ERATĂ CCR a admis sesizarea Guvernului. Majorarea pensiilor cu 40% NU este constituțională. Motivarea Curţii

<span style="color:#ff0000;font-size:100%;">ERATĂ</span> CCR a admis sesizarea Guvernului.  Majorarea pensiilor cu 40% NU este constituțională. Motivarea Curţii

Curtea Constituțională a anunţat oficial în cursul după amiezei de miercuri că a admis sesizarea Guvernului Orban la legea adoptată de vechiul Parlament, care ar fi majorat pensiile cu 40%.

Ca urmare a hotărârii de azi, nu este valabil punctul de pensie aprobat in legea de adoptare a OUG (majorarea de 40%), dar nici nu se revine automat la punctul de pensie din OUG (majorarea de 14%).

Iniţial, toată presa (inclusiv SpotMedia.ro) a furnizat pe surse, dintr-o confuzie, o informaţie eronată, cum că această sesizare ar fi fost respinsă.

Confuzia vine din faptul că CCR a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.8 şi 9 din Legea pentru aprobarea OUG 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri bugetare sunt neconstituţionale.

Totodată, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.1-6 din Legea pentru aprobarea OUG 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri bugetare sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.

Ca urmare a informaţiilor eronate care s-au vehiculat în presă, atât premierul Florin Cîțu, cât și ministrul Muncii, Raluca Turcan, dar și președintele PSD, Marcel Ciolacu, au făcut declaraţii pe acest subiect, ca şi cum CCR ar fi impus prin decizia de azi majorarea pensiilor cu 40%.

Legea se întoarce în Parlament, iar noul Legislativ trebuie să stabilească valoarea punctului de pensie.

De ce a admis CCR sesizarea Guvernului pe majorarea pensiilor

Iată cum explică oficial CCR decizia de admitere luată azi:

Curtea a reţinut, în esenţă, următoarele:

– art.I pct.8 din legea criticată abrogă art.42 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.135/2020 [care prevede o valoare a punctului de pensie de 1.442 lei], ceea ce nu înseamnă, însă, o repunere în vigoare a art.86 alin.(2) lit.b) din Legea nr.127/2019, în forma sa iniţială [care prevedea o valoare a punctului de pensie de 1.775 lei].

Astfel, din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-ar fi creat un vid legislativ în privinţa valorii punctului de pensie.

Abrogarea pură şi simplă a art.42 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr.135/2020, fără indicarea valorii punctului de pensie prin modificarea corespunzătoare a art.86 alin.(2) lit.b) din Legea nr.127/2019, ar fi generat o incertitudine juridică în privinţa existenţei normative chiar a valorii punctului de pensie, ceea ce este contrar art.1 alin.(5), în componenta sa privind securitatea juridică, raportat la art.47 alin.(2) din Constituţie.

Așadar, viciul de neconstituționalitate constatat de Curte privește exclusiv Legea de aprobare a O.U.G. nr.135/2020, și nu ordonanța.

În cadrul procedurii de reexaminare, revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, valoarea punctului de pensie stabilită prin art.42 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr.135/2020″.