Primăria Capitalei a semnat, în sfârșit, cu Astra Vagoane Călători SA contractul pentru furnizarea a 100 de tramvaie noi pentru București.
Informația a fost prezentată, în premieră, de publicația Clubferoviar.ro.
Ulterior, a ieşit şi primarul Nicușor Dan şi a făcut următoarele declarații:
"Este vorba despre un contract cu valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, bani europeni.
Sunt bucuros pentru că facem un pas înainte în modernizarea transportului public, segmentul de tramvaie este de departe cel mai rămas în urmă. Contractul prevede furnizarea primului tramvai peste 15 luni, adică în august 2022, urmând ca, începând de la acel moment al livrării prototipului, să fie furnizate patru tramvaie în fiecare lună (...)
Un cuvânt despre fosta administraţie, dacă nu s-ar fi încăpăţânat să insiste să dea în mod nelegal acest contract unei firme turceşti şi ştiţi că s-a pronunţat şi CNSC-ul, s-a pronunţat şi Curtea de Apel Bucureşti, am fi avut aceste tramvaie începând cu vara anului 2020”, a precizat Nicușor Dan.
Şi Societatea de Transport București (STB) a transmis un mesaj al directorului general, Adrian Criț.
Bucureștiul are mare nevoie de tramvaie, în condițiile în care - din cele 486 pe care le are - cele mai multe sunt îmbătrânite. Multe dintre cele V3A (care sunt majoritare, pe traseele din oraș) au fost fabricate în anii 70 și - cu toate că au beneficiat de reparații capitale - nu oferă nici suficientă siguranță și nici confort.
Licitația pentru cele 100 de tramvaie a fost lansată încă din 2018 de administrația Gabrielei Firea.
La licitație s-au înscris doi competitori: turcii de la Durmazlar Makine San. Vetic AS și compania Astra Vagoane Arad, condusă de omul de afaceri Valer Blidar.
Turcii au propus un model de tramvai care se numește Panoramic.
Iar arădenii au mizat pe modelul Imperio.
Astra Arad nu și-a făcut prea mari probleme, pe durata procedurii, știind că turcii nu produc vagoane care să respecte cerințele impuse de Primăria Capitalei, în caietul de sarcini.
Tocmai de aceea, mare le-a fost uimirea arădenilor când, pe 4 noiembrie 2019, au primit notificare de la PMB că au pierdut licitația în favoarea turcilor.
Directorul adjunct al Astra Vagoane, Gherghe Sîrbu, a explicat pe larg pentru reporterul SpotMedia.ro de ce una ca asta nu se putea întâmpla, în condiții de legalitate.
Printre altele, Sîrbu a spus că Durmazlar nu producea vagoane la dimensiunile și cerințele din caietul de sarcini al PMB. Și că niciun constructor de tramvaie din lume nu și-ar modifica linia de producție doar pentru a onora un contract de 100 de trenuri.
În plus, modelul propus de turci nu era omologat în UE, deși ar fi trebuit să fie, pentru ca Durmazlar să câștige licitația PMB.
Tot Astra Vagoane Călători a explicat, pe larg, că PMB nici măcar nu-i pusese la dispoziție documente la care avea dreptul pentru a putea contesta rezultatul licitației.
Și, cu toate astea, mai mult în orb (adică fără suficiente date – n.red.), Astra Vagoane Călători a depus contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
Iar CNSC a desființat atribuirea făcută de administrația Firea. Și a dispus că singura ofertă de luat în considerare era cea a arădenilor.
Administrația Firea a mai tras un pic de timp. Lupta s-a mutat în instanță. Dar, până la urmă, turcii au pierdut. Asta s-a întâmplat în prima jumătate a lunii septembrie 2020.
Între timp - potrivit lui Nicușor Dan - au crescut unele prețuri de producție. Așa că a mai fost nevoie de discuții întinse pe luni de zile pentru a ajunge la o nouă formă a contractului care să fie semnată.
Citește: