Decizia UE care poate scumpi motorina: Europa își face provizii pentru primăvară

Decizia UE care poate scumpi motorina: Europa își face provizii pentru primăvară

Statele europene au importat în decembrie cantități fără precedent de motorină. Cumpărătorii se grăbesc să-și asigure stocurile înaintea intrării în vigoare a unei interdicții impuse de UE produselor petroliere rusești.

Importurile de motorină în Europa au crescut luna trecută la un nivel record de 8,2 milioane de tone, arată datele companiei de analiză a pieței Refinitiv, scrie Politico.

Înaintea războiului din Ucraina, Rusia furniza de obicei peste jumătate din importurile UE, asigurând cam 10% din cererea de motorină din blocul comunitar pentru combustibilul indispensabil în transportul auto, agricultură, industrie și funcționarea utilajelor agricole.

ADVERTISING

Importurile tuturor produselor petroliere rusești, inclusiv de motorină, vor fi interzise în UE începând in 5 februarie, una dintre cele mai dure sancțiuni impuse Moscovei cu scopul de a-i tăia sursele de finanțare a războiului împotriva Ucrainei.

Nu va fi o criză în viitorul apropiat

Interdicția a stârnit temeri cu privire la o criză a aprovizionării cu motorină în plină iarnă, într-o perioadă în care consumatorii sunt deja afectați puternic de inflația ridicată, iar economiile resimt povara scumpirii energiei.

Însă fluxul mărit al importurilor arată că impactul nu va fi resimțit pe termen scurt, spun analiștii.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

"În viitorul apropiat nu va fi o criză", a spus Raj Rajendran, analist la London Stock Exchange Group. "Europa are cantități imense de motorină pentru a face stocuri ca plasă de siguranță care oferă o oarecare liniște pentru a trece peste iarna aceasta. Vremea actuală mai caldă reduce și cererea pentru încălzire", a explicat el.

Regiunea europeană analizată de Refinitiv include și Turcia și Marea Britanie, deși statul insular a oprit de câteva luni importurile din Rusia.

Importurile record din decembrie includ achiziții semnificative, de ultim moment, din UE, care continuă în ianuarie, potrivit analizei Refinitiv. În decembrie, statele europene și Turcia au importat 3,51 milioane de tone de motorină din Rusia.

Germania a fost principalul importator de motorină din Rusia, cu 604.000 de tone cumpărate în decembrie, cea mai mare cantitate din mai 2020.

ADVERTISING

Au crescut și importurile de la furnizori alternativi din Orientul Mijlociu, precum și cele din India și China, unde activitatea economică scăzută din cauza Covid a redus cererea internă și a forțat Beijingul să permită rafinăriilor să exporte mai multă motorină.

Kuweitul și Arabia Saudită au devenit principalii exportatori alternativi și ar putea prelua o parte din cantitățile de motorină aduse din Rusia după intrarea în vigoare a interdicției, a spus Claudio Galimberti, de la firma de cercetare Rystad.

Când s-ar putea scumpi motorina

"Deficitul Europei va fi de aproape o jumătate de milion de barili de motorină", a estimat Galimberti, adăugând că UE nu are capacitatea de rafinare pentru a umple golul. Prin urmare, continentul va trebui să se bazeze pe importurile din surse alternative.

Totuși, analiștii dau asigurări că temerile privind un deficit acut de motorină pe piață se risipesc. "Nu suntem în situația în care să rămânem fără stocuri în unele zone ale Europei. Însă prețul motorinei ar putea să crească și mai mult decât anul trecut", a spus Galimberti.

Același punct de vedere îl are și Rajendran: "Îngrijorarea ar putea apărea în primăvară, în al doilea trimestru. Dacă stocurile de motorină vor scădea semnificativ, va fi o presiune pe prețuri."

Raluca Marian, directoarea de promovare europeană la grupul de lobby pentru transportul rutier IRU, care reprezintă interesele a peste 170 de companii, a spus că prețurile sunt "stabile" momentan. "Nu putem exclude probleme, dar nu va fi o criză generală", a precizat ea.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇