Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, susține că sunt șanse minime ca Lotul 2 din Autostrada Lugoj – Deva, care include și o porțiune cu tuneluri pentru urși, să se poată construi cu bani europeni din PNRR.
Așa-zisa „autostradă Lugoj-Deva”, cu un traseu de circa 100 de kilometri, este, de fapt, o porțiune din Autostrada A1 București – Nădlac.
Pe acest traseu, există o porțiune dificilă, care presupune construcția unor tuneluri numite, generic, „pentru urși”. De fapt, respectivele tuneluri se construiesc pentru a afecta cât mai puțin viața faunei din acea zonă a Carpaților Occidentali.
Practic, autostrada a fost proiectată să treacă prin munte ca să nu „secționeze” habitatul urșilor și al altor viețuitoare, care vor avea culoare de trecere pe deasupra tunelurilor rutiere.
Deși utile și spectaculoase, astfel de tuneluri se construiesc greu și cu mare cheltuială.
Mare a problemă a Ministerului Transporturilor este că, până la acest moment, n-a reușit nici măcar să rezolve probleme care țin de documentație și de selectarea unor firme care să se ocupe de construcție.
Iată cum rezumă Cătălin Drulă (USR), fost ministru al Transporturilor, istoria zbuciumată a acestui proiect:
„Spre amintire:
- în 2013, penelistul Relu Fenechiu a contractat sectorul fără acord de mediu
- în 2017, pesedistul Răzvan Cuc a reziliat abuziv contractul;
- în 2019, tot Cuc a relansat licitația cu o documentație incompletă. Pentru abuzurile lui Cuc, statul român a plătit despăgubiri de 230 milioane de lei
- în 2021, după eforturi uriașe, am reușit să deblocăm licitația. 6 constructori se înscriseseră;
- în 2022, pesedistul Sorin Grindeanu a dat licitația de gard, pentru că a răspuns în batjocură la clarificările cerute de constructori. A rămas un singur ofertant, iar documentația tehnică a acestuia nu este conformă”, a scris Drulă pe Facebook.
Postarea vine în contextul în care, încă de joi, 10 martie, Compania Națională de Administrare Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că singura ofertă depusă la această licitație, adică aceea a turcilor din asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret As, este neconformă.
Iar în aceste condiții CNAIR susține că va relua licitația (care nu figurează ca fiind anulată, încă, în Sicap).
„CNAIR a anulat licitația pentru Lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Ceea ce înseamnă că Sorin Grindeanu aruncă la gunoi peste 187 de milioane de euro din PNRR.
Șansele pentru finalizarea până în 2026 a celor 9 km lipsă din A1 (zona «tunelurilor urșilor» la Holdea) scad către zero.
Întregul calendar din PNRR pentru Lugoj - Deva Lotul 2 este în aer. E vorba de un lot complicat cu tuneluri în lungime de 2km, durata contractuală 4 ani. Relicitarea proiectului va face aproape imposibilă respectarea termenului de 2026 pentru folosirea banilor din PNRR.
Patru luni cu Sorin Grindeanu la Transporturi ne-au costat deja peste 187 de milioane de euro. Că ratează șansa de dezvoltare a unei generații este neprețuit”, a mai scris Drulă, pe Facebook.
CNAIR: Drulă vorbește ca să se afle-n treabă! Este zero, să nu se îmbete cu apă rece!
La scurt timp după mesajul transmis de Cătălin Drulă, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănesu, i-a transmis fostului ministru USR că „vorbește ca să se afle în treabă”.
„Cătalin Drulă vorbește din nou doar ca să se afle în treabă.
Licitațiile sunt derulate de companii, nu de miniștri. Nici nu ar fi legal ca miniștrii Transporturilor să se implice în procedurile de atribuire a contractelor. Probabil ca domnul Drulă nu știa asta când era ministru și credea că poate face orice vroia.
Îl lămuresc acum că nu poți spune că un ministru a făcut sau că nu a făcut ceva în ceea ce privește o procedură de licitație, pentru că legal nu are voie să intervină. Iar Cătălin Drulă ar trebui să știe cel mai bine, pentru că în mandatul lui nu a făcut de fapt nimic, deși a pretins că poate să facă multe.
Mai degrabă a încurcat proiectele încercând să dea senzația că poate interveni în derularea lor.
În ceea ce privește oferta pentru Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, aceasta a fost respinsă în faza tehnică din considerente strict de nerespectare a procedurii.
CNAIR va lansa din nou licitația cât mai rapid posibil, pentru a putea începe construcția acestui obiectiv.
Iar procedura se va desfășura din nou cu respectarea normelor legale.
Trebuie să îi spun, totuși, domnului Drulă că, dacă ar fi fost acum ministru, oferta ar fi fost respinsă din aceleași considerente.
Ca atare îi recomand să nu se îmbete cu apă rece și să nu mai încerce să îi convingă pe alții de performanțele sale profesionale, pentru că nu are așa ceva.
Rezultatele mandatului său de ministru al Transporturilor și anterior de consilier al premierului Cioloș pe probleme de infrastructură vorbesc de la sine: zero pe linie.
Se vede, de altfel, inclusiv din discursul său repetitiv, că nici până acum nu a înțeles care ar trebui să fie rolul unui ministru. Deci și la capacitatea de înțelegere este tot zero”, a transmis Alin Șerbănescu.
Grindeanu: M-am învățat să-i dau ignore, în această perioadă!
Ulterior a reacţionat şi ministrul Transporturilor,
„M-am învăţat, în această perioadă, să îi dau ignor domnului respectiv (Cătălin Drulă - n.red.).
Cum a fost el titular şi a lăsat-o să curgă (licitaţia - n.red.), la fel şi eu, conform legii, am lăsat-o să se ducă la capăt, pentru că nu am putut să intervin, conform legii. În momentul în care am ajuns în minister s-a întâmplat procedura pentru celebrul tronson de urşi.
Cei de dinaintea mea făcuseră o licitaţie cu precalificare. S-a dat un termen, au venit mai multe firme, au depus oferta şi s-au calificat primii şase. În momentul în care s-au calificat cei şase, o altă companie care nu s-a calificat a dat în judecată. A stat CNAIR mult timp în proces, a câştigat, eliminarea a fost corectă. Au rămas cei şase, s-a depus o singură ofertă din cei şase, care nu e conformă. Toată procedura, care a început cu ani în urmă, o reluăm”, a explicat Sorin Grindeanu, vineri, într-o conferinţă la Timişoara, citat de News.ro.