În plină pandemie, experții din domeniul muzicii și al streaming-ului online s-au adunat laolaltă pentru a găsi soluții la criza care a schimbat atât comportamentul ascultătorilor, cât și planurile organizatorilor de evenimente live.
Întâlnirea lor poartă numele de Mastering the Music Business, iar printre cei care vorbesc în fața artiștilor români și manageri deopotrivă se numără și Peter Åstedt, specialist în Spotify și podcast-uri.
”Podcasturile și playlisturile se îmbină mai mult sau mai puțin și devin la fel ca radioul”
Peter Åstedt
El vorbește pentru SpotMedia.ro despre cum s-a schimbat comportamentul nostru când punem căștile pe urechi: se pare că, odată cu pandemia, am devenit ma interesați de talk-show-uri și podcast-uri și ascultăm mai puțină muzică.
De fapt, nici pe căști nu prea mai punem mâna, de când lucrăm de acasă, așa că, brusc, Netflix și HBO au devenit concurenți direcți pentru Spotify.
Cu toate acestea, specialistul consideră că festivalurile vor fi în continuare cele mai atractive pentru public. Cele mici, desigur.
Ce sunt podcasturile și care e potențialul lor de acum încolo?
Podcastul este un fel de talk show fără niciun pic de muzică. Sunt doar oameni care povestesc sau discută pe un anumit subiect. Cât despre viitorul lui, ei bine, eu văd o tendință de întoarcere la radio în digital.
Sigur, poți să asculți o conversație întreagă, dar majoritatea oamenilor vor să facă asta, după care să se destindă cu puțină muzică.
Iar formatul lung necesită prea multă atenție și concentrare din partea ascultătorilor.
Problema este că legea drepturilor de autor nu e atât de bine definită în cazul podcastului.
Iar ca să evit eventuale probleme, la stația mea, Cashbox Radio, am experimentat difuzarea anumitor show-uri ca playlisturi în Spotify și Youtube.
În concluzie, din punctul meu de vedere, podcasturile și playlisturile se îmbină mai mult sau mai puțin și devin la fel ca radioul.
Cum a fost afectată industria muzicală de izbucnirea pandemiei?
Tot ce putem vedea acum este că numărul ascultătorilor a scăzut. Şi asta pentru că am pierdut oamenii care ascultau muzică în drumul lor către job şi înapoi.
De asemenea, atunci când oamenii lucrează de acasă, suntem în competiţie cu Netflix, HBO, Youtube, canale care nu prea sunt potrivite atunci când lucrezi de la birou, dar care sunt foarte OK de urmărit acasă.
Ca cifre, am văzut că ascultarea de muzică a scăzut cu 15%. Și cred că asta s-a întâmplat din cauza trecerii către podcast, dar mai ales din cauza rutinei care acum este cu totul alta.
Cum se va schimba și Spotify?
Spotify conține deja podcasturile, un domeniu suprasaturat deja. Mai ales că, mai nou, trendul este ca oamenii să asculte episoade mai lungi. În același timp, se ascultă mai puțină muzică. Și Spotify a fost forțat să adopte strategii de genul „plătești un cont și primești două”.
Nu-i o variantă pe urma căreia să poată beneficia artiștii, dar este o soluție rapidă, odată ce oamenii și-au încheiat abonamentele din cauza veniturilor mai mici sau, în cazurile și mai nefericite, din cauza pierderii jobului.
Acum că nu se mai pot organiza spectacole, crezi că este România pregătită să transfere industria muzicală 100% în epoca digitală? Sau poate estimezi pierderi uriașe pe acest segment de business?
Nu, nimeni nu e pregătit pentru o trecere totală în digital. S-a demonstrat de atâtea ori cât de importantă e interacțiunea umană.
Nu știm când, dar, la un moment dat, virusul se va duce. Atunci o să vedeți cum multe dintre soluțiile digitale apărute acum vor fi pur și simplu ignorate.
Dar mai există un efect. Pandemia ne-a demonstrat că ne putem schimba și următoarea generație de evenimente live va arăta diferit, dar niciodată nu va fi 100% în digital.
Digitalul va deveni mai mult un bonus pentru evenimentele noi. Părerea mea e că evenimentele live se vor întoarce chiar cu mai multă forță decât aveau înainte.
Care estimezi că vor fi cele mai bune surse de finanțare pentru business-urile din domeniul muzical în următorul an?
Partea offline s-a întors deja. În Suedia deja organizăm lucruri mici în locul celor mari și mulți artiști au venituri chiar mai mari acum decât ar fi avut înainte.
Așadar, chiar dacă virusul o să mai supraviețuiască o vreme, viața merge înainte.
Iar principala sursă de venit va fi reprezentată de evenimentele live.
Cum crezi că se va schimba publicul?
Publicul va vrea un contact mult mai direct cu artistul. O să prefere, de asemenea, evenimentele mai personalizate.
Evenimente unde mediul şi atmosfera sunt importante şi fac diferenţa.
Festivalurile uriaşe vor pierde teren, iar cele mici, mai restrânse, vor avea de câştigat.
Peter Åstedt lucrează în industria muzicală de peste 30 de ani. În anii '90 a înființat propria casă de producție, la numai 15 ani, iar acum este una dintre cele mai vechi din Suedia.
Printre cele mai mari realizări ale lui se numără artiștii pe care i-a avut la Jocurile Olimpice din Londra în 2012, dar și faptul că a avut de trei ori muzica în reclamele de la Superbowl.
Citește și: