Facem un experiment: Fapte, nu vorbe! Contează o picătură într-un ocean? Calculăm și vă spunem. Urmărește și participă și tu la inițiativa SpotMedia

Facem un <span style="color:#990000;">experiment</span>: Fapte, nu vorbe! Contează o picătură într-un ocean? Calculăm și vă spunem. Urmărește și participă și tu la inițiativa SpotMedia

Pământul se scufundă. Omenirea a depășit 6 dintre cele 9 „limite planetare”, iar alte două sunt pe punctul de a fi depășite. Încă ne mişcăm în direcţia greşită și punem în pericol stabilitatea sistemului de funcționare a Pământului.

Concluziile aparțin unei echipe internaționale de 29 de oameni de știință care au evaluat situația în care se află Pământul, în baza criteriilor celor 9 limite planetare, aceasta fiind cea de a doua actualizare majoră a indicatorilor, după cea din 2015.

Aceste „limite planetare” sunt niște praguri ce nu trebuie depășite pentru 9 domenii esențiale, dacă vrem să păstrăm locuibil Pământul. Detalii aici.

Deși poate părea apocaliptic și fără speranță, oamenii de știință spun că în toate cele nouă domenii situaţia poate reveni sub pragurile de alertă, dacă facem două lucruri: „este pur şi simplu vorba despre stabilirea limitelor cantităţii de deşeuri pe care le aruncăm în mediu şi a cantităţii de materii prime extrase”.

Ambele direcții țin de fiecare dintre noi, chiar și la materia primă extrasă, pentru care cererea depinde și de consumul nostru responsabil.

Facem un experiment timp de patru luni

Echipa SpotMedia a decis să facă chiar de azi ceva: un experiment de patru luni de zile pe care îl vom împărtăși cu voi, cititorii.

De câte ori nu ai văzut și tu un râu plin de sticle de plastic sau alte deșeuri, coșuri de gunoi pline de resturi menajere sau alimente neconsumate, te-ai înecat când ai deschis geamul, blocat fiind în trafic, sau te-ai deprimat văzând că mai nimeni de pe strada ta nu colectează separat, ci pune toate felurile de deșeuri la grămadă, deși există pubele dedicate pentru diferite tipuri de deșeuri?

ADVERTISING

Ți-ai spus: Ce sens are să nu las apa să curgă când mă spăl pe dinți, să car un recipient de sticlă pentru apă după mine, să îmi gătesc din ce a rămas de ieri în loc să comand sau să nu mai țin mașina cu aerul condiționat pornit în timp ce îmi aștept partenerul să vină de la farmacie? Ce contează o picătură într-un ocean?

Vă vom demonstra ce înseamnă picătura asta prin propriul nostru exemplu. Ne asumăm să schimbăm un comportament care nu ne place din prezent, care nu este prietenos cu mediul și să monitorizăm efectele în următoarele patru luni de zile.

Pentru că suntem convinși că fiecare dintre noi, atât împreună, cât și separat, suntem responsabili pentru un viitor mai bun, iar responsabilitatea înseamnă fapte, angajamente.

Vă vom arăta și lucrurile care nu se văd când credem că suntem doar o picătură într-un ocean. Pentru că în fiecare moment există companii responsabile care iau măsuri, există administrații publice care creează comunități tot mai verzi, există instituții care iau decizii cu gândul la planeta generațiilor viitoare.

Partenerul nostru în acest demers este Lidl România. Mergem împreună pentru că ne place ce face. Sustenabilitatea face parte din ADN-ul retailerului, iar întreaga strategie de dezvoltare a business-ului are la bază sustenabilitatea. Fiecare dintre măsurile luate de Lidl pentru a-și eficientiza propriile operațiuni de business și a reduce impactul, pentru a reduce risipa alimentară și cantitatea de plastic care ajunge în natură, dar și pentru a susține un consum responsabil pot fi surse de inspirație pentru ceea ce poate face fiecare dintre noi acasă sau la serviciu pentru a ajuta mediul și a contribui la un viitor (mai bun) al planetei.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Investițiile Lidl în România, în anul calendaristic 2022

Investitiile-Lidl-in-Romania-in-2022

Faptele contează, să trecem la treabă!

Pentru că faptele sunt cele care au puterea de a schimba lucrurile, de a construi un viitor mai bun, pas cu pas, așa cum ni-l dorim cu toții, vă vom arăta fapte concrete și rezultatele acestora, care puse laolaltă generează sustenabilitate și înseamnă responsabilitate socială.

În ce constă experimentul: patru membri ai echipei SpotMedia își vor asuma schimbarea unui obicei actual care nu e tocmai prietenos cu mediul, își vor propune obiective pentru o lună și pentru patru luni și se vor pune pe treabă. Vom ține un jurnal, vom imortaliza momente, vom cântări, aduna și înmulți. Vom măsura efectele și impactul schimbării pe care o facem.

Vă vom face parteneri în călătoria noastră, așa cum va fi ea, cu suișuri și coborâșuri, cu provocări și reușite, cu disconfortul inevitabil al unei astfel de schimbări. Știm că va fi nevoie de disciplină, ambiție, perseverență, ieșit din zona de confort, dar sperăm la final să ne bucurăm de efectele schimbării.

Vă spunem povestea noastră și apoi vă spunem ce ar însemna dacă jumătate din oamenii din blocul nostru, o treime dintre cei de pe stradă sau 20% din cartier ar face la fel. Dar dacă 70% dintre noi am face asta?

Ne vom asuma obiective pe trei direcții, sursa de inspirație fiind acțiunile pe care Lidl deja le face, cu rezultate măsurabile.

1. REDUCEREA RISIPEI ALIMENTARE

Potrivit ONU, la nivel global, aproximativ 13% din alimente se pierd între recoltare și vânzare, în timp ce 17% din producția globală totală de alimente este risipită în gospodării, în serviciile alimentare și în comerțul cu amănuntul.

ADVERTISING

Cele mai multe resturi alimentare care ajung la groapa de gunoi nu sunt biodegradabile și poluează grav atmosfera.

Printre cauzele risipei alimentare se află cumpărarea de alimente fără planificare, gătitul în exces, planificarea proastă a meselor, confuzia cu privire la etichetele produselor, precum și depozitarea incorectă a alimentelor.

Acțiuni Lidl care ne-au inspirat

  • A donat 656 de tone de alimente, în anul calendaristic 2022, cu care pot fi hrăniți 656 de oameni, zi de zi, timp de un an.
  • Cele 768,7 tone de produse alimentare care nu au putut fi donate în anul financiar 2021 au ajuns la o stație de biogaz, putând produce o cantitate de gaz suficientă pentru a încălzi 256 de locuințe un an de zile.

Ce își propune SpotMedia

  • Reducerea risipei alimentare prin planificarea meselor din timp și reutilizarea alimentelor rămase de la masa anterioară

Irina, colega noastră, și-a asumat această schimbare. Este nemulțumită că ajunge să arunce din alimentele pe care le cumpără pentru că uneori expiră sau se strică și crede că planificarea meselor și o mai bună informare despre depozitarea corectă și condițiile de păstrare a alimentelor o vor ajuta să reducă risipa.

Obiectivele pe care și le propune Irina:

  • Voi planifica un meniu săptămânal, iar pe baza lui voi face cumpărături.
  • Mă voi documenta și voi depozita corect alimentele, le voi congela pe cele care pot fi congelate și voi refolosi alimentele rămase de la masa anterioară, astfel încât să reduc la maximum cantitatea de alimente pe care sunt nevoită să o arunc. Mă voi inspira și de aici - Lidl Stop risipă.
  • Voi monitoriza atent întreg procesul, pentru a putea optimiza de la lună la lună pe parcursul celor patru luni.
  • O să compar rezultatele cu cantitatea de alimente pe care le risipesc acum, voi conștientiza cauzele și voi calcula efectele asupra mediului.
  • O să încerc să îmi creez obiceiuri sustenabile, care să îmi permită să integrez această schimbare în programul zilnic.

2. REDUCEREA PLASTICULUI

Producția anuală de materiale plastice a ajuns la 460 de milioane de tone, iar două treimi din aceasta este aruncată după ce a fost folosită o dată sau de câteva ori și se transformă în deșeuri. Mai puțin de 10% din acest plastic este reciclat, iar mai mult de o cincime este aruncat sau ars ilegal.

Microplastic a fost găsit de la gheața de lângă Polul Nord până în peștii din cele mai mari adâncimi ale oceanelor. La oameni, bucăți microscopice de plastic au fost găsite în sânge, lapte matern și placentă. Plasticul contribuie la încălzirea globală, reprezentând 3,4% din emisiile totale (OCDE, 2019).

Acțiuni Lidl care ne-au inspirat

  • 73% dintre produsele din carne proaspătă de la furnizorii români au fost ambalate în caserole speciale, inovatoare, cu folie de tip easy open (tehnologie care extinde durata de valabilitate a alimentelor) și cu alveole sub formă de fagure care colectează lichidul din carne, și astfel prospețimea este păstrată pe o perioadă îndelungată.
  • S-a renunțat complet la utilizarea absorbantului în ambalajul produselor din carne de pui și de curcan, iar la carnea roșie s-a folosit un nou tip de absorbant, celulozic, care poate fi reciclat.
  • Rezultatul: în primul an în care a fost implementată măsura, a fost redusă cu 200 de tone cantitatea de plastic folosită, iar cea de absorbant cu 49 de tone.
  • Tot în anul financiar 2021 au fost salvați de la tăiere 793 de copaci datorită proiectului privind utilizarea în comun a paleților reutilizabili cu partenerul CHEP România. Rezultatul: Copacii salvați de la tăiere produc în continuare oxigen pentru 3.172 oameni zilnic.

Ce își propune SpotMedia

  • Reducerea plasticului provenit din bidoanele de apă plată, prin utilizarea de filtre speciale și utilizarea de caserole din sticlă, în locul caserolelor de plastic

Alexandra, colega noastră, și-a asumat această schimbare. Pentru ea, reducerea plasticului este un obiectiv personal de mai mult timp. Merge la cumpărături cu sacoșă de pânză, nu cumpără fructe sau legume în caserole sau ambalaje din plastic, alege băuturile vândute în recipiente de sticlă în locul celor de plastic. Însă lucrurile se complică atunci când vine vorba de apă. Și este nemulțumită de cantitatea mare de sticle și bidoane din plastic cumpărate odată cu apa de care are nevoie.

Obiectivele pe care și le propune Alexandra:

  • Voi analiza care este soluția care mi se potrivește cel mai bine pentru utilizarea unui filtru de apă.
  • Obiectivul pentru o lună este să folosesc cât mai mult apă filtrată și să monitorizez fiecare obicei de consum pe care îl am care generează deșeuri de plastic.
  • Obiectivul pentru 3 luni este să reduc spre zero cumpărarea de apă îmbuteliată, inclusiv prin a avea grijă ca atunci când plec la drum să îmi iau cu mine un recipient reutilizabil din sticlă sau inox.
  • Voi evalua impactul asupra mediului al schimbărilor pe care le fac de la lună la lună.

3. REDUCEREA EMISIILOR DE GAZE GENERATE DE TRANSPORT

Potrivit unui raport al Agenției Europene de Mediu, transportul a fost sursa a circa un sfert din totalul de emisii de CO2 din UE în 2019.

Cantitatea de emisii de CO2 provenite din transportul de pasageri variază semnificativ în funcție de mijlocul de transport. Mașinile particulare poluează cel mai mult, emițând 60,6% din totalul de emisii de CO2 provenite din transportul rutier european.

Pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050, este necesară o reducere a gazelor cu efect de seră din transporturi cu 90% față de nivelul din 1990.

Acțiuni Lidl care ne-au inspirat

  • Flota partenerilor Lidl de transport pentru marfă este formată 100% din camioane echipate cu motoare euro 5 și euro 6.
  • Mai mult decât atât, Lidl România alături de Blue River au făcut un prim pas către neutralitatea emisiilor de carbon degajate de livrarea mărfurilor prin lansarea unui program-pilot de mobilitate electrică în cadrul operațiunilor logistice și de transport.
  • Astfel, în iulie 2022, cei doi parteneri, împreună cu Scania România, au efectuat primul transport de marfă cu un camion electric, în România.
  • La scurt timp, în primăvara lui 2023, evenimentul a fost succedat  de marcarea livrării a încă două noi camioane electrice din portofoliile producătorilor auto Mercedes-Benz Trucks și Volvo Trucks.

Ce își propune spotmedia.ro

  • Reducerea emisiilor de gaze prin utilizarea mijloacelor de transport în comun sau a bicicletelor în locul mașinilor personale

Colegul nostru, Emilian, și-a asumat această schimbare. El spune că de peste 20 de ani așteaptă ziua în care să se deplaseze prin București majoritar cu bicicleta. Crede că, datorită climei, ar putea ca cel puțin 8-9 luni din an să meargă cu bicicleta și să își acopere mare parte din necesarul de deplasare. Dar condițiile oferite de infrastructura din București nu îi permit deocamdată, așa că o să încerce un sistem hibrid, de transport în comun și bicicletă.

Obiectivele pe care și le propune Emilian:

  • În prima lună îmi propun să realizez cel puțin 30 de deplasări în interes personal și profesional cu ajutorul bicicletei sau al transportului în comun.
  • Voi calcula impactul asupra mediului, comparând cu deplasările majoritar cu mașina personală pe care le făceam înainte. Voi calcula și impactul financiar.
  • Obiectivul pentru trei luni este ca trei din patru deplasări să fie cu bicicleta sau transportul în comun, iar mașina s-o folosesc doar în condiții de vreme proastă.

4. Bonus: Plogging cu Toni

Colegului nostru Toni îi place să alerge. Aleargă de 12 ani, de obicei de trei ori pe săptămână, prin pădure sau pe câmp, indiferent de vreme, pe caniculă, prin vânt, pe întuneric, pe ploaie sau în ger, depășește 2.000 de kilometri alergați într-un an. În ultimii ani a trecut la trail running (alergare fără asfalt), o nișă care te scoate din oraș și te împinge în mijlocul naturii.

Are deja obiceiuri prietenoase cu mediul în timpul alergării: pune în buzunar orice ambalaj și îl duce acasă, unde colectează separat, bea apă din recipiente refolosibile, refolosește punga cu mâncare pentru câinii întâlniți pe traseu. Acum zice că vrea să extindă componenta eco a alergării.

Ce își propune Toni

  • Vreau să continui alergarea trail, dar să o duc spre plogging, termen format din combinația între cuvântul suedez "plocka upp" (a ridica/aduna) și cel englezesc "jogging" (alergare). În alte țări, ridicarea gunoaielor în timpul alergării s-a dezvoltat mult, de ce nu și la noi?
  • La fiecare alergare să culeg cel puțin trei obiecte aruncate și să le duc la un punct de colectare a deșeurilor din oraș. Poate fi orice lucru dăunător pentru mediu care încape în buzunarul pantalonului sau pe care să îl țin în mână.
  • După fiecare alergare voi nota câte obiecte am preluat și de ce natură, iar la finalul fiecărei luni voi calcula impactul demersului meu asupra mediului.
  • Pe parcursul celor 4 luni voi optimiza procesul de reciclare și de colectare separată a deșeurilor de pe drumul de alergare, luând în calcul și să nu devină o problemă depozitarea.

Vrei să vezi cât contează „picătura” ta?

Cam asta e ce ne-am propus, ne pornim la drum cu entuziasm.

Te așteptăm să ne spui și tu ce schimbări ai făcut în viața de zi cu zi pentru a ajuta Pământul să respire.

Și, dacă vrei, vom calcula pentru tine impactul pozitiv al acțiunilor tale.

Scrie-ne pe cititor@spotmedia.ro. Noi îți vom spune cât contează „picătura” ta, iar tu îi vei inspira și pe alții.

Ne reauzim cu primele povești și concluzii ale experimentului pe data de 9 noiembrie 2023.

Ne-am pus pe treabă, pe curând!


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇