O măsură luată în 2020, în plină luptă împotriva Covid, a încurajat mulţi români să nu-şi plătească facturile la energie chiar şi un an şi jumătate. Furnizorii au avut pierderi de sute de milioane de lei din această cauză, dar cel mai grav este că ulterior aceşti consumatori s-au văzut nevoiţi să achite din urmă facturi colosale.
Totul a pornit de la o ordonanţă de urgenţă dată de Guvernul Orban în mai 2020, care permitea consumatorilor de gaze și energie electrică să-și amâne plata facturilor până la încetarea stării de alertă. Companiil furnizoare nu aveau dreptul să debranșeze sau să deconecteze consumatorii restanți. Astfel, numărul clienţilor care nu şi-au achitat facturile de energie electrică şi nu au putut fi deconectaţi a ajuns la 173.000, la finalul lunii iunie 2021, arata cifrele prezentate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Ulterior, în august 2021, Guvernul Cîţu a revenit asupra acestei măsuri şi rău-platinicii au putut fi iarăşi deconectaţi. După 90 de zile (termenul de deconectare), mulţi români s-au trezit în octombrie că riscă să rămână fără energie.
Mai multe amănunte a dat Corina Popescu, directorul general al Electrica, citată de Profit.ro:
„Inclusiv oameni care au posibilitatea de a-și achita factura nu au făcut-o (...) . Interzicerea debranșării rău-platnicilor de către companiile din domeniul electricității și gazelor naturale prin Ordonanța de Urgență 70/2020 a indus în piață un comportament viciat, în care mulți români au ales să uite de facturi. „Eh, nu mă deconectează, nu se întâmplă nimic, nu plătesc!”."
"Am avut foarte mulți clienți care au venit la noi spunându-ne că nu-și pot plăti factura”, mai spune directorul Electrica.
„S-au strâns acolo sume enorme și ne-au solicitat să le facem reeșalonări pe facturile respective”, a precizat directorul citat, care a explicat că e vorba despre facturi neplătite chiar şi un an şi jumătate.
Raportul anual al Electrica arată provizionări de 582,01 milioane lei în contul unor creanțe comerciale nerecuperate în raport cu clienții de 582,94 milioane lei, acestea având niveluri de întârziere de peste 90 de zile și trecute la pierdere.
Din octombrie 2021, furnizorii au putut iar să debranşeze clienţii, iar încasările de la cei care au fost nevoiți să plătească din urmă au reprezentat un balon de oxigen pentru companii.
Dar apoi iar a intervenit Executivul. În ianuarie 2022, pentru că crescuseră foarte mult preţurile la gaze și electricitate, Guvernul Ciucă a revenit cu o nouă OUG și din nou românii pot să nu plătească şi nu riscă debranșarea. Sunt interzise debranşările pe perioada de valabilitate a ordonanţei, care se oprește în 30 iunie.
„Toți consumatorii casnici, pe perioada de aplicare a acestei legi, nu doar cei vulnerabili, vor beneficia de interzicerea debranșării”, a spus atunci ministrul Energiei.
Virgil Popescu contează pe faptul că „toată lumea să fie de bună credință și să nu abuzeze de acest lucru, ci efectiv doar cei cărora li se întâmplă lucruri și cu adevărat nu pot să-și plătească facturile”, ceea ce până acum s-a dovedit că nu e aşa.