Preşedintele Joe Biden s-a alăturat marţi unui pichet al lucrătorilor auto din Michigan aflaţi în grevă, susţinându-le apelul pentru o creştere a salariilor cu 40% şi spunându-le că merită „mult mai mult” decât primesc.
Apariţia lui Biden, prima vizită a unui preşedinte american la muncitorii grevişti din istoria modernă, are loc cu o zi înainte ca Donald Trump, favoritul republican pentru candidatura la preşedinţie, să vorbească cu lucrătorii auto din Michigan.
Rarele evenimente consecutive evidenţiază importanţa sprijinului sindical în alegerile prezidenţiale din 2024, chiar dacă sindicatele reprezintă o mică parte a lucrătorilor din SUA.
Democratul Biden a mers la un centru de distribuţie de piese din Belleville, Michigan, deţinut de General Motors şi s-a alăturat zecilor de lucrători care pichetau de afară.
„Companiile au avut probleme, acum se descurcă incredibil de bine. Şi ghiciţi ce? Ar trebui să vă descurcaţi şi voi incredibil de bine", a spus Biden printr-o portavoce.
Biden s-a referit la o salvare guvernamentală din 2009 a producătorilor de automobile din SUA, care a inclus reduceri de salarii.
„Meritaţi ceea ce aţi câştigat. Şi aţi câştigat mult mai mult decât sunteţi plătiţi acum”, a spus el.
Întrebat dacă susţine creşterea de 40% a salariilor cerută de sindicat, Biden a răspuns simplu: „Da”.
Flancat de agenţii Serviciilor Secrete, Biden a schimbat lovituri cu pumnul şi şi-a făcut selfie-uri cu mulţimea, după ce a vorbit pe fundalul cântecului lui John Mellencamp „Small Town”.
Trump se va adresa miercuri sutelor de muncitori, la o adunare la un furnizor de automobile dintr-o suburbie din Detroit.
Furnizorul, Drake Enterprises, este un producător neafiliat la sindicat, potrivit unui purtător de cuvânt al AFL-CIO. Compania nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii.
Republicanii cred că eforturile lui Biden de a electrifica flota de vehicule din America, prin pomparea de miliarde de dolari de reduceri de taxe în producţia de vehicule electrice, este nepopulară în rândul lucrătorilor auto.
Într-o declaraţie de marţi, Trump l-a acuzat pe Biden că „a înjunghiat” lucrătorii auto în spate.
Politica lui Biden pentru vehicule electrice, a spus el, va „anihila” industria auto din SUA şi va costa „mii de lucrători auto”.
Preşedintele UAW Shawn Fain l-a salutat pe Biden la aeroport şi i-a înmânat preşedintelui o şapcă neagră de baseball UAW. De asemenea, s-a alăturat lui Biden la linia de pichet.
Numind vizita lui Biden „un moment istoric”, Fain i-a acuzat pe directorii executivi că preiau profiturile şi îi lasă pe muncitori „să lupte pentru resturi”.
„Mulţumim, domnule preşedinte, că aţi venit să ne sprijiniţi. Ştim că preşedintele va proceda corect faţă de clasa muncitoare”, a spus Fain.
UAW a încurajat, de asemenea, lucrătorii non-UAW să se alăture liniilor locale de pichet în sprijinul vizitei prezidenţiale „istorice”.
Sindicatul nu este implicat în vizita lui Trump şi Fain nu intenţionează să participe la acel eveniment, a adăugat o sursă.
Până în prezent, UAW a refuzat să sprijine pe vreunul dintre candidaţii la preşedinţie din 2024, fiind singurul sindicat major care nu îl susţine pe Biden.
Este aşteptat că ambii candidaţi îşi vor ascuţi mesajul campaniei din 2024 în Michigan.
Când a fost întrebat ce va fi nevoie pentru ca UAW să-l susţină pe Biden, preşedintele a spus că nu este îngrijorat de asta.
„Suntem departe de alegerile generale, dar cu siguranţă pare că sunt alegerile generale”, a spus Dave Urban, un strateg republican care a lucrat anterior pentru Trump.
Lucrătorii UAW au început în această lună greve direcţionate împotriva GM, Ford şi compania mamă a Chrysler, Stellantis, care solicită creşteri salariale pentru a egala creşterile salariale ale CEO-ului, săptămâna de muncă mai scurtă şi securitatea locului de muncă, pe măsură ce industria se îndreaptă către vehiculele electrice.
Casa Albă poartă discuţii despre modalităţi de a reduce orice consecinţă economică a unei greve complete.
Atât cei trei mari producători auto din Detroit, cât şi UAW au multe în joc în deciziile de politică federală.
Producătorii de automobile se bazează pe Washington pentru miliarde de subvenţii pentru producţia de vehicule electrice şi negociază cu administraţia Biden cu privire la viitoarele reguli privind emisiile, care necesită o trecere la vehiculele electrice despre care industria consideră că ar fi prea rapide şi prea scumpe.
Între timp, sindicatul este îngrijorat de faptul că tranziţia la vehiculele electrice va însemna o pierdere de locuri de muncă, deoarece aceste vehicule necesită mai puţine piese în producţie.
Doar 10,1% dintre muncitorii americani erau membri de sindicat în 2022, dar au o influenţă politică uriaşă, deoarece statele în care sunt puternici trec adesea de la vot democrat la republican, iar reţelele lor de bază au influenţe puternice asupra votului lucrătorilor.
Industria auto şi mişcarea sa muncitorească sunt profund legate de politica şi alegerile din Michigan şi alte state din vestul central al Statelor Unite.
În 2016, Trump a câştigat un nivel de sprijin din partea membrilor sindicatului la care niciun republican nu a mai ajuns de la Ronald Reagan, ajutându-l să capteze îndeajuns state critice precum Pennsylvania, Michigan şi Wisconsin.
Biden a revenit cu sindicatele în 2020, cu un avantaj de aproximativ 16 puncte procentuale, în timp ce a revendicat acele aşa-numite state Rust Belt, care au fost marcate de decenii de pierderi de locuri de muncă, pe măsură ce companiile au adoptat centre de producţie cu costuri mai mici, adesea fără sindicat.
El a câştigat Michigan în 2020 cu aproximativ 154.000 de voturi.
Karen Finney, un strateg democrat, a spus că este esenţial ca Biden să facă călătoria în Michigan, pentru a se asigura că Trump nu rescrie istoria.
„Biden spune că nu te vom lăsa doar să mergi acolo şi să minţi oamenii şi să încerci să schimbi conversaţia”, a spus Finney.
Vizita lui Biden în Michigan reprezintă cel mai mare sprijin pe care un preşedinte în exerciţiu l-a arătat lucrătorilor grevişti de când Theodore Roosevelt i-a invitat la Casa Albă, în 1902, potrivit istoricilor.