Începând de anul viitor, românii nu vor mai sta la cozi la ANAF pentru a depune declarații, ci le vor putea completa de pe telefonul mobil, prin intermediul unei aplicații.
Mai exact, din luna ianuarie 2023, ANAF va avea propria aplicaţie mobilă, prin intermediul căreia vor putea fi descărcate formulare și vor putea fi depuse declaraţii, a declarat șeful instituției, Lucian Heiuș, pentru ŞtirileProTV.ro.
″Aplicaţia pe telefon va deveni funcţională începând cu 1 ianuarie, deja e în lucru, este o licitaţie. Dar dacă tu nu ştii să intri în Spaţiul Privat Virtual (serviciul online al ANAF - n.red.), degeaba intri de pe telefon în acea aplicaţie. (…) Cea mai mare provocare pentru ANAF este ca anul viitor să facă pasul de la dosarul cu şină la tasta computerului″, a declarat șeful ANAF.
Lucian Heiuș a explicat și de ce s-a luat decizia ca firmele de curierat să fie obligate să transmită ANAF detalii referitoare la persoanele care au plătit ramburs (la livrare) pentru produsele comandate online.
Scopul acestei măsuri, spune el, este descoperirea celor care fac evaziune fiscală - fie firme, fie persoane fizice care vând produse inclusiv pe rețelele sociale.
″Se întâmpla un fenomen: importau produse - ceea ce era plătit cu cardul era fiscalizat, era înregistrat, ce era plătit cu ramburs nu mai apărea în contabilitate. Au fost situaţii în care au fost cumpărate containere pe persoană fizică şi vândute, fără să fie autorizată măcar să desfăşoare activităţi de comerţ. Pare-se că România este o piaţă cumva foarte atractivă pentru evazionişti″, a precizat Lucian Heiuş.
Ce date vor ajunge la Fisc
Ordonanţa de urgenţă aprobată de Guvern prevede că furnizarea datelor se va face prin completarea unei declaraţii pe propria răspundere.
Ce informații cere Fiscul de la firmele de curierat:
- numărul de înregistrare și data trimiterii poștale;
- datele de identificare a expeditorului;
- numele și prenumele în cazul persoanelor fizice și denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;
- adresele de expediție respectiv livrare;
- contravaloarea bunului livrat.
Datele vor fi stocate timp de cinci ani, perioadă calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca acestea să fie șterse automat după împlinirea termenului.