Fermier de România Cum e să ai succes în România cu patru crame? Marius Iliev: Vinul bun se face în vie

<span style="color:#990000;">Fermier de România</span> Cum e să ai succes în România cu patru crame? Marius Iliev: Vinul bun se face în vie

Marius Iliev consideră că vinul bun se face în vie și că vinurile premium pot deveni o carte de vizită excelentă pentru țara noastră. Dar vasta sa experiență antreprenorială nu se rezumă doar la agribusiness, printre cele mai cunoscute afaceri ale sale numărându-se dozatoarele TEC din anii ’90 și parcurile eoliene din Dobrogea.

Marius Iliev este CEO-ul grupului Vintruvian Estates, unul dintre cei mai importanți jucători pe piața vinurilor premium din România, care deține patru crame:

  • Crama Olterra (fosta Mennini) din Drăgășani,
  • Crama Histria din Dobrogea,
  • Via Viticola Sarica Niculițel din Dobrogea,
  • Crama DeMatei (fosta Villa Zorilor) din Dealu Mare.

Din aceste podgorii sunt produse branduri de vin cunoscute și apreciate precum Prince Matei, Caii de la Letea, Epiphanie, Pergament și Sarica, printre altele.

În afară de implicarea în agribusiness, grupul mai are afaceri și în alte domenii, precum dezvoltarea de parcuri eoliene și real estate.

Cum s-a schimbat mediul antreprenorial din România

Marius Iliev are o vastă experiență antreprenorială, care a început în anii ‘90, după căderea comunismului. Înainte de a deveni CEO-ul grupului Vintruvian Estates, el a avut afaceri în numeroase domenii, inclusiv în zootehnie, arome alimentare, importul și distribuția de aditivi alimentari ș.a.m.d.

El constată că, în tot acest timp, mediul de business din România a început să se maturizeze.

„Este o diferență majoră în ceea ce privește profesionalismul cu care se fac afacerile, dar și a faptului că au început să apară oameni potriviți la conducerea companiilor. Evident că și companiile internaționale care au venit în România și-au pus și ele amprenta; au impus anumite standarde, care încet-încet au început să fie aplicate și de către firmele autohtone. Deci eu văd o evoluție pozitivă a mediului de afaceri privat.

În ceea ce privește mediul companiilor de stat, rămân sceptic cu privire la eficiența acestuia și la modul în care sunt selectați cei care le conduc. Dar, treptat, mediul privat va fi cel care va determina din ce în ce mai mult viitorul și mersul economiei. Cât despre factorul politic, acesta este cumva veriga slabă a sistemului – aici mai sunt multe lucruri de îmbunătățit”, consideră Marius Iliev.

Viticultura a fost rodul unei întâmplări fericite

Intrarea sa în viticultură și industria vinului a fost rodul unei întâmplări care s-a dovedit a fi una fericită. Printr-un concurs de împrejurări, prima investiție a fost în 2015, în Via Viticola Sarica Niculițel din Dobrogea, cu scopul de a încerca să ajute un prieten care era la ananghie.

Treptat, Marius Iliev a fost cucerit de acest domeniu și de rezultatele obținute, așa că s-a implicat din ce în ce mai mult. De asemenea, a contat și faptul că, în acea perioadă, focusul pe industria de regenerabile din România scăzuse destul de puternic, după schimbarea legislației.

„Odată ce am investit sume semnificative în industria viticolă, a trebuit să alocăm și efort managerial, dar și de timp. Față de momentul inițial, investiția a crescut de multe ori, adică a trebuit să venim cu sume din ce în ce mai mari de bani pentru a ne atinge niște obiective din ce în ce mai ambițioase față de momentul de început. Între timp, am început să avem succes în ceea ce facem, drept pentru care am considerat că este oportun să ne extindem și am făcut noi achiziții de crame.

În 2019, am achiziționat un domeniu în Dealu Mare, pe care l-am preluat de la Vinarte, unde se produce celebrul Prince Matei. Trebuie să menționez că aceste active au ajuns să facă parte dintr-o companie nouă, pe care am înființat-o și care s-a numit Domeniile Prince Matei, iar actualmente a fost rebranduită în Crama DeMatei.

Apoi, în vara acestui an am achiziționat Crama Mennini, din arealul Drăgășani, un producător important din zonă, căruia i-am dat un nou nume: Crama Olterra. În aceeași perioadă am achiziționat și o cramă mică din Dobrogea, crama Histria, astfel că astăzi avem patru crame cu identități distincte și care urmăresc diverse segmente din piața vinului”, explică antreprenorul.

Succes mondial cu soilu Aligoté și învierea unui soi aproape uitat

Via Viticola Sarica Niculițel este o companie cu ștate vechi în industria vinului. A fost înființată în 1958, fiind o firmă de stat la vremea respectivă, apoi privatizată și a ajuns în cele din urmă în portofoliul companiei administrate de Marius Iliev în 2015.

La momentul achiziției, acolo erau 382 de hectare de plantații de viță-de-vie, soiul cel mai cunoscut fiind Aligoté, care are succes atât datorită terroir-ului (toate trăsăturile distincte ale unei anumite zone viticole, cu efect asupra gustului și calității vinului – n.red.), inclusiv a factorilor pedoclimatici (sol, temperatură, lumină apă), precum și datorită practicilor viticole și vinicole specifice acelei zone. Nu în ultimul rând, este un soi care se asortează foarte bine cu bucătăria Dobrogei de Nord, astfel că s-a integrat perfect în cultura locală. Aligoté-ul acesta se vinde sub brandul Caii de la Letea, care se adresează zonei premium a pieței de retail.

Iar succesul este unul răsunător. Această zonă din Dobrogea este cea mai potrivită pentru Aligoté. Deși nu este un soi autohton, iată că a găsit la noi cele mai propice condiții de dezvoltare, mai bune și decât în Burgundia natală. Iar din informațiile pe care le are Marius Iliev, compania sa – prin brandul Caii de la Letea – este producătorul cu cota de piață cea mai mare pe Aligoté, fiind lider mondial în ceea ce privește volumele și valorile pe acest soi.

Captura-de-ecran-2023-11-08-184825

Tot în aceeași regiune dobrogeană, dar în alte micro-zone, sunt produse și alte mărci ale companiei. Printre acestea se numără și Feteasca Neagră Epiphanie, care a cunoscut un succes foarte bun.

Interesant este și faptul că Marius Iliev, alături de colegii săi, încearcă să refacă tradiția cultivări unor soiuri românești aproape date uitării, precum Băbeasca Neagră: „În Dobrogea, Băbeasca Neagră a fost o lungă perioadă de timp unul dintre soiurile cele mai cunoscute și cultivate, dar dificultățile de management în plantațiile de viță-de-vie cu acest soi au făcut ca să se diminueze în importanță. Însă noi am refăcut aceste plantații și sperăm ca în viitorul foarte apropiat deja să ieșim în piață cu câteva produse bazate pe Băbească Neagră”.

În Crama Histria se păstrează cele mai vechi tradiții

Tot în Dobrogea, compania condusă de Marius Iliev mai deține și crama Histria, unde vinurile sunt făcute ca odinioară, cu tehnici și principii care datează de dinaintea revoluției industriale. Asta înseamnă că se merge pe ideea de vinuri cu intervenții minime în cramă, în care tehnologiile de fermentare – de exemplu, folosirea drojdiilor selecționate – nu se aplică.

De fapt, acolo se fac vinuri care sunt fermentate spontan, adică cu drojdiile indigene, care se găsesc pe pielița strugurelui încă din vie. De asemenea, intervențiile cu filtrări cu alte substanțe stabilizatoare sunt spre zero. Așadar, sunt vinuri așa-zise vegane, fermentate spontan, cu o minimă intervenție tehnologică.

Plantații vechi și mai puțin productive, dar care produc struguri de cea mai bună calitate

Marius Iliev ne poartă acum în zona Dealu Mare, la Crama de Matei, unde compania pe care o conduce deține o serie de plantații de vițe-de-vie bătrâne, de peste 40 de ani, care sunt mai puțin productive, dar care dau struguri de cea mai bună calitate, ce se pretează la vinuri super premium.

Acestea se află pe niște parcele amplasate pe niște terase și pante, adică în locuri în care producția poate fi prelucrată mai greu și mai scump, dar efortul merită pentru că strugurii sunt excelenți.

Din aceste motive, acolo se produce apreciatul vin Prince Matei, primul Merlot super premium apărut pe piața din România în anii 1990. Dar nu este singurul din portofoliu, în aceeași zonă fiind plantații vechi și de calitate superioară de Fetească Neagră și Cabernet Sauvignon.

De asemenea, în ultimii ani, se conturează un succes important și încurajator inclusiv cu soiurile albe cultivate în arealul Dealu Mare – Feteasca Albă și Feteasca Regală.

Captura-de-ecran-2023-11-08-184707

Crama Olterra înseamnă tot ce e mai bun din Drăgășani

Crama Olterra (fosta Mennini) se află în aeralul Drăgășani, mai exact în satul Colibaș, în Strejești, județul Olt. Cele mai importante soiuri cultivate pe cele 68 de hectare sunt Crâmpoșie Selecționată și Negru de Drăgășani. Interesant este faptul că terenurile pe care se află plantațiile companiei conduse de Marius Iliev sunt de fapt cele care au aparținut Stațiunii de Cercetări Drăgășani, unde au luat naștere soiurile respective, pe care le cunoaștem astăzi. Pe lângă acestea, mai sunt cultivate Fetească Regală și Sauvignon Blanc.

Lecțiile vinului

Să faci parte din lumea vinului vine cu multe beneficii și lecții de viață.

În primul rând, Marius Iliev consideră că această industrie te învață câte ceva despre echilibru: „Putem vorbi despre un echilibru între, de exemplu, producția vegetativă și cantitatea de struguri care îți rămâne acolo. Iar echilibrul nu e un lucru rău nici în viața de zi cu zi, deci este un principiu care se aplică și la oameni”.

Un alt avantaj al muncii pe care o desfășoară este și din punct de vedere social. Asta pentru că este foarte ușor să formezi o legătură cu alți pasionați de vinuri, care de obicei sunt oameni interesanți, cu educație înaltă și viziuni interesante asupra lumii.

Planuri de viitor și tendințe

Marius Iliev spune că nu plănuiește o extindere a afacerilor viticole în perioada imediat următoare, așa că eforturile vor fi concentrate în principal pe consolidarea business-ului, anume integrarea și dezvoltarea în continuare a celor patru crame. Iar cum vinul bun se face în vie, nu vrea să se grăbească, ci să se concentreze pe optimizarea și îmbunătățirea afacerilor actuale.

Cât despre tendințele din industrie care vor lua amploare pe viitor, el menționează turismul oenologic, care are un mare potențial în țara noastră. Ba chiar compania pe care o conduce plănuiește să se axeze tot mai mult pe tururile la crame și mizează atât pe arhitectura unor imobile din portofoliu, cât și pe obiectivele naturale din zonele respective, precum și (evident) pe excelența vinurilor pe care le produce.

În afară de dezvoltarea pieței interne, un alt obiectiv important este dezvoltarea brandului de țară al României. Din păcate, țara noastră nu este atât de prezentă pe cât ar merita pe piața internațională a vinurilor, mai ales a celor premium, așa că Marius Iliev și-a propus să acționeze în acest sens, atât prin intermediul unor campanii ale companiei pe care o conduce, cât și implicându-se în proiecte de acest gen în asociațiile de producători din are face parte.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇