Lectura digitală poate afecta în mod negativ abilitățile copiilor de înțelegere a textelor

Lectura digitală poate afecta în mod negativ abilitățile copiilor de înțelegere a textelor

Lectura digitală poate avea un impact negativ asupra abilităților copiilor de înțelegere a textelor, atunci când este comparată cu lectura tradițională, pe suport de hârtie, arată o analiză recentă.

O analiză din 2011 a 99 de studii privind efectul cititului pe suport de hârtie asupra abilităților de înțelegere ale copiilor a relevat că aceștia au înțeles și au reținut ce au citit într-o mai mare măsură, cu cât au fost mai expuși la o astfel de lectură. În plus, abilitățile lor citire s-au îmbunătățit și au fost atrași de lucrări scrise tot mai complexe, notează Big Think.

ADVERTISING

Nouă meta-analiză, realizată de un grup de cercetători de la Universitatea din Valencia, a presupus agregarea a 26 de studii cu aproape 470.000 de participanți, fiecare studiu explorând impactul lecturii digitale de plăcere asupra abilităților de înțelegere.  

Cercetătorii au descoperit că lectura digitală îmbunătățește aceste abilități, dar efectul benefic este de șase până la șapte ori mai mic, în comparație cu cititul de texte tipărite – și este cel mai mic în cazul copiilor.

”Expunerea într-o mare măsură la activități de lecturare digitală ar putea distrage cititorii începători de la construirea unei baze fundamentale puternice pentru citit, într-o perioadă critică în care fac tranziția de la a învăța să citească la a citi pentru a învăța”, notează autorii.

ADVERTISING

Printre motivele pentru care lectura digitală este mai puțin benefică sunt menționate calitatea lingvistică în general mai scăzută a textelor digitale și faptul că acestea sunt de multe ori mult mai scurte. În plus, când conținutul este citit pe surse digitale, tentația de a accesa social media ori de a intra pe YouTube este mai mare.

Proprietățile fizice ale cărții – geografia vizuală a paginilor, mirosul, felul în care se simte – ar putea contribui și ele la reținerea informației, mai spun experții.

ADVERTISING

Prin urmare, autorii le recomandă părinților și profesorilor să limiteze timpul petrecut de copii consumând conținut digital sau cel puțin să pună accent pe cărțile tipărite sau pe cele electronice cu ecrane cu cerneală.

C.S.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇