Ucraina scurtează instrucția piloților de F-16. Un pas prea departe?

Ucraina scurtează instrucția piloților de F-16. Un pas prea departe?
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Mai mulți experți miliari și-au exprimat îngrijorarea cu privire la scurtarea semnificativă a timpului de instrucție pentru piloții ucraineni care vor zbura pe avioanele F-16.

Aceștia susțin că aeronava este una complexă, dificil de utilizat la capacitate maximă. Mai ales dacă piloții nu reușesc să învețe suficient de bine limba engleză ca să înțeleagă instrucțiunile.

Acestor îngrijorări le-a dat glas Steve Brown, fost militar britanic, specializat  în muniții și dezamorsare, cu experiență la ONU și NATO, actualmente senior editor la Kyiv Post, în Ucraina.

Ministrul adjunct al Apărării din Ucraina, generalul de brigadă Serhîi Melnîc, a declarat joi (pe 2 ianuarie – n.red.) într-un interviu acordat publicației ArmyInform, că programul de pregătire pentru piloții de F-16 a fost redus semnificativ. Inițiativa prevede scurtarea instrucţiei cu 3 luni pentru a accelera procesul prin care piloții devin operaționali, scrie Steve Brown în Kyiv Post.

ADVERTISING

Melnîc a sugerat atunci -  în cadrul unei întâlniri ministeriale la nivelul forțelor armate din noiembrie 2024 - că va fi extins și accelerat un program de pregătire pentru cadeții ucraineni, pentru a crește numărul acestora și a-i pregăti mai bine pentru tranziția către antrenamentul pe avioane rapide.

În acest fel, se va compensa într-o anumită măsură reducerea duratei generale a programului de instruire pentru F-16, printr-o evaluare riguroasă a cursanților înainte de a trece la următoarea etapă.

Declarația integrală, mai jos:

„Programul de pregătire de bază trebuie optimizat. Acest lucru ne va permite să pregătim mai mulți piloți pentru a apăra țara noastră. Aviația ucraineană trebuie, în cele din urmă, să obțină superioritatea aeriană, deoarece aceasta deschide calea pentru succesul acțiunilor noastre pe linia frontului.”

Modificarea propusă a stârnit îngrijorări în rândul analiștilor militari, care consideră că o reducere atât de semnificativă a pregătirii pe avioane rapide ar putea avea implicații negative care să depășească avantajele unei instruiri mai rapide.

ADVERTISING

Deși Melnîc a prezentat reformele într-o lumină pozitivă, anunțul privind scurtarea procesului de pregătire a generat temeri că ar putea rezulta piloți mai slab pregătiți.

O preocupare majoră, încă de la început, a fost bariera lingvistică în rândul candidaților ucraineni, mulți dintre aceștia având dificultăți în atingerea unui nivel adecvat de competență în limba engleză pentru a putea înțelege pe deplin detaliile sistemelor complexe ale acestui avion de luptă de generația a patra.

Livrarea pe 7 decembrie 2024 a unui al doilea lot de F-16 din Danemarca a fost comunicată ca pas important înainte. Totuși, lipsa actuală de piloți calificați cu competențe lingvistice necesare ar fi afectat instruirea multor potențiali piloți de F-16.

Analiștii, deși înțeleg necesitatea urgentă de a crește numărul de piloți instruiți, consideră că grăbirea inutilă a antrenamentului ar putea afecta atât eficiența piloților, cât și utilizarea în luptă a avioanelor F-16.

ADVERTISING

„Viperul” este un avion multirol complex, care nu doar că necesită abilități excepționale de pilotaj, ci și o înțelegere profundă a tehnologiei sale avansate, a armamentului și a tacticilor necesare pentru utilizarea acestora. Chiar și cei care au finalizat „programul complet” au avut nevoie de timp pentru a opera eficient în scenarii de luptă moderne, în continuă evoluție.

F-16 este o armă redutabilă, multirol care îi permite să efectueze misiuni de luptă aeriană, atac la sol și recunoaștere. Este echipat cu avionică avansată, inclusiv radare care facilitează țintirea eficientă și conștientizarea situațională, și este capabil să efectueze manevre aeriene complexe la viteze de aproape 1.900 km/h.

Potrivit experților – de vreme ce F16 este un avion de vânătoare monopost - piloții neexperimentați ar putea întâmpina dificultăți în gestionarea situațiilor de mare presiune, ceea ce ar putea crește riscul de accidente și eșec al misiunilor.

Există, de asemenea, preocupări că acest program accelerat de instruire ar putea deveni noua normă de instruire. Iar asta ar putea crea o generație de echipaje de zbor slab pregătite.

Analiștii susțin că o evaluare corectă a nevoilor viitoare de pregătire a aviației militare din Ucraina va fi esențială pentru a sprijini capacitățile aeriene ale țării pe termen lung.

Astfel de evaluări ar trebui să se bazeze în mare măsură  pe utilizarea sporită a simulatoarelor pentru a completa experiența de zbor cu aparatele propriu-zise și pentru a îmbunătăți abilitățile piloților, fără a risca inutil aeronavele.

Ucraina ar trebui, de asemenea, să își sporească participarea la programe internaționale de pregătire pentru a accelera procesul de învățare, luând contact cu experiența NATO și a altor utilizatori de F-16.  

Un exemplu: programul britanic „Op Interstorm”. Ambasada Marii Britanii la Kiev a declarat miercuri, pe 1 ianuarie, că acesta a oferit instruire de bază pentru 200 de piloți ucraineni atât de limba engleză, cât și de zbor și alte competențe necesare pe teren.

Această instruire de bază o precede pe cea de zbor pe aeronavele F-16.  


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇