Toate blocurile noi, care primesc autorizație de construire la Cluj, trebuie să prevădă şi amenajarea de stații de încărcare pentru mașini electrice.
În plus, nu se mai face anveloparea blocurilor dacă nu îşi pun şi astfel staţii de încărcare.
"În programul de anvelopare a blocurilor, una din condiţiile de eligibilitate este tocmai amplasarea de prize pentru maşini electrice în zonă. Există şi a prevăzut legiuitorul pentru anveloparea blocurilor la ceea ce urmează, nu la ceea ce a fost până acum.
De asemenea, aş vrea să spun că toate blocurile pe care noi le autorizăm prevăd şi staţii de încărcare pentru maşini electrice. Este obligatoriu şi am impus aceste reguli încă de câţiva ani pentru că aceasta va deveni o necesitate. În funcţie de numărul de apartamente, trebuie să facă şi numărul de staţii de încărcare pentru maşini electrice", a declarat viceprimarul Dan Tarcea la Radio Cluj.
Aşa cum spune şi oficialul local, există o lege în acest sens, încă din 2020.
Este vorba despre legea 101 din 2020 care prevede:
"În cazul clădirilor rezidențiale noi, precum și în cazul renovării majore a clădirilor rezidențiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice".
Aşadar, era vorba despre obligaţia dezvoltatorilor sau proprietarilor să asigure doar infrastructura pentru montarea ulterioară a echipamentelor pentru încărcarea mașinilor electrice.
Însă în martie Guvernul a dat OUG 14 din 2023 care îi obligă acum să realizeze o stație de încărcare la 5 locuri de parcare.
"În cazul clădirilor rezidențiale noi, precum și în cazul renovării majore a clădirilor rezidențiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii, respectiv proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, precum și instalarea unui punct de reîncărcare vehicule electrice pentru fiecare 5 locuri de parcare".
Fostul premier Nicolae Ciucă declara la sfârșitul anului trecut că ”România și-a propus să dezvolte o rețea de 30.000 de stații de încărcare electrică, dintre care aproape 15.000 vor fi realizate prin intermediul PNRR, până în anul 2026”.
Prin PNRR, guvernanții s-au obligat ca, până în iunie 2026, în România să funcționeze 13.200 de puncte de reîncărcare accesibile publicului.
Numărul încărcătoarelor publice de pe teritoriul ţării este de doar puțin peste 3.300, conform analizei realizate de Lektri, o firmă ce oferă soluţii de încărcare a maşinilor electrice, şi citată de Curs de Guvernare.
Clujul este primul oraş din țară care aplică prevederile legale şi rămâne de văzut cine şi când îi va urma exemplul.