Cum faci bani din conținutul online, cum crești o comunitate și de ce e important să vorbești pe limba publicului țintă

Cum faci bani din conținutul online, cum crești o comunitate și de ce e important să vorbești pe limba publicului țintă

Cosmin Terteci are 39 de ani, este de profesie inginer și, în paralel, scrie pe Blog de Instalații. Este un proiect online pe care l-a început în 2015, unde scrie articole pe diverse subiecte din domeniu, cu sfaturi, recomandări sau explicații.

Odată cu blogul a descoperit că poate să-l și monetizeze, prin afiliere, astfel că de aproape 6 ani această pasiune îi aduce și un venit suplimentar constant. El colaborează cu platforma 2Performant și a avut anul trecut venituri de aproape 5.000 de lei pe lună din afiliere.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Consideră că pentru a ajunge ușor la oameni, trebuie să le vorbești pe limba lor, chiar dacă e vorba despre un domeniu atât de tehnic precum instalațiile.

Cosmin Terteci ne-a spus că e important să ai un conținut interesant pentru publicul tău țintă, să aduci plus valoare pentru cititori și chiar să le vii în ajutor.

„Ce am mai învățat eu este că e bine să fii persistent, să fii prezent în fiecare zi și să nu renunți. Pe termen lung, asta face diferența. Să ai răbdare pentru că nu toate lucrurile se întâmplă imediat. Rezultatele apar și peste unul, doi sau trei ani, nu este totul instant”, a explicat Cosmin Terteci în interviul acordat SpotMedia.ro, pe care vă invităm să-l parcugeți în cele ce urmează.

Domeniul instalațiilor și al construcțiilor pare atât de tehnic - și totuși, tu reușești să le vorbești oamenilor pe blogul tău (blogdeinstalatii.ro) într-un limbaj ușor de înțeles. Povestește-ne puțin despre parcursul tău de la începător la blogger de succes pe această nișă. Cum ți-a venit ideea să faci un blog despre asta? 

Am început proiectul Blog de Instalații în 2015, atunci am scris primele articole. Și mi-am propus încă de la început un obiectiv simplu: un articol pe săptămână. Firma la care lucram la vremea aceea avea multe vânzări provenite din online, astfel că în perioada de criză a anilor 2008 - 2009 a avut o creștere a cifrei de afaceri. A fost momentul când mi-am dat seama că online-ul are un potențial mare, care merită exploatat. Și am început să caut modalități de a câștiga pe internet, pentru a avea o sursă alternativă de venit.

Înainte de proiectul Blog de Instalații am mai avut un site, despre fose septice, cu care îmi propusesem să câștig din reclamele Adsense. Dar nu am avut succes cu acea idee. În schimb, am descoperit afilierea odată cu primele tutoriale scrise despre cum să alegi echipamente de instalații. Și odată cu asta a venit și prima luna în care am câștigat 100 de lei. A fost un moment de „aha” pentru mine. Mi-am dat seama că se pot câștiga bani în online. 

Limbajul pe înțelesul tuturor a fost cheia pentru a ajunge ușor la cititori. Când vorbim de articole scrise, de obicei ai tendința să folosești termeni tehnici sau exprimări complicate. Eu am încercat să evit asta și să scriu conținut scanabil. Să folosesc titluri și subtitluri. Propoziții scurte. Și cuvinte simple. Sunt tehnici de scris pe care le-am învățat în timp.

Prima dată ochiul cititorului scanează conținutul articolului. Dacă se lovește de un bloc de text, îl percepe ca pe un zid, de care i se pare greu să treacă. Dar dacă textul este spart, cu subtitluri, este scris în propoziții scurte, atunci devine mai ușor de citit și de înțeles.

Sunt unii specialiști care uită că vorbesc cu oameni nespecializați și nu le vorbesc pe limba lor. Ce sfaturi ai pentru aceștia? Cât contează să îți cunoști publicul și să transmiți informația așa cum au ei nevoie? 

E bine să începem cu publicul nostru în minte. Să ne gândim la avatarul de client sau la avatarul cititorului. 80% dintre urmăritorii mei sunt bărbați. Majoritatea, în categoria de vârstă 25-35, 35-45, 45-55 de ani. Asta se întâmplă pentru că în general bărbații sunt mai tehnici și ei se ocupă cu construcțiile sau instalațiile. Și pentru că în mod natural atragem persoane de vârstă apropiată cu a noastră (eu am 39 de ani).

Multe din articolele mele foarte populare sunt despre centrale termice, centrală pe lemne sau chiar sobe pe lemne. Pentru a ajunge ușor la oameni, trebuie să le vorbim pe limba lor. Mi s-a atras atenția, de exemplu, că folosesc termenul „calorifer” și nu spun „radiator”. Chiar dacă, în esență, sunt același lucru. Dar că să fie totul ușor de înțeles și pentru a vorbi pe limba cititorului meu, în cele mai multe cazuri am ales să folosesc termeni simpli, ce pot fi înțeleși ușor.

Conținutul tău (fie că e adresat specialiștilor, fie că e destinat publicului larg) te ajută să creezi o comunitate în jurul proiectului. Povesteşte-ne puțin despre interacțiunea ta cu cititorii şi de ce ai nevoie ca sa creezi, să creşti o comunitate în jurul unui proiect - cum ai făcut tu toate astea?

Comunitatea este foarte importantă și interacțiunile diferă în funcție de platformă. Interacțiunea mea cu cititorii pornește de la articolele pe care le scriu pe blog. Sunt unii cititori care urmăresc constant tot ce scriu. Și sunt alții care mă găsesc într-o căutare pe Google, își iau ce le trebuie din articol și mai revin sau nu.

Următoarea interacțiune o am cu ei pe email. De pe site te poți abona gratuit la newsletter și primești articolele noi pe email. Primesc multe emailuri de la cititori și le citesc pe toate. La majoritatea din ele răspund personal, dar sunt și cazuri în care îi direcționez către alte surse mai potrivite pentru întrebarea lor, cum ar fi grupurile de Facebook. 

Am mai multe grupuri de Facebook, din care cel mai mare este Grupul Instalatorilor din România. În grupul de Facebook situația stă puțin diferit, pentru că acolo se află un număr mare de membri (acum sunt 25.000) și există mai mulți moderatori care ajută la păstrarea unui mediu curat.

Pe lângă acestea, există și canalul de YouTube Blog de Instalații unde public tutoriale video. Acolo sunt acum aproape 15.000 de subscriberi.

Nu am o rețetă minune pentru creșterea comunităților. Cred că este important să fii prezent tot timpul și să fii perseverent. Și mai importantă este bunăvoința de a ajuta. Asta se simte și se transmite prin conținutul pe care-l creezi.  

Să vorbim puțin şi despre afiliere. În ce condiții funcționează astfel încât să fie relevant pentru cititori?

Ca să fie relevantă pentru cititor, afilierea trebuie folosită într-un context care oferă soluții. Sunt oameni care caută soluții la problemele lor și își doresc să găsească o recomandare. Sau chiar vor ca altcineva să aleagă în locul lor, mai ales când vorbim de obiecte mai complicate, cum sunt echipamentele de instalații. Iar aici intervin eu prin articolele și recomandările mele. În general, sunt foarte atent la produsele pe care le recomand.

De multe ori primesc feedback de la cititori și îmi dau seama în felul acesta de calitatea produselor. Alteori fac sondaje în grupul de Facebook și oamenii votează brandurile preferate. Așa pot să public un top de echipamente care este ales de un număr mare de oameni (zeci sau chiar sute).

Ce tipuri de afiliere foloseşti şi care sunt câştigurile tale?

În general folosesc afilierea prin conținut. Adică scriu articole pe blog și fac recomandări de produse în aceste articole. Există și alte modalități, de exemplu prin reclame Facebook Ads sau Google Ads, dar acestea nu sunt specialitatea mea.

Un alt tip de afilere pe care l-am testat este cel prin email. Pe blogul meu poți descărca o carte în format pdf despre un anumit subiect și apoi primești email-uri automate cu sfaturi, recomandări și link-uri de afiliere.

Și am mai încercat plasarea link-urilor de afiliere în descrierea video-urilor de pe YouTube, ca în exemplul acesta.

În 2020 am avut o medie a comisioanelor din afiliere de 4.955 de lei pe lună. 

Care sunt cele mai importante lucruri de care trebuie să țină cont un afiliat?

Nu știu sigur care sunt cele mai importante lucruri. Dar aș putea să spun că este un joc al numerelor. Din numărul de click-uri pe care cititorii îl fac pe un link, între 0,5% - 1% vor fi conversii. Pentru a crește numărul de conversii, este evident că trebuie să crești traficul pe care-l trimiți spre advertiseri. Iar aici intervin afiliații cu abilitățile lor de a obține trafic din căutări, pe care să-l direcționeze prin link-urile de afiliere.

Ce le recomanzi celor care ar vrea să intre în afiliere pentru a-și spori veniturile? Ce sfat ai pentru ei?

Sunt multe de spus despre asta. Afilerea este o activitate care îți poate aduce bani și e bine să o începi încă de la debutul activității tale online. Pentru că dacă nu câștigi bani din ceea ce faci, sunt șanse mari să renunți repede sau când întâmpini greutăți.

Este important și mindset-ul. Trebuie să oferi valoare tot timpul și să nu aștepți recompense imediate și din același loc. Alege un domeniu și devino expert în el! Când se gândește cineva la domeniul respectiv, să-l asocieze imediat cu numele sau brand-ul tău. Tu poți să fii un brand prin puterea online-ului.

Nu în ultimul rând, e important să-ți crești comunitatea în mai multe patforme sau în cele care funcționează pentru tine. Iar exemplele sunt variate: blog, Facebook, grupuri de Facebook, YouTube, email newsletter, Instagram, TikTok etc. 

O altă recomandare ar fi să te concentrezi pe ajutorul oferit oamenilor. Până la urmă, de asta te urmăresc și asta contează pentru ei, fie că-i faci să râdă, le oferi conținut educativ, fie că îi înveți ceva. 

Ce am mai învățat eu este că e bine să fii persistent, să fii prezent în fiecare zi și să nu renunți. Pe termen lung, asta face diferența. Să ai răbdare pentru că nu toate lucrurile se întâmplă imediat. Rezultatele apar și peste unul, doi sau trei ani, nu este totul instant.

Cât de important este domeniul pe care îl abordezi? 

Este important să alegi un domeniu de care să fii pasionat. Nu contează foarte mult dacă este în domeniul electronicelor sau despre cărți. Important este să-ți placă ție, să fii dornic să petreci mult timp cu el. Eu am încercat să fac un proiect similar în domeniul fashion, după aceleași principii. Din păcate nu a funcționat și am renunțat la el în mai puțin de un an. Dacă lipsește pasiunea pentru domeniul în care activezi, vei renunța ușor la primele greutăți pe care le întâmpini.

Cum este relația cu brandurile pe care le promovezi, ce contează cel mai mult pentru o campanie reușită? 

Relația cu advertiserii este foarte importantă. O comunicare bună cu ei te ajută pe tine, afiliatul, și te face să-l simți ca pe un partener. Nu cred că trebuie să faci eforturi majore, însă e important să răspundă rapid la mesaje, să dea explicații clare pentru conversiile respinse și să aprobe rapid comisioanele.

Cum ai simțit impactul creșterilor din online generate de pandemie? 

Pandemia a dus la o creștere a comerțului online și, implicit, la o creștere a conversiilor pentru afiliați. Și ne putem aștepta la continuarea acestui trend în segmentul de care vorbim. 

Dar trebuie să fim conștienți că lucrurile nu stau niciodată pe loc și schimbări pot apărea în orice domeniu. Da, trendul online-ului este unul crescător, dar este importantă și adaptarea noastră la schimbări și cum reușim să facem asta pentru a nu ne fi afectată productivitatea. 


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!