Dan Cadar: Viitorul învățământului este tech sau deloc. Cea mai mare provocare

Dan Cadar: Viitorul învățământului este tech sau deloc. Cea mai mare provocare

Viitorul învăţământului este tech sau deloc şi cea mai mare provocare atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale (AI) în procesul de învăţare, spune expertul în tehnologie Dan Cadar.

Declaraţiile lui Cadar, care este editor coordonator al hub-ul Zona IT de ştiri, recenzii, teste şi editoriale cu profil tech, vin în contextul în care din ce în ce mai multe instituţii de învăţământ adoptă soluţii smart în procesul educaţional.

Este mai important acum să ştii ce să cauţi şi cum să cauţi, decât să reţii informaţii

În ultimii ani, dispozitivele smart au fost utilizate din ce în ce mai mult ca soluţii tehnice pentru diseminarea informaţiilor în educaţie. Potrivit specialiştilor, urmare a introducerii tehnologiei, a crescut şi influenţa asupra procesului de învăţare.

"Aportul tehnologiei în procesul educaţional este enorm, până la punctul în care transformă însăşi esenţa acestei activităţi. De la telefoane şi tablete şi până la table interactive şi inteligenţă artificială, aceste evoluţii schimbă ideea, sensul procesului de învăţare.

ADVERTISING

Cu alte cuvinte, tehnologia nu este doar un 'suport de învăţare', ea influenţează direct ce şi cum învăţăm. De exemplu, astăzi, accentul se mută de la o paradigmă axată pe memorare, la una axată pe căutare. Este mai important acum să ştii ce să cauţi şi cum să cauţi, decât să reţii informaţii nesfârşite despre un subiect sau altul.

Cu alte cuvinte, conexiunile între informaţii sunt mai importante decât memorarea acelor informaţii", a spus Dan Cadar.

Progresul tehnologiei care, inevitabil, îşi va pune amprenta în continuare asupra unor domenii de activitate, inclusiv asupra educaţiei, va culmina în viitor cu o dezvoltare a uneltelor ce folosesc inteligenţa artificială.

"Odată cu Internetul, cu bazele de date şi cu informaţia digitalizată în general, nevoia unor procese considerate altădată fundamentale pentru 'învăţare' a scăzut. Este ca atunci când profesorii mei din facultate ne lăsau la examen cu cărţile pe masă şi tot nu reuşeam să luăm note mari, pentru că nu ştiam ce anume să căutăm şi cum să facem conexiuni între acele materiale.

ADVERTISING

Şi această mutare a accentului de la memorare la căutare şi conexiuni este doar un exemplu. O direcţie care va avea o evoluţie accelerată în perioada următoare, odată ce tehnologia trece la nivelul următor, cauzat de explozia inteligenţei artificiale.

Toate acele elemente care presupun 'footwork' ineficient pentru student vor fi rezolvate de către AI. Ştiu că mulţi deplâng erodarea din aceste motive a procesului de învăţare, dar cum progresul nu poate fi oprit (şi istoria ne-a arătat asta cu vârf şi îndesat nu odată), nu putem decât să învăţăm să trăim cu aceste unelte din ce în ce mai avansate, a căror principală caracteristică este evoluţia rapidă. Nu există alternative de tipul aleg să mă opun utilizării internetului sau a inteligenţei artificiale, este cu ele sau deloc", a precizat vloggerul român.

ADVERTISING

Are rost să pierzi vremea făcând acea înmulţire?

În spaţiul public, nu de puţine ori, beneficiile utilizării tehnologiei de către elevi şi profesori au fost puse în balanţă cu efectele negative care ar putea deriva într-un orizont de timp. Experţii evidenţiază câteva dintre neajunsuri, cele mai multe legate de viciile de refracţie şi concentrare, efecte ale căror consecinţe însă nu prevalează asupra suportului pe care tehnologia îl oferă educaţiei.

"Cât despre acele 'efecte negative' pe care le menţionaţi, depinde din ce perspectivă este privită situaţia. Dacă perspectiva este cea a vechii paradigme, a procesului tradiţional de învăţare, aşa ar putea părea, că există astfel de efecte: expunerea prelungită la ecrane, scăderea concentrării şi focusului, dar ele sunt înlocuite de alte atribute care se dezvoltă în timp, în paralel cu evoluţia acestor mijloace tehnologice: multitasking, eficienţă şi rapiditate mai mare în rezolvarea unor sarcini punctuale etc.

Este ca şi cum ai încerca să rezolvi ca pe vremuri o înmulţire a unor termeni de 10 cifre, cu tăbliţă de ceară, când tu ai un calculator pe telefon. Are rost să pierzi vremea făcând acea înmulţire? Sigur că nu, calculatorul ăla îţi permite să te concentrezi pe scopul mai important al acelui task, şi anume de a rezolva mai repede problema mai mare din care face parte acel calcul.

În plus, de-a lungul timpului, s-a dovedit mereu că există rezistenţă la progres. Când a apărut tiparniţa, la fel de mulţi au deplâns moartea meşteşugului medieval al copierii manuscriselor sau a caligrafiei. Aşa şi astăzi, să vezi efectiv sistemul solar în VR este ceva mai mult decât să-l buchiseşti în mod abstract din paginile unui manual prăfuit de geografie de clasa a V-a (aşa cum am remarcat consternat că încă mai folosesc fetele mele).

Şi, în loc să-i obligi pe copii să se supună unei paradigme depăşite de învăţare şi după aia să te plângi că se plictisesc sau că nu-i duce capul, mai bine încerci sa te adaptezi la discursul informaţional cu care sunt ei sunt obişnuiţi şi familiari (chiar dacă asta nu este niciodată uşor)", a subliniat editorul coordonator al hub-ului tech Zona IT.

Cel mai mare challenge - integrarea AI în procesul de învăţare

Ţinând cont de faptul că aproape orice elev deţine un telefon mobil inteligent, accesul la informaţie este facil, cu atât mai mult dacă dispozitivul este integrat în procesul de învăţare. Pe de altă parte, specialiştii arată că dotarea unor săli de clasă cu dispozitive inteligente nu înseamnă neapărat şi o aliniere la evoluţia impusă de tehnologie.

"În final, aş vrea să mă refer puţin şi la marota asta a tabletelor şi tablelor inteligente în şcoli, care, din păcate, la noi cel puţin, nu este decât o extensie a politicii prosteşti de pe vremuri, aia cu "calculatoarele în şcoli".

Politicienii noştri au senzaţia că dacă introduci nişte ecrane în şcoli, gata, se cheamă că te-ai aliniat la evoluţia tehnologiei şi la procesele moderne de învăţare. Greşit. Tabletele, calculatoarele, tablele inteligente, sunt doar nişte suporturi, nu un scop în sine.

Sigur, ele sunt necesare ca hardware, dar nu sunt relevante prin ele însele.

Cu adevărat important este să dezvoltăm materiale didactice şi metode de predare care să fie puse în valoare: aplicaţii, manuale, funcţii AI, teste interactive etc.

Altfel, precum zicea Eduard Murrow (despre televizor), nu sunt decât nişte cutii cu nişte circuite în ele. Atât. Iar pe partea de dezvoltare a acestor aplicaţii, încă stăm prost.

Viitorul învăţământului este tech sau nu e deloc. Şi cel mai mare challenge atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale în procesul de învăţare", a conchis Dan Cadar.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇