Cele mai eficiente tehnici de control, mimică și relaxare atunci când vorbim engleză la job

Cele mai eficiente tehnici de control, mimică și relaxare atunci când vorbim engleză la job
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Toată lumea știe că stăpânim o limbă străină pe măsură ce ne petrecem mai mult timp vorbind-o. Dar ce ne facem atunci când nu avem acel timp, când trăim într-o țară unde nu vorbim engleză, călătorim rar, dar totuși lucrăm în engleză la job?

Vestea bună este că nu trebuie să ne mutăm într-o țară unde se vorbește engleza ca să avem rezultate bune pe plan profesional și să comunicăm eficient.

Ceea ce trebuie să facem este să ne construim un fel de personalitate a noastră....în engleză, una dedicată vieții noastre profesionale, separând felul în care vorbim în limba lui Shakespeare de cel în care ne vorbim propria limbă maternă. Similar cu modul în care vorbim cu familia sau prietenii de modul în care vorbim cu șefii sau clienții la serviciu.

Ca să facem acest lucru nu e nevoie să urmăm cursuri îndelungate de engleză, ci să exersăm câteva tehnici care ne-ar putea fi de ajutor în următoarele întâlniri, fie ele online sau față în față.

ADVERTISING

Tehnici de control și precizie

  • Pregăteste-ți fraze sau propoziții standard la care să apelezi cu ușurință. De exemplu, un om care nu locuiește într-o țară vorbitoare de engleză și nu exersează zilnic limba e posibil să nu aibă niște reflexe bine formate de limbă și să se trezească că ceea ce a scos pe gură nu e tocmai ceea ce voia. Dacă în românește poți să te adresezi oamenilor fără să spui întotdeauna “te rog”, “ai putea să”, “îmi permiteți” etc, în engleză s-ar putea să sune nepoliticos în multe situații. Pot să spun în românește “Dă volumul puțin mai încet” fără să sune nepoliticos, dar nu pot spune în engleză “Lower the music” fără să pară nepoliticos și imperativ. Astfel că e bine să avem o serie de “adresări” pregătite pentru a nu ne trezi într-o situație în care, instinctiv, ne adresăm ca în română.
  • Vorbește lent - O parte din procesul de “personalitate în engleză’’ este schimbarea ritmului vorbirii. În engleză, nu poți avea precizia și viteza pe care le ai în limba maternă, chiar dacă îți dorești. Este o capcană foarte mare să încerci să îți impui să vorbești cu aceeași ușurință, acest lucru este realmente imposibil. Iar adaptarea la un alt ritm atunci când treci pe engleză este o etapă esențială pentru a avea succes în comunicare. Trebuie să adoptăm o vorbire mult mai lentă și să vorbim în propoziții scurte, pentru a ne da timp să gândim ceea ce spunem și să evităm greșelile.
  • Utilizează cuvinte simple - Cei mai mulți dintre cei cu care lucrez vin la mine cu părerea preconcepută că un vocabular bogat garantează o comunicare eficientă. Ceea ce nu este întotdeauna și adevărat. Deși este bine să ne îmbogățim vocabularul în engleză pentru că acest lucru înseamnă o aprofundare a limbii, folosirea unor cuvinte prea sofisticate sau prea avansate poate să genereze exact opusul a ceea ce ne dorim. Adică, concret, cei cu care interacționăm în engleză nu sunt întotdeauna vorbitorii nativi, prin urmare este posibil ca interlocutorul nostru să nu aibă un nivel de engleză prea avansat și să nu înțeleagă ce spui. Dacă se va simți și jenat să întrebe, ceea ce se întâmplă în mai bine de 90% din cazuri, atunci premisele pentru o comunicare defectuoasă sunt garantate. Este deci esențial să folosim un limbaj minimal, comun și uzual. Partea bună este că limbajul profesional tinde să fie limitat. Cuvintele pe care trebuie să le știm neapărat sunt cele de specialitate, de exemplu, dacă lucrezi în IT, atunci trebuie să te asiguri că înveți toate denumirile și tot ceea ce însumează limbajul de specialitate. Dacă lucrezi în marketing, vânzări, BPO – la fel. Dar dincolo de acest lucru ai nevoie de un limbaj extrem de simplu și de eficient.
ADVERTISING

Tehnici de mimica

O bună parte din succesul în activitatea profesională este dată de limbajul non verbal, mai exact, de semnalele pe care le transmitem în plus pe lângă ceea ce comunicăm verbal.

  • Zâmbet, Energie, Postură corporală - Atunci când comunicăm cu persoane care provin din medii culturale diferite, e greu să știm ce impact au anumite lucruri pe care le facem. De exemplu, în România se zâmbește puțin. Există mentalitatea că a fi serios înseamnă a fi profesionist. Dar este eronat să considerăm că acest lucru poate fi aplicat cu succes și cu oameni din alte țări.  Orice om care a participat la o întâlnire de business cu nativi americani, de exemplu, sau a văzut, fie și pe Internet, o astfel de interacțiune, va fi încântat de energia și de naturalețea care există acolo. Cu oameni care provin dintr-un astfel de mediu, este esențial să fii zâmbitor, energic și relaxat. Până la urmă, cu toții vrem să știm că cel cu care discutăm este suficient de încrezător în forțele proprii când vine vorba de profesia sa. Și nu există nicio dovadă mai bună pentru asta decât o persoană zâmbitoare, naturală, energică și relaxată.
  • Tehnici de relaxare - Orice comunicare de succes începe prin crearea unui ambient relaxat, iar small talk-ul are acest rol. Chiar dacă nu-l regăsim în cultura noastră românească, small talk-ul este un lucru destul de simplu. Tot ce trebuie să faci este să vorbești despre lucruri mărunte, cotidiene, fără prea mare însemnătate și categoric fără prea multe detalii personale. Însă înainte de a intra într-o conversație cu cineva, e bine să ne energizăm puțin și să facem un minut de mișcare fizică de orice fel. Acest lucru ne va ajuta deopotrivă să avem energie, dar și să ne relaxăm vocea și corpul. La fel de important este să nu mai privim engleza ca pe un bau-bau și să începem să privim interacțiunile în engleză ca pe ceva pozitiv, să ne concentrăm pe lucrurile bune și pe ceea ce avem de spus. Și, să nu uităm, engleza este doar un mijloc prin care comunicăm cu oameni de altă naționalitate, nu un scop în sine. 
ADVERTISING

Irina Vlad este antrenor de personalitate în engleză în cadrul propriului ei start-up, focusat pe training-uri specializate pentru corporatiști, freelanceri și fondatori de start-up-uri. Noutatea metodei elaborate de Irina, de profesie actor, constă tocmai în faptul că ea te ajută să folosești mai bine engleza pe care o știi deja, cu accent pe dezvoltarea personală și eliminarea complexelor.

Abordarea ei este pe termen scurt, de maximum 3 luni, pentru atingerea obiectivelor profesionale imediate versus opțiunea pe termen lung ce poate dura ani și care vizează perfecționarea limbii engleze. Pe parcursul a circa 10 ani de activitate, Irina Vlad a îmbinat activitatea academică, cu trainingurile specifice și experiența de expat în Italia, Indonezia, Filipine, Singapore, Thailanda și Malaezia.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇