Amy Bauernschmidt e o femeie cum nu mai găsești. La 51 de ani, ea face parte dintr-un grup select al ofițerilor americani de marină: cel al comandanților portavioanelor SUA.
Căpitanul Bauernschmidt este singura femeie din acest grup. Mai mult, e singura femeie din toate timpurile numită la comanda unui portavion american, relatează CNN.
"Este clar una dintre cele mai incredibile slujbe din lume", spune ea. Vasul pe care îl comandă, portavionul USS Abraham Lincoln, cu o greutate de 97.000 de tone și o lungime de 333 de metri, are aproape 5.000 de oameni la bord și este ca un orășel în mijlocul oceanului.
De aici își iau zborul cele peste 60 de avioane, inclusiv aparatele de vânătoare F-35C invizibile pentru radar, cele mai avansate din aviația maritimă americană.
Prima întrebare pe care liderii o pun în vremuri de criză
Responsabilitatea imensă pe care o poartă Amy Bauernschmidt pe umerii săi este subliniată de un fragment din fișa informativă a Marinei SUA: "Portavioanele sunt gata să controleze marea, să efectueze atacuri și manevre prin spectrul electromagnetic și spațiul cibernetic. Nicio altă forță navală nu deține o gamă proporțională în privința capacităților de luptă."
"În vremuri de criză, prima întrebare pe care liderii o pun este: 'Unde sunt portavioanele?'", se mai arată în declarația US Navy. Bauernschmidt spune că este un privilegiu să răspunzi la acest apel. "Nu există un simț mai mare al responsabilității decât să știu că am fost selectată să-i conduc pe bărbații și femeile care au ales să ne apere națiunea", le-a declarat ea reporterilor, cu ocazia unor manevre militare în Japonia.
Cum a ajuns o femeie la cârma unui portavion nuclear
Bauernschmidt a crescut în Milwaukee și a fost mereu atrasă de ocean, dar intrarea în Marină a fost mai degrabă o soluție practică decât o ambiție: "Am ajuns în armată într-un mod întortocheat. Știam că voi avea de plătit pentru studiile la colegiu și voiam să găsesc ceva de care nu doar să fiu interesată, ci și să-mi permită să găsesc un job ca să-mi achit ratele."
Atrasă de matematică și de științe, dar și cu pasiunea sa pentru mare, Amy și-a dorit să studieze ingineria oceanică. Doar câteva colegii aveau această specializare, iar printre ele se afla și Academia Navală a SUA din Maryland. Instituția acoperea taxa de școlarizare, așa că a fost cea mai simplă alegere.
Lesne de înțeles, când a intrat în campusul din Annapolis nici prin cap nu-i trecea că va ajunge la comanda unui portavion.
"Nici măcar n-am înțeles că era o opțiune când am început această aventură", mărturisește ea. Abia în 1993, cu șase luni înainte ca Bauernschmidt să termine academia, Congresul SUA a aprobat o lege care le permite femeilor să conducă nave de război.
După absolvire, Bauernschmidt a ales aviația.
A învățat să piloteze elicoptere, a devenit instructor de zbor, a fost detașată pe distrugătoare și portavioane și a condus un escadron de elicoptere de atac. Apoi a studiat la Naval War College, a făcut un master în studii strategice și a lucrat la Biroul pentru probleme globale ale femeilor din cadrul secretarului de stat al SUA.
A urmat înscrierea la Navy's Nuclear Power School, unde a învățat totul despre navele militare cu propulsie nucleară, considerat cel mai solicitant program de pregătire academică al armatei americane.
Fără acest pas, nu ar fi putut prelua conducerea portavionului USS Lincoln, propulsat de două reactoare nucleare, vasul pe care a servit ca ofițer executiv, iar din 2016 a devenit comandant-adjunct. După cinci ani, Bauernschmidt a fost numită comandant al portavionului Abraham Lincoln.
Provocări mai mari decât armata
Chiar dacă a ajuns într-o funcție de decizie foarte importantă, Bauernschmidt este conștientă că femeile din Marina SUA se confruntă cu multe provocări.
Potrivit datelor instituției publicate la 31 decembrie anul trecut, doar 20% din personalul activ de 342.000 de oameni al US Navy este reprezentat de femei. Glumele, sexismul, discriminarea, hărțuirea și agresiunile sexuale încă reprezintă probleme acute pentru femeile din această armă. "Sunt provocări mai mari decât armata", spune Bauernschmidt.
La nivelul superior la care activează ea, diferența de gen este și mai mare - doar 13% din cei 3.075 de ofițeri sunt femei, arată datele Marinei.
Fiind prima femeie care conduce un portavion, Amy are un simț mai mare al răspunderii, dar ea consideră că emanciparea femeilor în acest sector trebuie să fie mai degrabă evoluționistă, nu una revoluționară: "Deși femeile au realizat multe, abia aștept ziua în care nu vom mai sărbători astfel de premiere", explică ea.
Succesul se închiriază, așa că plătește-ți rata!
Nu doar să comanzi un vas militar cu două reactoare nucleare și zeci de avioane de atac este extrem de greu, dar și să conduci mii de oameni care îți respectă ordinele. "E greu să conduci", recunoaște ea. "Ca să conduci efectiv o echipă, un departament sau să comanzi, trebuie să înțelegi organizația și pe tine însuți. Trebuie să înțelegi acolo unde au nevoie și să te cunoști bine pe tine însuți ca să știi cum să-i înțelegi", explică Amy Bauernschmidt.
Sfatul său pentru cei aflați sub comanda sa și pentru oricine are aspirații: urmați o rutină zilnică. "Încerc nu doar să îndeplinesc o sarcină, ci să dețin rezultatul muncii mele."
Motto-ul preferat al acestei femei care conduce unul dintre cele 11 portavioane din flota americană este cel al jucătorului de fotbal american JJ Watt: "Succesul nu-i o proprietate, e închiriat și rata o plătești în fiecare zi!". Așa că fă bine și plătește-ți rata și s-ar putea să primești unul dintre cele mai rare joburi din lume: comandant al unui portavion nuclear!