Reclamele targetate ar putea fi interzise în Europa. O idee bună sau nu prea? Dezbatere IAB România

Reclamele targetate ar putea fi interzise în Europa. O idee bună sau nu prea? Dezbatere IAB România
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Ai observat că vezi pe Internet tot felul de reclame care au legătură cu site-urile pe care ai intrat sau cu anumite căutări pe care le-ai făcut online? Acestea se numesc reclame targetate, adică anunțuri comerciale personalizate în funcție de istoricul tău de navigare, iar autoritățile UE ar vrea să le interzică, pentru a proteja datele utilizatorilor.

Specialiștii din marketing și publicitate online din România atrag atenția că măsura riscă să facă mai mult rău decât bine, deși intenția este lăudabilă.

Autoritățile responsabile cu protecția datelor la nivel european recomandă ca reclamele targetate, care folosesc ”urmele digitale” lăsate de utilizatorii de Internet, să fie interzise.

Măsura ar putea intra în vigoare odată cu Digital Services Act (DSA), un nou set de reguli creat pentru a ține mai bine ”în frâu” activitatea companiilor pe Internet, printre altele.

ADVERTISING

Inițiativa legislativă a fost propusă în decembrie, alături de Digital Markets Act (DMA), iar de atunci au loc în Parlamentul European o mulțime de dezbateri și negocieri pe această temă, cu rolul de a da o formă amendamentelor necesare, înainte ca textul să fie trimis spre aprobare.

Industria de marketing și publicitate online trage un semnal de alarmă

IAB România, asociația industriei de marketing și publicitate online din România, spune că măsura este inutilă și chiar generează haos legislativ și a transmis o scrisoare deschisă în acest sens către autorități.

”Pe măsură ce Parlamentul European avansează spre finalizarea inițiativei legislative Digital Services Act (DSA), ne exprimăm respectuos dezacordul față de propunerea de a interzice publicitatea targetată, precum și a altor prevederi care ar intra în conflict și ar submina cadrul legal deja existent la nivel european în ceea ce privește protecția datelor”, își încep scrisoarea specialiștii.

ADVERTISING

Ei susțin cerințele din cadrul DSA, care sunt menite să îmbunătățească transparența în ceea ce privește publicitatea digitală, dar nu pot susține o lege europeană care ”încearcă să dicteze modelele de afaceri din mediul online apelând la interdicții și prohibiții privind practici care sunt deja puternic reglementate de actualul cadru legal privind protecția datelor”.

Dacă ar ajunge în varianta finală, spun cei de la IAB România, astfel de restricții disproporționate și nejustificate ar crea incertitudine legislativă și ar submina sustenabilitatea companiilor media europene.

Ei explică și de ce.

Funcționarea democrației este strict legată de accesul cetățenilor la informații. Interzicerea publicității targetate i-ar priva pe cetățenii europeni de o gamă largă de conținut și servicii de care beneficiază la acest moment și va submina serios capacitatea lor de a avea acces la informații. Cu precădere persoanele din gospodăriile defavorizate ar fi penalizate disproporționat”, se arată în scrisoarea IAB România.

ADVERTISING

Autorii amintesc că accesul la informații este oricum din ce în ce mai îngrădit, după ce publicațiile cele mai prestigioase au început să folosească tot mai mult strategia de a oferi cele mai bune articole doar contra cost.

”Un raport recent publicat de Reuters Institute - Digital News Report 2021 arată existența unor îngrijorări presante cu privire la ce se întâmplă cu persoanele care nu sunt interesate sau care nu își pot permite conținutul de calitate, pe măsură ce tot mai mult conținut de înaltă calitate dispare în spatele conceptului de conținut plătit.

În același timp, un studiu solicitat de CULT Committee care analizează evoluția media în deceniul digitalizării avertizează că există un declin în ceea ce privește accesul la informație relevantă, ca rezultat al faptului că mare parte din conținut a devenit accesibil doar cu plată”, se arată în scrisoarea publisherilor.

IAB România amintește că orice consumator care nu dorește să primească reclame personalizate sau să fie ”urmărit” online poate, pur și simplu, să se folosească de legislația actuală și să refuze astfel de reclame, chiar înainte de a fi agasat de ele.

”UE are cel mai sofisticat cadru legal din lume în ceea ce privește protecția datelor, cu penalizări draconice. Dacă Parlamentul vrea să sporească încrederea consumatorului în online, ar trebui să insiste în aplicarea corectă a acestui cadru legal și să nu cadă pradă tentației de a extinde scopul DSA în moduri care ar putea genera haos legislativ și care ar submina sustenabilitatea publicațiilor media locale din Europa”, se încheie scrisoarea asociației.

În acest sens, joi, 8 iulie, la 11:30 asociația IAB România organizează o discuție cu Ines Talavera - Public Policy Officer IAB Europe, pe Clubhouse, despre cum a aparut acest "curent" de interzicere a publicității targetate în discuțiile despre Digital Services Act, cât de "gravă" e situația, cine are de suferit cel mai mult, care este evoluția inițiativei legislative și cum ar trebui să reacționeze industria.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇