Sfârșitul de an este momentul bilanțurilor, al evaluărilor de orice fel. Decidenții companiilor se uită în micromediul lor de funcționare și fac planuri pentru anul ce vine pe baza macro-prognozelor. Dincolo de criza politică și sanitară, anul 2021 a fost unul de creștere pentru România. Sigur, sunt realități sectoriale sau indicatori care pot contrazice punctual această concluzie, dar trendul general este de creștere.
Există multă incertitudine la orizont, ceea ce face cu atât mai binevenită acum prognoza macro-tendințelor, care vor modela mediul de business în 2022, împreună cu deciziile liderilor companiilor.
Așadar macro-tendințele care se profilează în acest moment sunt următoarele:
1. Alinierea companiilor la politicile de protecția mediului
Angajamentele asumate de guvern în cadrul Pactului verde european privind reducerea cu cel puțin 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 vor implică măsuri legislative concrete, care să oblige companiile la conformarea față de anumite standarde de operare.
Implementarea acestor măsuri va avea un impact la toate niveluri lanțurilor valorice contribuind la crearea de locuri de muncă durabile, locale și bine plătite.
2. Schimbarea generațională și de experiență în rândul angajaților
Modalitățile de lucru continuă să evolueze. Factorul transformator principal este dat de pandemie și de necesitatea lucrului de acasă, care în aceste condiții, se consolidează tot mai mult în normă.
Un al doilea factor este pătrunderea pe piața muncii a unei noi generații care este puțin dispusă să presteze după același tipar al prezenței fizice la birou și la program.
În al treilea rând este de așteptat ca angajatorii să nu mai ofere contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, ci oferte de colaborare pe proiect.
Potrivit studiului Valoria, Trenduri și provocări în recrutarea remote din România, 40% dintre companii sunt deschise să crească numărul de roluri la distanță, și tot atât de multe sunt pregătite să acomodeze și procesele de recrutare pentru muncă de la distanță.
3. Training-ul informal și asincron al angajaților
Piața muncii este răvășită de numeroasele cazuri de demisie, reorientare profesională sau chiar burnout pe fondul provocărilor pandemiei. A face față tuturor acestor provocări presupune un efort constant pentru a asigura starea de bine a angajațior, adaptarea lor la schimbările constante și la noua dinamică a modului de lucru.
În acest context, companiile oferă tot mai des sesiuni de instruire live selectate, concentrându-se mai mult că niciodată pe furnizarea de sesiuni educative online la cerere, ușor accesibile, pentru a completă programele de integrare și dezvoltare continuă a angajaților.
În plus, companiile avansate oferă angajaților credențialele de logare și accesul de care au nevoie pentru a consuma conținut de formare în propriul ritm, în propriile condiții.
4. Companiile vor să devină mai agile
Companiile ierarhice și structurile rigide tind să devină vestigii ale trecutului pe măsură ce liderii noii generații recunosc nevoia unei structuri mai plate și mai agile. Această abordare a cărei eficiență a fost verificată și validată în domeniul IT se extinde rapid la tot mai multe industrii.
Abordarea agilă înseamnă cicluri rapide de planificare, dezvoltare de produse/servicii, testare, implementare și feedback care ajută foarte mult companiile să răspundă rapid la schimbare și să rămână relevante. Este, de asemenea, un răspuns parțial la natura în schimbare a muncii, în special la proliferarea contractanților independenți și la distanță (gig economy).
Se prefigurează o epoca a structurilor organizaționale plate, care se desprind de modelul companiilor tradiționale și seamănă mai mult cu comunitățile flexibile.
5. Impactul revoluției ”no-code”
Democratizarea datelor și a tehnologiei a dat naștere unei întregi industrii care pune abilitățile și instrumentele necesare pentru inovația ghidată de tehnologie în mâinile unei părți cât mai mari a societății, indiferent de expertiză sau experiență utilizatorilor.
Soluțiile cloud pentru stocare, rețea și procesare înseamnă costuri, iar riscurile înființării unei infrastructuri costisitoare pentru a încerca idei noi sunt puternic atenuate.
nterfețele fără cod vor deveni mai populare, deoarece lipsa cunoștințelor de programare sau a unei înțelegeri a statisticilor și a structurilor de date vor înceta să devină o barieră în calea realizării unei idei care schimbă lumea.
6. Familiarizarea cu conceptul de „metavers”
Ce este un metavers? Este o lume digitală care există în paralel cu lumea fizică în care trăim. În interiorul unui metavers, precum cel propus de Facebook, vom face activități pe care suntem obișnuiți să le facem în lumea reală: să lucrăm, să ne jucăm și să socializăm.
Pe măsură ce rata de digitalizare crește, aceste metaverse vor modela și simula lumea reală cu o acuratețe tot mai mare, permițându-ne să avem experiențe mai captivante, convingătoare și, în cele din urmă, valoroase în domeniul digital.
7. Piața criptomonezilor se consolidează
Există o creștere a adoptării sistemelor de plăți cu criptomonede într-o gamă largă de afaceri: PayPal a lansat un produs de plată permițându-le clienților să plătească cu cripto la toți cei 29 de milioane de comercianți care acceptă PayPal; Twitter a lansat o funcție „Tips” care acceptă plăți cripto, permițând utilizatorilor să își conecteze CashApp, Patreon sau Venmo și să primească bonusuri în cripto; Visa și MasterCard au introdus clienților lor servicii cripto și plăți cripto.
Pe măsură ce tot mai multe companii acceptă criptomonezile că formă de plată, programele de recompense digitale reprezintă următorul pas, oferind o oportunitate unică de a satisface cererea generației Z de plăți flexibile și tranzacții digitale.
Pe măsură ce mediul de business devine tot ce mai complex, liderii sunt provocați să regândească totul, de la integrarea tehnologiei, modalităților de plată, revoluția no-code până la implicarea angajaților, munca la distanță și agilitatea ca mod de lucru.
Prin cunoașterea acestor șapte tendințe, liderii pot satisface cerințele unui mediu în schimbare rapidă cu strategii centrate pe client care combină datele și tehnologia cu elementul uman. Procedând astfel, ei vor fi probabil mai pregătiți să valorifice avantajele tehnologiei, să aprofundeze relațiile cu angajații, să se conecteze cu clienții și să stimuleze creșterea companiilor lor.
Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. El are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţeşi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şiconferinţe de business.