Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta, miercuri, primele detalii despre programul intitulat ”Poarta Globală”.
Prin intermediul acestui program, Uniunea Europeană vrea să le ofere o alternativă de finanțare statelor lumii care – pentru a-și dezvolta infrastructura – se împrumută acum din China, prin intermediul programului „Belt and Road”, lansat de Beijing.
Surse de încredere consultate de BBC au susținut că în documentul de 14 pagini pe care îl va prezenta de von der Leyen vor fi listate ideile principale ale programului „Poarta Globală” (Global Gateway – n red.). cu privire la digitalizare, la transporturi, la măsuri pentru prevenirea schimbărilor climatice și la proiecte din zona de energie.
Deși în descrierea sa nu se menționează explicit acest lucru, planul „Poarta Globală” își propune să ofere o alternativă la programul „Belt and Road” al Chinei.
„Un lucru e clar: dacă «Belt and Road» n-ar fi existat, atunci n-ar fi apărut nici «Poarta Globală».
Pentru mine, aceasta este prima încercare a părții europene de a oferi un pachet de soluții și de a găsi mecanisme de finanțare, astfel încât țările care se gândesc acum să ia împrumuturi din China să aibă alternativă”, a precizat pentru BBC Andrew Small, senior partener la Marshall Fund din Germania.
Întrebarea este dacă va reuși UE să se impună pe această piață pe care China a atacat-o deja puternic.
„Sau este prea rigidă, prea încurcată în luptele birocratice interne. Dacă nu le reușește asta, eșecul va fi răsunător! ” a mai spus Andrew Small.
Diplomați cu care Small susține că s-a consultat sunt de părere că – în încercarea de a face față expansiunii economice a Chinei - UE și-ar putea redescoperi interesele comune cu SUA.
Doar că SUA au propriul său program numit „Build Back Better World ” pe care l-a lansat la reuniunea G7 din luna iunie a acestui an și care își propune, în linii mari, aceleași lucruri ca și „Road and Belt” și „Poarta Globală”. Adică să finanțeze dezvoltarea infrastructurii necesare creșterii economiilor, la nivel internațional.
Recent, Casa Albă a anunțat că, în ianuarie 2021, SUA va prezenta primele mari 10 proiecte ale programului „Build Back Better World”.
Practic, fiecare mare putere economică – UE, SUA și China – încearcă în acest fel să își consilideze influența, în zonele în care vor împrumuta cu bani guvernele locale, pentru dezvoltare.
Una dintre principalele zone de interes este Africa. Acolo, China este deja prezenta. Numai că specialiști internaționali vorbesc despre „împrumuri otrăvite” ale Beijingului, create în așa fel încât economiile precare din țările sub-dezvoltate să nu le poată achita.
Spre exemplu, presa locală din Uganda scria, zilele trecute, că statul s-ar putea să își piardă singurul aeroport internațional din cauza unei datorii de peste 200 de milioane de dolari pe care o are către China.
Potrivit BusinessInsider, însă, nu e clar dacă de vină sunt termenii în care a fost acordat respectivul împrumut, prin intermediul China Exim Bank sau dacă Ugranda pur și simplu nu și-a administrat bine datoria și a intrat în incapacitate de plată.
Oricum, Uganda nu e prima țară care are probleme din cauza împrumuturilor din China.
Muntenegru a fost la un pas de a intra în incapacitate de plată din cauza unui împrtumut de 944 de milioane de dolari pe care l-a luat în 2014 pentru a-și construi o autostradă.
De fapt, banii erau destinați doar unei porțiuni de 41 de kilometri din 171 de km, cât ar trebui să aibă întreaga șosea. Iar asta înseamnă că – din motive greu de înțeles – mica țară din Balcani își face una dintre cele mai scumpe autostrăzi de pe planetă.
Muntenegru a început să plătească uriașa sumă, a transmis Euractiv, în vara lui 2021, dar a cerut și ajutorul UE, neștiind dacă o va putea scoate la capăt cu uriașa datorie.