La o zi după ce premierul Nicolae Ciucă a anunțat că în coaliția de guvernare s-a luat decizia majorării impozitului pe proprietate cu 50%, președintele PSD, Marcel Ciolacu, a prezentat informații noi despre proiect.
Mai exact, Ciolacu spune că nici vorbă nu poate fi despre creșterea impozitului cu 50% pentru toți proprietarii din România.
„Trebuie să înţelegem că s-a dus comunismul, a plecat din România (...) nu mai putem impozita oamenii la fel, pe clădiri aflate în alte locaţii, în alte judeţe.
Asociaţiile municipiilor, oraşelor, au spus că neterminându-se digitalizarea nu se poate aplica acea grilă notarială şi atunci s-a luat decizia să laşi, să descentralizezi către autorităţile locale. Vorbim de descentralizare, când o facem dăm înapoi şi criticăm.
(...) Trebuie să ţinem cont de faptul că avem cele mai mici venituri din UE, din impozitarea proprietăţilor, sub 2%, media europeană este de 4,6%.
Există o diferenţiere corectă, una este o clădire în mijlocul Bucureştiului şi alta e o clădire în mijlocul municipiului Hunedoara. Vorbim de o plajă pe care am lăsat-o. Unele autorităţi locale poate nu vor să facă nicio mărire, dar o diferenţiere de zone şi unde există proprietăţile trebuie să existe”, a declarat joi Marcel Ciolacu.
Cum ar urma să se schimbe sistemul de impozitare
Guvernul ia în calcul încă din vară modificarea modului în care impozitează proprietatea imobilelor.
Pentru a o face, trebuie, de fapt, să modifice unul sau mai multe articole de lege din Codul Fiscal.
Potrivit lui Adrian Vascu, economist și evaluator, impozitul pe clădiri este stabilit în funcție de 2 indicatori:
1) Primul se numește „valoare impozabilă” - circa 1.000 lei/mp. Această valoare se poate modifica, în funcție de mai mulți factori care țin de structura și vechimea clădirii, rangul localității în care se află etc.
Ca să calculeze impozitul, primăriile urmau să extragă această valoare din grila cu prețuri ale notarilor publici.
2) Al doilea indicator se numește „cotă impozabilă” pentru clădirile rezidențiale, ea putea varia, până în luna iulie 2022, între 0,08% și 0,2%. În iulie, prin modificarea Codului Fiscal, s-a decis că această cotă trebuie să fie doar „mai mare de 0,1%”. Acum, prin amendamente, coaliția de guvernare vrea să reintroducă intervalul 0,08% - 0,2%.
Valoarea exactă a cotei de impozitare se va stabilii, însă, prin vot, de către fiecare Consiliu Local în parte.
Ceea ce și-a dorit Guvernul, în vară, a fost ca fiecare primărie să calculeze impozitul fiecărui proprietar și să îl notifice cu privire la valoarea proprietății sale și a impozitului datorat.
În scurt timp, însă, mai multe primării au constatat că – în lipsa unor sisteme digitalizate funcționale – nu au cum să o scoată la capăt până la finele anului cu un asemenea volum de muncă administrativă.
În consecință, prin amendamente, senatorii partidelor aflate la guvernare au încercat o altă abordare: creșterea valorii impozabile de la 1.000 la 1.500 de lei/mp, explică Adrian Vascu.
Astfel că, în teorie - explică Adrian Vascu - de vreme ce valoarea impozabilă crește cu 50%, iar cota de impozitare rămâne neschimbată, înseamnă că valoarea impozitului datorat de proprietar bugetului local va crește și ea cu circa 50%.
Însă, mai menționează Vascu, nu trebuie să uităm că acea cotă de impozitare este stabilită de Consiliul Local. Chiar dacă amendamentele se vor adopta, consiliile locale vor putea adopta ce valoare doresc (la propunerea primarului) atâta vreme cât ea se încadrează în intervalul de 0,08% - 0,2%.
Cu alte cuvinte, chiar dacă se majorează valoarea impozabilă, la inițiativa primarului, Consiliul Local ar putea scădea cota de impozitare, față de cea aflată acum în vigoare. Așa că, per total, valoarea impozitului pe care îl are de achitat proprietarul poate chiar să scadă, comparativ cu valoarea curentă.
Rămâne de văzut care dintre modificările aflate în dezbatere la Senat se vor adopta și vor deveni parte din lege.
Deși ar putea părea simple, deciziile privind stabilirea nivelurilor impozitelor sunt, de fapt, destul de complicate.
Primăriile au mereu nevoie de bani. Guvernul le dă posibilitatea să îi obțină și prin majorarea sumelor încasate din impozite pe proprietăți.
Așa că primarii și consiliile locale pot să crească impozitele. Sau pot, dimpotrivă, să scadă cota de impozitare și, totodată, să diminueze sumele pe care populația le plătește sub formă de impozit.
Dar în acest caz, primarilor - mai ales celor din Opoziție – le-ar fi mult mai greu să mai ceară și să mai obțină bani de la Guvern, care poate reproșa oricând că au refuzat posibilitatea să își alimenteze bugetul local.