Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” cere ca lucrările de întreţinere şi reparare a drumurilor naţionale şi autostrăzilor să fie realizate de propriii angajaţi, în regie proprie, nu în baza unor contracte cu firme private, ai căror angajaţi sunt uneori neexperimentaţi, fac lucrări proaste și cu costuri exorbitante.
Sindicatul Drumarilor subliniază că lucrările de întreţinere curentă fac obiectul de activitate al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar acestea se fac cu muncitori, al căror număr a scăzut foarte mult în ultimii ani, ajungând la 42% din totalul personalului companiei.
Spre exemplu, Transfăgărăşanul, care pe sectorul cuprins între Bâlea Lac şi Vidraru are patru tunele, 394 de podeţe, peste 30 de poduri şi mai mult de 20.000 de metri de ziduri de sprijin, a ajuns să fie întreţinut de opt muncitori, un deservent de utilaj şi doi şefi de district, atrag atenţia sindicaliştii.
"Sperăm că ministrul Transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, va soluţiona favorabil solicitările sindicatului şi va angaja muncitori, deservenţi de utilaje, respectiv va aloca va aloca buget pentru achiziţionarea de utilaje pentru a face în regie proprie lucrările de reparaţii suprafeţe degradate (plombări), colmatări, reparaţii ziduri de sprijin, întreţinere podeţe, decolmatări şi desfundări şanţuri şi camere de cădere, întreţinerea mijloacelor pentru siguranţa circulaţiei, semnalizare rutieră verticală şi orizontală şi a parapetelor direcţionali etc.
Faţă de investiţii de altă natură, infrastructura rutieră trebuie să primească periodic lucrări ce au menirea de a consolida structurile proiectate iniţial (din cauza depăşirii duratei de exploatare luată în calcul, cât şi a influenţei agenţilor atmosferici)", se arată într-un comunicat al sindicatului "Elie Radu".
Drumurile nu pot fi întreţinute cu un număr mic de muncitori şi fără uneltele şi utilajele necesare, iar de suferit au inclusiv participanţii la trafic care îşi strică maşina pe drumurile din România, susține sindicatul.
În trecut, toate lucrările de întreţinere se făceau în regie proprie, cu propriii salariaţi şi cu utilajele din dotare, arată sursa citată.
”De asemenea, districtele erau dotate cu buldoexcavator sau încărcător, tractor, cilindru compactor, topitor de bitum, betonieră, iar fiecare judeţ, respectiv secţie de drumuri, avea 2-3 staţii pentru prepararea mixturilor asfaltice, trusă pentru tratamente asfaltice şi maşină de marcaj.
Mai toate acestea au fost externalizate, mai exact predate pe nimic, firmelor desprinse din Administraţia Drumurilor, ca mai apoi compania să realizeze că tot mai bine şi mai ieftin se execută lucrările în regie proprie", se spune în document.
Sindicatul mai consideră că ”e păcat să încheiem contracte de întreţinere cu firme private care au salariaţi neexperimentaţi şi să plătim sume mari acestora din bugetul companiei, când toate aceste activităţi de întreţinere şi reparaţii pot fi făcute cu salariaţii proprii şi cu utilajele noastre".
În concluzie, aceştia spun că un motiv în plus pentru a face întreţinerea în regie proprie este calitatea slaba a lucrărilor executate cu terţi, respectiv sumele exorbitante plătite.