Nici bine n-au apucat românii să înțeleagă cum îi afectează și cât îi costă liberalizarea pieței de energie electrică de la 1 ianuarie 2021 că Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a și schimbat, din nou, regulile.
Reglementările noi, adoptate pe 20 ianuarie, ar trebui să ajute câteva milioane de români să economisească măcar vreo câțiva lei la factură lunară de curent, în primele 6 luni din 2021.
În plus – chiar mai important – ar trebui să-i ajute pe oameni să înțeleagă, măcar în parte, cum funcționează piața de energie electrică și cum să își aleagă cele mai bune oferte ale furnizorilor.
Adevărul este, însă, că românii tot vor plăti mai mult decât dacă ANRE și Ministerul Energiei și-ar fi făcut la timp treaba și i-ar fi informat suficient cu privire la liberalizarea pieței încă de anul trecut.
Inițial, în România, furnizorul de energie electrică nu-i putea percepe consumatorului casnic orice preț dorește pentru curent, ci doar atât cât îi permitea statul prin intermediul ANRE.
Pe atunci, clienții casnici primeau ceea ce specialiștii numesc ”serviciu universal”: curent la un anumit preț aprobat de stat.
Ulterior, legislația s-a schimbat și le-a permis consumatorilor casnici să încheie contracte pe piața concurențială. Cu alte cuvinte, oamenii puteau renunța la prețul curentului reglementat de stat în favoarea unuia (de regulă mai mic) agreat cu un furnizor, fără implicarea ANRE.
În acest caz, reglementate de stat rămâneau doar celealelte componente ale facturii, în afară de curent (adică tarifele de transport și distribuție, dar și taxele).
De la 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. Asta înseamnă că prețul curentului electric consumat - și care reprezintă cam jumătate din factură - nu mai este reglementat în niciun fel de stat, ci este stabilit unilateral de furnizor.
Practic, de la 1 ianuarie, consumatorul casnic poate primi curent de la furnizor:
- în regim de serviciu universal (de la Enel, Electrica, Cez și Eon), la cele mai mari prețuri de pe piață. De regulă aici se încadrează cei aproape 6 milioane de români care n-au vrut sau n-au știut cum să își aleagă o ofertă concurențială
- în regim concurențial (de la aceiași mari furnizori care asigură și serviciul universal sau de la mulți alții), la prețuri diverse. În acest regim se găsesc și cele mai mici prețuri la curent de pe piață.
Problema este că, la finele anului trecut, ANRE doar a mimat informarea românilor cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică.
În consecință, aproape 6 milioane de oameni n-au înțeles nimic sau nici măcar n-au aflat de liberalizare. Iar 1 ianuarie 2021 i-a prins tot clienți de serviciu universal la unul dintre cei 4 mari furnizori.
Iar asta însemna că - până înțeleg cum să își aleagă o ofertă mai bună la curent - oamenii urmau să plătească (în funcție de regiunea în care locuiesc) cu până la 26% mai mult pentru curentul electric.
Haos întreținut de autorități, săptămâni la rând
Autoritățile au reacționat abia când presa a început să difuzeze imagini cu oameni disperați care - în plină pandemie - se îngrămădeau la casieriile furnizorilor de teamă să nu plătească facturi împovărătoare la curent.
Mai întâi, ANRE a decis să îi oblige pe furnizorii mari, de serviciu universal, să le dea un discount acelor consumatori care acceptă să fie trecuți în portofoliul de clienți pe piața concurențială.
Cu alte cuvinte, consumatorul pe care îl prinsese 1 ianuarie la serviciul universal la ENEL urma să plătească, inițial, curent la preț mare de serviciu universal.
Dar dacă se hotăra în primele 3 luni să devină client pe piața concurențială tot la Enel, furnizorul urma să îi facă o regularizare a facturii și să îi scadă diferența dintre prețul de serviciu universal și prețul de piață concurențială pe care alesese să-l achite.
În teorie sună bine pentru consumator. Dar nu este, din cauză că, de fapt, furnizorii de serviciu universal vindeau curentul scump și pe piața concurențială.
Ulterior, situația a devenit și mai confuză. Cu alte cuvinte, ANRE a lansat în dezbatere publică un nou ordin, prin care nu-i mai obliga pe furnizori să dea discount, ci doar le permitea să o facă, dacă și ei vor.
Pe de altă parte, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunțat că vrea să îi oblige prin OUG pe furnizori să le dea tuturor clienților de la serviciu universal oferta lor cea mai bună de pe piața concurențială (dar care nu era nici pe departe cea mai bună ofertă de pe piață - n.red.).
Ulterior, ministrul Energiei a renunțat la varianta sa. Iată cum stau lucrurile acum.
Mici economii și mai multă informare pentru consumatori
ANRE a transmis, în cursul zilei de miercuri, prin intermediul unui comunicat de presă, că a adoptat noi reguli pentru vânzarea de curent către consumatorii casnici. Mai exact:
- clienții de la serviciul universal nu vor plăti în primele 6 luni din 2021 prețul mare, caracteristic acestui regim de furnizare. În schimb, vor plăti prețul curentului din cea mai bună ofertă concurențială a furnizorului la care sunt (care poate fi Enel, Electica, Cez sau Eon).
- în fiecare lună, furnizorul de serviciu universal trebuie să-i trimită consumatorului o informare privind liberalizarea pieței de energie
- tot lunar, consumatorul trebuie să primească de la furnizor un ”formular de selecție a ofertei”. Acest formular trebuie să conțină: cea mai avantajoasă ofertă concurențială a furnizorului, o ofertă concurențială alternativă (adică mai scumpă), oferta de serviciu universal și informații despre reducerile oferite.
- consumatorul nu e obligat să aleagă vreuna dintre ofertele primite. Dacă totuși o face, trebuie să completeze formularul primit de la furnizor. Iar contractul intră în vigoare la 5 zile de la momentul în care formularul completat ajunge la furnizor
Ce schimbă toate astea? Nu mare lucru. Economia pe care o face la factură un bucureștean care consumă în jur de 200 de kW pe lună e mai mică de 20 de lei.
Omul ar fi putut economisi un pic mai mult dacă ar fi știut de la început cum să își schimbe furnizorul și să aleagă unul dintre cei care oferă cele mai mici prețuri de pe piață.
Pe de altă parte, nimeni nu-i împiedică pe consumatori să își caute chiar acum oferta care li se pare cea mai avantajoasă.
Vă reamintim că SpotMedia.ro, în parteneriat cu Asociația Energia Inteligentă, v-a oferit un ghid care să vă ajute să alegeți cea mai bună ofertă. Îl regăsiți mai jos:
De fapt, inițiativa ANRE ar fi un câștig mai degrabă dacă îi va ajuta pe români să înțeleagă mai bine piața de energie.
Dacă acele informări pe care furnizorii sunt obligați să le trimită vor fi suficient de clare și dacă va găsi și Guvernul resurse pentru a susține campanii de informare și educare a consumatorului, poate că oamenii nu vor mai ajunge să plătească mai mult decât face pentru curent, fără măcar să înțeleagă de ce le-a crescut factura.