Atunci când faci business din pasiune, nici măcar pandemia nu-ți poate sta în cale. Bogdan Doltu este antreprenorul care a fost implicat încă de la începuturi în Burger Fest, Bucharest Craft Beer Festival, Zaiafest si WhiskyFest. Sub umbrela Maidan, el a strâns Maidan Catering, Maidan Events, Moșia Corbeanca, Stația Universitate și avea planuri mari pe mai departe.
2020 a schimbat paradigma, i-a adus pierderi uriașe, dar antreprenorul a decis să încerce ”toate apele”, pentru că nu exista, pentru el, opțiunea de a renunța.
”Adaptabilitate către schimbare și răbdare”, aceasta a fost lecția pandemiei pentru Bogdan Doltu, care acum și-a schimbat direcția afacerilor cărte online, unde a găsit câteva nișe numai bune pentru business-ul său, în care a investit aproape 600.000 de euro, până acum.
”Pasiunea e încă de când eram mic. A început totul cu mâncarea bunicii, ușor, ușor, am început să o ajut.
Am reușit să o dezvolt ca și pasiune târziu de tot, pe la douăzeci și ceva de ani. Tot timpul am gătit pe acasă, dar nu intrasem încă în industrie”, își începe Bogdan Doltu povestea.
Care a fost momentul în care ai decis să intri în industrie?
Aveam un prieten care avea un bistro și am început să gătesc la el, să facem niște cine, seri culinare. Și acolo am luat contact cu gătitul pentru mai mulți oameni. Așa, mai găteam acasă pentru prieteni, dar la evenimente aveam 70 de persoane. Atunci am înțeles cum vezi lucrurile ca profesionist versus cum vezi lucrurile de acasă.
După aceea m-am implicat în Burger Fest, ca pas următor. După care am dezvoltat cu niște prieteni un ”smoker” mare, practic a fost primul smoker din România unde se afumau coaste, porc, pui. Și mergeam la evenimente, era destul de renumit.
După aceea, am ieșit din proiect și, ușor, ușor, am dezvoltat Maidan. Ideea de Maidan, de senvișerie și de bar mobil.
După ce ne-am făcut noi o rulotă de senvișuri și un bar mobil ne-am dat seamna, eu și Călin, partenerul meu, că nu avem unde să le parcăm și avem nevoie de un spațiu unde să facem pregătiri pentru evenimente și să parcăm rulotele. Care nu puteau sta pe stradă. Căutam un spațiu care să aibă curte și care, cumva, să fie autorizat și ca o bucătărie de catering, semi-restaurant.
Așa am găsit spațiul de la Moșie (Moșia Corbeanca – n.red.), fiind o fostă firmă de cai, care stătea neînchiriată de vreo 6-7 luni. Era în semi-paragină, vegetația își cam luase drepturile pe acolo prin curte. Și am zis că o închiriem doar ca să parcăm rulotele și să ne facem pregărtirile. Dar după aia ne-am dat seama că potențialul locului e mult mai mare și, ușor, ușor am dezvoltat Moșia Corbeanca.
Și, de aici, am ajuns să avem Moșia, Maidan Senvișerie, după aceea am dezvoltat și divizia de catering Maidan Catering și, începând de anul acesta suntem și în zona de producție.
Am dezvoltat un produs, ”Fezandate de Moșie” se numește, care are cinci preparate. Patru dintre ele sunt gătite la Sous Vide. Piept de pui, pulpă de pui, mușchiuleț de porc și ceafă de porc – sunt gătite la Sous Vide. Și coastele, pe care le afumăm la Moșie.
Cumva pasiunea pentru afumat a rămas, am făcut un smoker și la Moșie după ce am dezvoltat acel business.
Și, cumva, suntem pe toate zonele din punct de vedere gastronomic, ca să zic așa.. Avem și locația, facem și catering, facem și producție.
În 2019 vorbeați de o investiție de vreo 350.000 de euro, pe atunci…
Noi între timp, în 2019, în octombrie, am deschis Stația Universitate. Era un cafe bistro în spate la Teatrul Național, în clădirea Impact Hub-ului, la parter. Și am reușit să deschidem și în 2020 pe 3 martie Stația Floreasca. Aceasta s-a închis pe 16 martie, odată cu lockdown-ul.
Practic, după aia nu am mai reușit să ne înțelegem cu proprietarii clădirilor, și am închis business-ul. A fost un business care a stat deschis mai puțin de șase luni, în care am pierdut destul de mulți bani, 150.000-160.000 de euro.
Iar acum, investiția în Moșie, Maidan și producție, e undeva spre 500.000-600.000 de euro. Au crescut investițiile.
Cum v-a afectat venirea pandemiei?
Au scăzut încasările cu mai mult de 40%. În 2019, la noi a fost anul cel mai bun, până în 2020. Iar 2020 a venit cu o scădere de 40%. Și, cumva, le-am încercat pe toate, ca să fiu sincer.
Atunci ne-a venit ideea de a face un produs cu care să intrăm în retail, am încercat livrări în formulă de să dai comandă de pe o zi pe alta, pe platforme – pe toate platformele.
Dar ne-a ajutat foarte mult că, având o curte mare, cu multă verdeață, în contextul pandemiei, în care oamenii încă erau reticienți în a sta în aglomerație, ne-a ajutat foarte mult pentru că au venit, s-au simțit în siguranță vara trecută și asta ne-a ajutat să putem să trecem anul.
Dar l-am trecut cu răni destul de grele, adică n-a fost ușor. Încă ne mai ”lingem rănile” după 2020.
Iar anul acesta pentru noi a fost un an bun. În teorie, depășim ca cifră de afaceri 2019. Tot în contextul curții, al evenimentelor în aer liber… Zona de catering s-a dezvoltat destul de mult și deservește prin spații de evenimente, aducem mâncare și susținem barul de acolo. Ele fiind Flying Fox, Grădinile Jolie și Narativ.
Așadar v-ați dezvoltat, chiar dacă a fost o perioadă grea.
Asta zic. În perioada aia grea, am încercat totate variantele care existau și pe care putem să le facem. Am băgat degetul în toate bălțile, ca să zic așa, să vedem care apă e mai călduță și aia care a mers, pe aia ne-am axat și ne-am pus toate eforturile și atenția.
2021 ca și venituri, ca și cifră de afaceri, va fi mai bun ca 2019. Dar ce s-a schimbat este că vine cu o echipă mult mai mare față de 2019, mai mult ca s-a dublat, ca și număr de persoane. Acum suntem undeva la 26 de angajați, în 2019 eram undeva la vreo 13-14. Și au venit cu datorii foarte mari după 2020.
Deci nu știu cât profit vom avea, dar ca încasări, clar e o evoluție.
Ce planuri aveți pentru 2022?
Păi, în primul rând, trebuie să trecem iarna. Acesta este cel mai greu prag pe care trebuie să-l trecem în momentul de față. Am încheiat un sezon cu o echipă mare și cu perspective de iarnă destul de mici, în sensul că o să încercăm pe livrări, încercăm să intrăm și noi în categoria de abonamente cu care să livrăm o dată pe zi mâncare pentru toată ziua.
Ne ducem în zona de mâncare la cantități mai mari, de mâncare la oală, plus meniul de zi cu zi pe care-l aveam la Moșie și care va fi și aici diversificat.
N-o să mai intrăm pe platforme deloc pentru că nu e un business profitabil dacă nu reușești să faci volume mari și mai rău te chinui, și o să dezvoltăm pe mai departe produsul care este în retail: în momentul de față, Mega Image și Carrefour. Suntem în discuții și cu alți retaileri unde am putea intra acum.
Ce public vizați pe partea de mâncare la oală?
Ne gândim la familiile care încă lucrează de acasă și care nu au timp să-și gătească mesele, atât pentru ei cât și pentru copii.
Încă nu avem un meniu definit complet, dar vrem să ne orientăm la o mâncare care să fie nu neapărat mâncarea bunicii de acasă, ci să fie o mâncare echilibrată din punct de vedere nutrițional, atât pentru copii cât și pentru adulți.
Lucruri, cumva, pe care nu le găsești pe toate platformele de livrare la oală. Sunt câțiva jucători destul de importanți în piață, dar care au cumva aceeași mâncare: ciorbe, sarmale, tocănițe. Și ne gândim și la mâncăruri mai echilibrate.
Deci ați găsit un segment de business cu potențial în acest moment?
Poate fi, mai ales acum în contextul actual în care iarăși covidul a început să crească și să bage frica în oameni.
Oamenii nu ies, chiar dacă în teorie HoReCa nu e închisă în momentul de față, e deschisă pentru cei vaccinați și cei care au trecut prin boală, oamenii sunt reticenți în a ieși, nu mai ies la fel de mult cum ieșeau înainte, mai ales în spații închise, iar vremea nu ne ajută să ne folosim de curte.
Încercăm acum toate cele trei variante de livrări, să vedem care dintre ele va funcționa mai bine și după aia să ne axăm să o creștem și să penetrăm în piață cu produsele de retail, atât în băcănii – că până acum nu ne-am uitat la segmentul ăsta, cât și să încercăm să-l calibrăm și să ne ducem cu el chiar și către HoReCa, către mici bistrouri, restaurante, ca un produs foarte versatil pentru ei și le oferă rapiditate în gătire, control pe cantități, ei nu mai au pierderi când gătesc produsul, garanția calității constante.
Privind în urmă, care a fost pentru tine lecția acestei perioade?
Noi am intrat în pandemiei cu planuri foarte mari. Înainte de pandemie eram pe dezvoltare, voiam să francizăm bistro-urile. Asta era ideea cu cele două cafe bistro pe care le aveam, să ajungem la o formă de franciză.
Cred că trebuie să fii deschis către schimbare, și să reușești să te adaptezi cât mai ușor la noi condiții și să poți să ieși din planul inițial. Că dacă încerci să rămâi pe un plan s-ar putea ca nu întotdeauna să fie câștigător.
Ce a făcut Covidul este că ne-a schimbat paradigma și contextul tuturor, n-am mai putut să ne raportăm la nimic din ce știam înainte. Cel puțin în HoReCa, 2020 a fost un an în care toată lumea a luat-o în toate părțile și fiecare a făcut ce a crezut de cuviință. Nu poți să zici ca e o formulă, că a făcut cineva ceva și aia e formula câștigătoare. Nu, la unul funcționează la unul nu funcționează.
Deci asta e, adaptabilitate către schimbare și răbdare.
Încotro vă îndreptați?
Acum ni s-a schimbat traiectoria, nu cu 180 de grade, dar cu 90 de grade s-a întors. Ne uităm la alte planuri acum, încercăm ca planuri de viitor să dezvoltăm parte cu produse de retail, zona de ready meal, să dezvoltăm capacitatea de producție pentru produsele pe care le avem și să dezvoltăm și portofoliu, tot în zona de produse gătite la Sous Vide și să încercăm să investim într-un spațiu de producție mult mai mare decât cel pe care îl avem acum, să facem o mini-făbricuță, dacă se vor și deschide grant-uri pentru investiții, asta ar fi miza. Să reușim să obținem și să facem o făbricuță de mâncare.