Pentru prima dată în istoria utilizării F-16 Fighting Falcon, un astfel de avion de luptă a distrus șase rachete de croazieră rusești într-o misiune de luptă, în timpul unui atac vast cu rachete și drone.
Misiunea a avut loc în timpul unui atac aerian rusesc în dimineața zilei de 13 decembrie, în care Rusia a lansat aproape 200 de drone și 94 de rachete, a anunțat Iurii Ihnat, șeful departamentului de comunicare al Comandamentului Forțelor Aeriene ale Ucrainei, pe Facebook.
Potrivit Comandamentului Forțelor Aeriene, piloții ucraineni au învățat cum să doboare rachete cu tunuri de avioane pe simulatoare din SUA, dar nu au mai încercat niciodată acest lucru în timpul luptei reale.
Rachetele de croazieră sunt ținta principală a avioanelor de luptă ucrainene. Interceptarea unor ținte atât de importante nu este o sarcină ușoară pentru un pilot, dar Ihnat a menționat că piloții ucraineni au cea mai mare experiență în operațiuni de luptă împotriva rachetelor de croazieră, relatează Ukrainska Pravda.
Un pilot ucrainean aflat la manșa unui avion F-16 are doar patru rachete aer-aer, cu rază scurtă și rază medie de acțiune. Cele cu rază mai mare de acțiune au fost folosite primele, apoi pilotul a fost nevoit să se apropie la mai puțin de două mile (aproximativ 3,2 km) pentru a folosi rachetele cu rază scurtă împotriva țintelor rusești.
„Nici americanilor nu le venea să creadă că ai făcut-o", a spus Iuri Ihnat într-un interviu cu pilotul, a cărui identitate nu a fost dezvăluită.
Acesta a povestit cum a dus misiunea la bun sfârșit: „Navigatorul mă îndrumă către țintele inamice; un grup de opt rachete de croazieră este pe traiectorie. Ajung la distanța potrivită și văd obstacole, ceea ce înseamnă că rachetele au bruiajul lor, așa-numitul 'sistem propriu de război electronic'.
Sistemul de țintire al F-16 este destul de puternic, iar dacă ținta este deja marcată, chiar și sub influența bruiajului, nu va scăpa de radarul de la bord. Am zburat până la o distanță convenabilă, am marcat țintele, am lansat rachetele una câte una și… am lovit - ambele ținte au fost distruse!".
„M-am apropiat de cea de-a doua pereche (de rachete), am marcat rachetele și am văzut că și ele aveau 'sistemul de război electronic rusesc', dar asta nu le-a ajutat. Prima lansare a lovit ținta, iar a doua, de asemenea! Eram în al nouălea cer pentru că am văzut cu ochii mei toate loviturile asupra rachetelor inamice! Mai rămăsese niște combustibil în tancurile de deasupra capului, iar lupta a continuat… Navigatorul de ghidare mi-a ordonat să merg în zona de serviciu pentru a-l lăsa pe camaradul meu de pe Su-27 să se ocupe de ținte", a continuat pilotul.
El a urmat ordinele de la comandament și s-a mutat în zona desemnată. Cu toate acestea, o altă rachetă de croazieră rusă a venit pe cursul său, îndreptându-se spre Kiev. Pilotul a decis să-și încerce șansa și să folosească un tun de foarte mare viteză al avionului.
„Mi-am dat seama că sunt puține șanse să lovesc o rachetă care zboară cu peste 650 km pe oră. Mai întâi, a trebuit să o găsesc pe cer, să ajung la aceeași altitudine și să o lovesc de la o distanță de cel mult un kilometru și jumătate. Și zburând mai aproape este extrem de periculos – dacă un focos de 450 de kilograme detonează, există un risc mare ca aeronava să zboare printr-un nor de resturi", a explicat el.
În Statele Unite ale Americii, piloții au învățat doar pe simulatoare cum să doboare ținte aeriene cu un tun de avion, iar piloții ucraineni de F-16 nu au folosit niciodată tunul aeronavei împotriva rachetelor în condiții de zbor. De data aceasta, totul a mers perfect.
„La început, am căutat o țintă dedesubt – n-am văzut nimic. Apoi am mărit înălțimea, am ridicat radarul și am zărit-o. Am făcut totul așa cum mă învățaseră instructorii din SUA, așa cum am exersat pe simulator. Câteva cartușe de armă și o explozie… apoi o a doua detonare… după rezultatele controlului obiectiv, erau două rachete! Zburau în linie verticală una lângă cealaltă. Inamicul le lansează adesea într-o astfel de configurație tactică. Rachetele inamice pot zbura aproape una de cealaltă, astfel încât inamicul să le vadă ca pe o țintă.
Ei bine, probabil am stabilit un record în ziua aceea. Totuși, principalul lucru este rezultatul! Mă bucur că am reușit și dedic acest succes tuturor camarazilor mei care au plecat într-un zbor etern înainte să poată vedea F-16 pe cerul ucrainean", a povestit pilotul.
Iurii Ihnat a menționat că deși aviația ucraineană nu deține cele mai moderne avioane, compensează lipsurile logistice prin devotamentul și măiestria piloților.
„Da, am primit de la partenerii noștri versiuni nu foarte noi ale F-16 (la urma urmei, ca și alte arme terestre); nu avem radare puternice și rachete cu rază lungă pe aceste aeronave pentru a concura în luptele aeriene cu tehnologia aviației ruse, dar tinerii piloți ucraineni demonstrează în fiecare zi că sunt cei mai buni, fie că sunt în cabina unui avion de luptă sovietic sau american!", a spus oficialul.
„Imaginați-vă doar ce efect de descurajare formidabil în centrul Europei vor fi piloții ucraineni trecuți prin război atunci când Forțele Aeriene vor primi, să zicem, F-35!", a subliniat Ihnat.
Ucraina a primit o serie de avioane de luptă F-16 fabricate în SUA din Țările de Jos și Danemarca. Aeronavele au fost folosite în mai multe rânduri în roluri de apărare aeriană în timpul atacurilor în masă ale Rusiei asupra orașelor și infrastructurii din Ucraina.
Avionul F-16 Fighting Falcon a intrat în serviciu la sfârșitul anului 1978, iar diferitele sale versiuni au fost folosite de zeci de țări, inclusiv de Statele Unite și aliații săi europeni. Au fost construite peste 4.600 de avioane F-16, iar diferitele versiuni ale aeronavei au fost implicate în mai multe conflicte din întreaga lume, potrivit The Kyiv Independent.