, Delma, Violife și celelalte peste 100 de mărci ale companiei, sunt pregătiți să-și intensifice activitatea și să suplimenteze în mod responsabil resursele globale de hrană.