Directorul Metrorex a demisionat după eșecul inaugurării M5. Cine i-a luat locul

Directorul Metrorex a demisionat după eșecul inaugurării M5. Cine i-a luat locul
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Ministerul Transporturilor a anunțat că directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, a demisionat. Locul acesteia la conducerea companiei a fost luat de Gabriel Mocanu.

Noul director este numit cu titlul de interimar. Până acum, Gabriel Mocanu îndeplinea funcția de director al Direcției Infrastructură și Sisteme Informatice. El are o experiență de peste 25 de ani în cadrul Metrorex.

Ministrul Lucian Bode a declarat că apreciază faptul că Mariana Miclăuș și-a asumat eșecul privind inaugurarea metroului Drumul Taberei în luna iunie 2020.

“Așa cum am spus, de la începutul mandatului de ministru, un proiect extrem de important și o prioritate de infrastructură este Magistrala de metrou M5 Râul Doamnei - Eroilor.

Încă de la numirea doamnei Miclăuș în funcția de director general interimar i-am spus că semnătura pusă pe un document care nu poate fi validat în teren înseamnă semnătura pusă pe actul de demisie. După nenumăratele discuții tehnice cu toți factorii implicați, de la beneficiar, antreprenor, subcontractori sau furnizori, am atras atenția asupra termenului de finalizare și darea în circulație cu călători, iar cei care vor greși trebuie să plătească.

ADVERTISING

După ce toți cei implicați m-au asigurat că termenul de finalizare a acestei magistrale va fi 30 iunie 2020, termen asumat în mod neforțat, i-am transmis doamnei director Miclăuș că, din acel moment,  va sta cu mandatul pe masă. Este bine că doamna Miclăuș a înțeles că atunci când ești într-o funcție de răspundere pe lângă realizările profesionale, trebuie să îți asumi și eșecurile.

Vreau să dau totodată un mesaj către toți cei care nu își fac treaba și cred că încă mai pot promite termene, pe care nu le îndeplinesc, că această vreme a trecut. Toți trebuie să înțeleagă că sunt puși în funcții să presteze un serviciu public în interesul românilor”, a spus ministrul Lucian Bode.

Inaugurarea M5, amânată din nou

Reamintim că pe 22 iunie, în loc să anunțe inaugurarea jumătății de Magistrala M5 dintre stația Râul Doamnei și Eroilor 2, Ludovic Orban și Lucian Bode au făcut o conferință de presă pe șantierul de la metrou doar pentru a anunța că finalizarea se amână din nou.

ADVERTISING

La acel moment, Lucian Bode și-a cerut scuze bucureștenilor în numele său și al celorlați 16 miniștri ai Transporturilor care nu au reușit să inaugureze Metroul Drumul Taberei.

Totodată, a spus că vrea ca aceia care doar promit și explică, în loc să facă treabă, să nu mai conducă nici în Metrorex și nici în Ministerul Transporturilor.

”La începutul mandatului meu am întâlnit - inclusiv la Metrorex - o categorie de angajați pe care i-am numit 'promitaci'. Am primit zeci de documente semnate de antreprenori, consultant și beneficiar care susțineau că finalizarea lucrărilor se va face pe 30 iunie.

Atunci când văd că ceea ce au spus nu se adeverește, 'promitacii' se transformă în 'explitaci', care vor să explice de ce lucrurile n-au mers și cum ei au făcut tot ce au putut.

Sper că sunteți de acord cu mine că ar fi mai bine ca astfel de oameni să nu mai ocupe funcții de conducere în Metrorex”, a precizat la acel moment Lucian Bode.

ADVERTISING

5 ani de amânări și bâlbâieli

Potrivit contractului semnat încă din 2011, jumătatea de magistrală M5 dintre Râul Doamnei și Eroilor 2 - care va avea 9 stații și un depou - trebuia să fie gata încă din 2015.

Din cauza documentației prost întocmite, însă, au apărut o mulțime de întârzieri. Ba, la un moment dat, întregul proiect a rămas fără finanțare.

Dar metroul tot n-a fost gata. Când a văzut că statul român încearcă să-l șicaneze, constructorul magistralei – adică societatea Astaldi – a dat Metrorex în judecată. Și a cerut daune de 450 de milioane de lei. N-a reușit să ia de la societatea de metrou întreaga sumă solicitată. Dar a câștigat, totuși, în instanță, dreptul de a încasa de la Metrorex 188 de milioane de lei.

Pentru societatea de metrou, plata acestei datorii a fost apăsătoare.

Toți miniștrii au promis că va fi gata

În ultimii ani, n-a fost ministru care să nu promită finalizarea lucrărilor. A făcut-o , spre exemplu, Lucian Șova. Dar a promis-o și Răzvan Cuc. Iar șefii Metrorex de la acea vreme și-au asumat, fără să clipească, termele de finalizare anunțate de miniștri - mai întâi pentru anul pentru 2018 și apoi pentru 2019.

Dar metroul tot n-a fost gata. Ba, pe final de mandat, fostul ministrul al Transporturilor, Lucian Șova, a anunțat că suspectează existența unor fapte de corupție în proiectul metroului Drumul Taberei. Ulterior, noile conduceri ale Metrorex au transmis că au făcut cercetări și n-au identificat corupția.

Acum mai e încă de lucru la finisaje, abia au început probele cu trenuri pe magistrală și nici lucrările de suprafață nu s-au terminat. Dar nu aceste treburi neterminate împiedică inaugurarea magistralei, ci o nouă problemă tehnică.

Despre aceasta, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, susține că a aflat abia la finele lunii mai.

Este vorba despre unele dificultăți apărute la centrala de ventilație și pompare a apei provenite din infiltrații, situată undeva în zona Pieței Moghioroș.

Un specialist al societății care se ocupă de stație a susținut că problema ar fi cauzată de solul argilos și nisipos din zonă. În context, ar fi nevoie de o perioadă de timp în care, pe o porțiune din proximitatea tunelului, apa să fie lăsată să se scurgă pentru a nu disloca nisipul din sol, în timpul unor lucrări.

Până la acest moment, nici Metrorex și nici Ministerul Transporturilor nu și-au asumat un nou termen de inaugurare a Metroului Drumul Taberei.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇