Viața unui film este lungă. După etapa debutului, când intră în cinematografe și face turul festivalurilor, el devine obiect de interes pentru televiziuni și pentru platformele digitale.
E timpul în care pelicula își stabilizează reputația și în care căile de acces la ea se multiplică.
Proiect al companiei Auchan, „România neîmblânzită“ este cu atât mai mult un caz de anduranță. Într-un prim pas, documentarul despre natura din Munții Carpați și Delta Dunării a fost lansat, în aprilie 2018, în cinematografele din toată țara.
Într-un al doilea pas, în august 2019, a căpătat vizibilitate internațională versiunea în limba engleză a producției, grație canalelor Amazon Prime Video, iTunes, Google Play și Vimeo.
Nu în ultimul rând, luna octombrie 2019 a adus cu sine albumul digital cu coloana sonoră, muzica „României neîmblânzite“ fiind difuzată, ca produs autonom, de Spotify și Apple Music.
Un an de la lansarea muzicii din România neîmblânzită. Cine este femeia din spatele proiectului
Despre felul în care tot acest parcurs cultural a continuat în anul 2020 am stat de vorbă cu Alex Păun, unul dintre producători.
SpotMedia.ro publică, astăzi, și imagini inedite din culisele documentarului.
Cum a arătat 2020 pentru ”România neîmblânzită”?
Alex Păun: Trebuie spus că, în anii precedenți, documentarul a avut parte de un parcurs internațional robust, numărul proiecțiilor cu public fiind mai mult decât satisfăcător: 19 în 2018 și 65 în 2019.
În mod normal, 2020 ar fi continuat acest curs, dar epidemia a anulat o serie de întreagă de planuri pe care le aveam. Încheiem anul cu 11 proiecții: câte una în Azerbaidjan, Costa Rica, Lituania, Mexic, Polonia, Portugalia, Slovenia, Tunisia, Turcia și două în Kazahstan.
Pe de altă parte, oamenii stând mult în casă, putem fi siguri că numărul celor care au văzut filmul la televizor a crescut enorm atât în țară, cât și în străinătate.
Prezent în catalogul filmotecilor digitale, documentarul va fi strâns și acolo un număr semnificativ mai mare de privitori decât într-un an obișnuit.
2020 este, de altfel, anul în care „România neîmblânzită“ a fost cumpărată de Netflix, tot așa cum a fost cumpărată de două canale britanice: London Live și Islam Channel.
Aceste două achiziții britanice sunt elocvente, din punctul nostru de vedere, pentru că piața de televiziune de acolo este foarte competitivă. La bilanțul anual se adaugă cariera pe care o face coloana sonoră scrisă de Nainita Desai.
În februarie, compozitoarea engleză a fost desemnată „revelația anului“ de Asociația Internațională a Criticilor de Muzică de Film, juriul precizând că a fost impresionat în chip deosebit de „România neîmblânzită“.
În martie, un portal educațional înființat de B.B.C. (Bitesize) a lansat un filmuleț în care Desai le explică celor mici în ce constă meseria de compozitor și cum arată lucrul la un documentar ca „România neîmblânzită“.
În sfârșit, în septembrie, porțiuni din lungmetraj au fost proiectate la un important festival belgian dedicat muzicii de film, unde Desai a fost invitată să vorbească despre cele mai recente creații ale ei.
Ce presupune, în spate, dincolo de ”luminile rampei”, efortul de promovare?
A.P.: De fiecare dată când „România neîmblânzită“ este proiectată undeva, producătorul trebuie să perfecteze (formal sau nu) înțelegerea cu partenerii și trebuie să livreze materialele necesare evenimentului.
În plus, trebuie să se asigure că publicitatea făcută proiecției va folosi numai materiale oficiale și că, în general, va respecta o anumită linie de mesaj.
Mai departe: de fiecare dată când filmul este cumpărat de o televiziune sau de o platformă digitală, producătorul trebuie să aibă grijă ca noul contract să nu încalce clauzele de exclusivitate din contractele deja semnate. Este un lucru foarte important.
Mai departe: producătorul caută să disemineze subtitrările oficiale ale filmului („România neîmblânzită“ are trei: în franceză, spaniolă, italiană) și să impună anumite standarde acelora dintre parteneri care vor să creeze subtitrări noi, eventual în limbi exotice.
Mai departe: un producător exigent se străduiește să limiteze, pe cât posibil, efectele pirateriei. În această privință, noi suntem ajutați de Journeyman Pictures, o companie londoneză care se ocupă de distribuția internațională a documentarului.
Ca să vă faceți o idee, în 2020 am eliminat „România neîmblânzită“ de pe șase pagini de Facebook și două canale de YouTube. Ceea ce, dată fiind jungla digitală a lumii de azi, socotim că este un mic succes.
În fine, mă opresc aici cu înșiruirea... A administra cariera unui film implică, pentru a glumi nițel, două tipuri de eforturi: eforturi birocratice și eforturi foarte birocratice. Vreau să spun că, dacă aș face o hartă completă a bucătăriei noastre, aș risca să-i plictisesc pe cititori cu detalii anodine.
Ce vă propuneți pentru 2021?
A.P.: În ultimii trei ani, ne-am creat o întinsă rețea de cunoștințe internaționale. Sunt parteneri cu care se pot construi evenimente minunate. Evident că, imediat ce epidemia de Covid dă înapoi, una dintre priorități este ca aceste cunoștințe să fie frăgezite, astfel încât numărul proiecțiilor să revină la cota normală.
În aprilie 2020, de pildă, „România neîmblânzită“ urma să fie proiectată în cadrul unui eveniment organizat de Sorbona. Ar fi de dorit ca această proiecție plină de potențial să aibă loc în 2021, dacă în 2020 nu s-a putut. Iar Sorbona este doar un exemplu.
Ideea este că, în vreme ce 2020 a fost un an grozav pentru difuzarea electronică (televiziune și platforme de internet), pentru 2021 ne dorim revenirea la promovarea fizică, față către față. Vom trăi și vom vedea.