Sheryl Sandberg va renunţa în toamnă la funcţia de director operaţional al companiei Meta, după 14 ani în care a contribuit, alături de Mark Zuckerberg, la transformarea Facebook într-un lider al publicităţii online şi una dintre cele mai puternice companii din industria tehnologiei.
Sandberg și-a anunțat retragerea într-o postare pe Facebook în care a transmis că speră să se concentreze pe acitivitatea filantropică și pe fundația sa în viitor. Decizia sa survine pe fondul scăderii încasărilor din publicitate ale Meta și concurenței tot mai acerbe cu platformele rivale, precum TikTok.
"Când am acceptat acest job, în 2008, speram că voi fi în acest rol cinci ani. 14 ani mai târziu, e timpul să scriu un alt capitol din viața mea", a scris Sandberg.
Ea va continua să facă parte din consiliul de administraţie al Meta, iar Javier Olivan, directorul pentru dezvoltare al companiei, va prelua funcţia de director operaţional în această toamnă.
"Facebook n-ar fi fost Facebook fără Sheryl"
Mark Zuckerberg pierde unul dintre cei mai importanți oameni din sectorul tehnologiei. Cât timp a lucrat pentru Facebook, devenit între timp Meta, Sandberg a contribuit la saltul meteoric al companiei și a înfruntat o furtună de critici. Ea însăși s-a transformat, devenind o figură controversată pentru feminismul corporatist după apariția cărții sale, "Lean In", socotită un manifest al femeilor care muncesc, notează The Guardian.
Cu ea la timonă, Facebook a trecut prin turbulențele criticilor stârnite de scandalul Cambridge Analytica, de asediul asupra Congresului SUA din ianuarie 2021 și, mai recent, de dezvăluirile fostei angajate Frances Haugen despre practicile toxice ale platformei.
Deși scandalurile au avut, fără îndoială, un impact puternic asupra moștenirii pe care o lasă în urmă, succesele pe care le-a obținut sunt de netăgăduit. "Au fost multe controverse în jurul Meta, dar din perspectivă legată strict de afaceri, ceea ce ea a construit la Facebook e destul de puternic și va intra în cărțile de istorie", consideră Debra Williamson, analistă la Insider Intelligence, care a urmărit evoluția Facebook încă de la înființare.
Sheryl Sandberg a venit la Facebook în perioada "copilăriei" platformei, la patru ani de la fondare, ca să fie "adultul din încăpere" și să creeze strategia de monetizare. A revoluționat modelul de business, transformând compania în gigantul de azi, cu încasări de 117 miliarde de dolari în 2021. În 2008, când a venit ea, veniturile Facebook erau de numai 200 de milioane, potrivit Insider Intelligence. Valoarea Facebook este în prezent de 538 de miliarde de dolari.
"Facebook n-ar fi fost Facebook fără Sheryl. Ea a construit fundaţia care a permis ca Facebook să se dezvolte în ceea ce a devenit - cu bune şi rele", consideră David Jones, director executiv al The Brandtech Group.
Ringul toxic, partea întuncată a moștenirii
Scandalurile din mandatul ei au determinat grupurile de activiști să-i ceară demisia în ultimii ani și i-au umbrit statutul de lider al mișcării pentru drepturile femeilor.
Sub conducerea sa, Meta a devenit "ringul în care misoginismul, rasismul, dezinformarea au proliferat", arată Shaunna Thomas, cofondatoare a grupului pentru drepturile femeilor UltraViolet.
"Sheryl Sandberg poate să se închipuie o feministă, dar deciziile ei la Meta au făcut platformele sociale mai puțin sigure pentru femei, oamenii de culoare și sistemul electoral american. Sandberg a avut puterea de a acționa timp de 14 ani, dar a decis să n-o facă", subliniază Thomas.
Sandberg a contat enorm pentru Facebook nu doar grație rezultatelor financiare, ci și ca emblemă a companiei, consideră Scott Galloway, profesor la University Stern School of Business din New York. Ea a stat neclintită în mai multe rânduri în fața comisiilor Congresului, răspunzând la întrebările despre greșelile Facebook, parând acuzațiile privind încurajarea insurecției de la Capitoliu și pe cele despre manipularea alegătorilor în 2016.
Sandberg a fost, de fapt, interfața umană, mai plăcută, a "robotului" Mark Zuckerberg. "Prin ea, Facebook a inventat ceea ce se cheamă o armă de distrugere în masă", spune Galloway.
Burnout, anchete interne și o viață plină de probleme
Plecarea lui Sandberg e o surpriză pentru mulți. În realitate, reprezintă punctul culminant al unui proces de mai mulți ani, în care unul dintre cei mai influenți directori din lume s-a luptat cu epuizarea și a ajuns să se rupă de mega-afacerea pe care a construit-o.
Anchetele interne, presiunea imensă sub care lucra, imaginea publică negativă a companiei, problemele personale și răcirea relației cu Zuckerberg au stors-o de energie și au scos-o din circuit.
The Wall Street Journal a scris că ea ar fi făcut presiuni asupra tabloidului britanic Daily Mail pentru a renunţa la relatările negative despre fostul său iubit şi director executiv al Activision Blizzard, Bobby Kotick. Același ziar a scris și despre o anchetă internă în care Sandberg era verificată pentru folosirea resurselor companiei în organizarea nunții cu directorul de marketing Tom Bernthal.
Sandberg a avut și multe probleme personale - soțul ei a murit în 2015, în timpul unei vacanțe în Mexic. Și-a amânat de mai multe ori anul sabatic pe care îl aștepta după ce logodnicul său, apoi ea și copilul, s-au îmbolnăvit de Covid-19.
Potrivit surselor citate de WSJ, epuizarea a fost un motiv care a contant mult în decizia plecării. În plus, era mâhnită că devenise "sacul de box" al companiei pentru tot ce nu mergea bine. "Se simțea luată la țintă, într-un mod care nu i s-ar întâmpla unui bărbat. S-a săturat", a spus o sursă din companie.
Influența sa în cadrul companiei a scăzut, iar tot mai puțini oameni îi raportau direct și nu a participat la multe dintre întâlnirile la nivel înalt din grupul Meta pe tema investițiilor în metavers, semn că puterea sa de decizie se diminuase, pe fondul deteriorării relației cu Zuckerberg.
Cum va fi Facebook în viitor
Plecarea sa nu va face din Facebook o platformă mai bună, cred experții. Dimpotrivă. "Greu de imaginat, dar Facebook se va înrăutăți și va fi mult mai periculos", avertizează organizația Media Matters for America.
După vestea retragerii ei, Zuckerberg a anunțat că se va concentra pe construirea unei echipe care se va baza mai mult pe inteligența artificială, contrar recomandărilor de a investi mai mult în angajarea de moderatori.
Schimbarea survine după ce Meta s-a detașat și mai mult de sectorul rețelelor de socializare, concentrându-se pe cel al realității virtuale. Compania care deține Facebook s-a redenumit Meta în octombrie anul trecut, iar Zuckerberg a investit de atunci miliarde de dolari în metavers, spațiul de realitate augmentată și virtuală în care oamenii pot interacționa într-un univers comun.
Noua "jucărie" a lui Zuckerberg ar putea fi salvarea "imperiului" său după ce Apple a introdus în sistemul de operare măsuri restrictive care penalizează publicitatea vândută de Facebook, afectându-i vânzările, o problemă de care Sandberg se ocupa îndeaproape.
"Este sfârșitul unei ere - și probabil un motiv bun pentru care Sheryl a decis să plece în acest moment. Facebook trebuie să contruiască noua infrastructură de publicitate și business, iar asta e o provocare uriașă. Și altcineva va trebuie să și-o asume", este de părere Debra Williamson.