Planul de relansare. Orban promite autostrăzi și magistrale noi de metrou, dar nu spune când vor fi gata. USR: Carioci colorate!

Planul de relansare. Orban promite autostrăzi și magistrale noi de metrou, dar nu spune când vor fi gata. USR: Carioci colorate!

Guvernul liberal menționează – în cadrul Planului Național de Investiții și Relansare Economică pe care îl va prezenta in după-amiaza zilei de 1 iulie – că vrea să termine toți cei 407 kilometri de autostradă aflați deja în lucru sau în pregătire.

În plus, Cabinetul Orban susține că până în 2030 va lucra la șosele de mare viteză pe care România se tot chinuiește de peste un deceniu să le înceapă. Și în plus ar urma să investească și în transport feroviar, aerian și naval.

Cel puțin în varianta obținută pe surse de SpotMedia.ro, planul Cabinetului Orban este destul de sărac în detalii.

Spre exemplu, Guvernul menționează că va trebui să plătească circa 40,3 miliarde de euro pentru a finaliza cei 407 kilometri de autostrada și drum expres ”aflați în implementare”.

Vorbim aici despre șosele care deja sunt în lucru sau care se află într-o anume fază de pregătire.

ADVERTISING

Documentul pe care l-am obținut nu conține o listă detaliată a acestor proiecte, a stadiului în care se află fiecare și termenele asumate pentru finalizarea lucrărilor.

Apoi, liberalii mai menționează și că vor realiza conectarea provinciilor istorice din România și a rețelei de drumuri de la noi cu cea europeană prin ”demararea lucrărilor la aproximativ 3.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres”.

Printre acestea se numără autostrada dintre Ploiești -Brașov, pe care aproape fiecare guvern din ultimul deceniu a promis că o va începe.

Apoi, este menționată aici Autostrada Unirii (A8), care ar urma să lege Târgu Mureș de Ungheni (de la granița ieșeană cu Republica Moldova), dar și A7, care să ajungă de la Ploiești la Siret.

Nu în ultimul rând, liberalii susțin că vor începe lucrările la jumătatea nordică a A0, autostrada are ar urma să înconjoare Capitala și să joace rol de șosea de centură a orașului.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Toate acestea – plus o rețea de drumuri exprese – ar urma să coste circa 31 de miliarde de euro.

Guvernul n-a menționat cum a calculat necesarul de bani, în condițiile în care costurile pentru o șosea care trece prin munte cum e Ploiești – Brașov nu sunt ușor de estimat. Pentru o apreciere plauzibilă a costurilor, e nevoie de un studiu de fezabilitate actualizat. Or, din câte știm, un astfel de document nu există, la acest moment.

În plus, mai e problemă: în ciuda promisiunilor PNL, provinciile istorice ale României nu vor fi conectate după ce încep lucrările la noile șosele, ci după ce respectivele lucrări vor fi finalizate.

Pe sectorul feroviar, Cabinetul Orban susține că până în 2030 va finaliza reabilitarea segmentului de cale ferată din zona Curtici-Simeria și până la frontiera de Vest.

În plus, sunt menționate aici mai multe proiecte noi de modernizare a căii ferate, cum ar fi centura feroviară a Bucureștiului sau liniile dintre Suceava și Dărmănești, București – Arad sau Suceava și Cluj-Napoca.

ADVERTISING

Liberalii nu menționeaza clar dacă până în 2030 vor doar să înceapă aceste proiecte sau să le și finalizeze.

Planurile de metrou

Totodată, Guvernul Orban susține că va finaliza lucrările la Magistrala M5 de metrou. Nu e clar dacă proiectul face referire doar la Metroul Drumul Taberei (care va merge de la stația Râul Doamnei până la Eroilor 2) sau și la continuarea magistralei, care ar urma să ajungă de la Eroilor 2 până în Pantelimon.

De asemenea, liberalii și-au propus să lanseze lucrările la M6, magistrala de metrou care va face legătura între Gara de Nord și Otopeni, dar și să extindă și să modernizeze mai multe magistrale.

În plus, PNL promite investiții de 4,3 miliarde de euro în sectorul naval. Banii ar urma să se ducă pe lucrări diverse, de la modernizări și extinderi de porturi (în special a celui din Constanța) până la lucrări de dragaj pe Dunăre.

Nu în ultimul rând, 2,9 miliarde de euro ar urma să se cheltuiască pe construcția și extinderea de terminale pentru pasageri care călătoresc pe calea aerului și pentru marfă. Totodată, ar urma să se creeze terminale intermodale (care să permită, spre exemplu, pasagerului care a coborât din avion să ia un alt mijloc de transport de la terminal).

Nici la investițiile în domeniul naval și nici la investițiile în domeniul aerian nu sunt menționate date certe, programe de investiții, termene de realizare sau surse de finanțare.

Deputatul USR Cătălin Drulă a transmis printr-o postare pe rețelele de socializare, că a văzut de multe ori astfel de planuri pompoase în ultimii 15 ani. Și toate au rămas pe hârtie. De aceea, ele pot fi numite, cu titlu general, ”carioci colorate”.

”Secțiunea privind infrastructura de transport din programul de relansare propus de Guvernul Orban constă în 2 slide-uri cu o listă de proiecte aruncate acolo de-a valma.

Am mai văzut acest film de prea multe ori în ultimii 15 ani, cel puțin.

Cei care urmăresc infrastructura își aduc aminte de hărțile colorate ale lui Dan Șova din 2013 și îngrijorarea despre cum vom întreține în anul 2020 trei mii de kilometri de autostradă.

Genul acesta de plan pompos, fără nimic concret, a rămas sub numele de 'carioci colorate'. Acum avem slide-uri de PowerPoint în loc de carioci, dar nivelul de seriozitate e cam același”, a scris Drulă de Facebook.

https://www.facebook.com/catalindrulausr/posts/2167996116679472

Citește și:

Planul de relansare: Firmele mici vor primi un grant de 2.000 de euro pentru chirii, utilităţi şi datorii

Planul de relansare: Vouchere pentru 400.000 de elevi din familii cu venituri mici

Planul de relansare. Guvernul promite să reabiliteze aproape 2.500 de școli și să construiască 180 de grădinițe și 40 de campusuri


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇