Grupul maghiar MOL – care are și în România 238 de benzinării – investește 500 de milioane de euro, în următorii 3 ani, ca să nu mai depindă de țițeiul rusesc pe care încă se bazează.
MOL poate, deocamdată, să rafineze țiței rusesc, adus prin conducta Prietenia (Druzhba). Dar n-o va putea face pe termen nelimitat.
Mai devreme sau mai târziu, sancțiunile impuse Rusiei de Uniunea Europeană vor opri aceste transporturi de țiței.
Într-o astfel de situație, MOL va trebui, cel mai probabil, să rafineze țiței din Orient.
Gabriel Szabó, vicepreședinte executiv al sectorului Downstream al MOL, a explicat că - dacă alimentarea cu țiței rusesc s-ar opri acum – grupul ar avea alternativă.
Doar că i-ar scădea considerabil capacitatea de producție, în perioada următoare.
„Grupul MOL respectă toate sancțiunile impuse de UE și își propune să consolideze suveranitatea energetică a regiunii.
Deoarece rafinăriile noastre au fost inițial proiectate pentru prelucrarea petrolului brut rusesc, am început diversificarea portofoliului nostru de petrol brut acum 10 ani.
Rafinăriile noastre trebuie să fie 100% flexibile în prelucrarea diferitelor tipuri de petrol.
Prin urmare, mult înainte de izbucnirea războiului (invazia Ucrainei de către Rusia – n.red.), am depus eforturi serioase pentru a reduce dependența noastră: începând din 2014, am investit în total 170 de milioane de dolari în investiții în Ungaria, iar acum rafinăria de pe Dunăre poate prelucra 35% din petrolul brut alternativ într-un mod sigur și securizat.
În Slovacia, am testat cu succes tipuri alternative de petrol brut în ultimii 2 ani și am crescut semnificativ rata lor de prelucrare pentru a continua să alimentăm cu combustibil piețele cehă, austriacă și poloneză”, a declarat Gabriel Szabó.
Declarația a fost făcută la Budapesta, la MOL Camp, în cadrul unei întâlniri cu presa.
În context, spotmedia.ro a întrebat în cât timp poate MOL să renunțe total la rafinarea țițeiului rusesc.
„Avem nevoie să investim aproximativ 500 de milioane de dolari pentru pregătirea activelor, deoarece petrolurile brute maritime ar putea fi diferite față de cele rusești. Acest lucru înseamnă că fără investiții nu am putea prelucra la capacitatea pe care o făceam înainte. Până la sfârșitul anului 2026, vom putea decide de unde importăm petrolul. Și putem lucra la capacitate maximă”, a răspuns Gabriel Szabó.