Benzina și motorina s-au scumpit galopant în ultimul an

Benzina și motorina s-au scumpit galopant în ultimul an

În aprilie 2020, carburanții se ieftiniseră foarte mult, în contextul lockdown-ului impus în România și în majoritatea țărilor europene la debutul pandemiei. Acum, după un an, avem parte de prețuri cu peste 20% mai mari.

Principalul motiv este creșterea cotației petrolului, la care se adaugă mărirea accizelor la început de an.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Mai exact, în aprilie 2020, un litru de benzină costa, în medie, 0,906 de euro, potrivit datelor Oil Bulletin compilate de Comisia Europeană. Acum, prețul e de 1,116 euro/litru, ceea ce înseamnă o scumpire de 23% în decurs de un an.

Luând în considerare un rezervor de 45 de litri, scoatem din buzunar pentru un plin de benzină cu 9,45 euro mai mult.

La motorină avem parte de o creștere de 13%, de la 0,944 euro/litru la 1,089 euro/litru.

Luând în considerare un rezervor de 45 de litri, iată că scoatem din buzunar pentru un plin de motorină cu 6,5 euro mai mult.

Care sunt cauzele scumpirii benzinei și motorinei în ultimul an

Principalele cauze ale scumpirii benzinei și motorinei în România în ultimul an sunt scumpirea materiei prime și mărirea accizelor la carburanți.

Mai exact, barilul de petrol Brent, reprezentativ pentru piața europeană, s-a scumpit galopant: de la 16,21 de dolari (cât era cotația pe 28 aprilie 2020) la 67,26 de dolari (pe 28 aprilie 2021).

În plus, în țara noastră au crescut accizele la început de an.

Astfel, de la 1 ianuarie 2021, acciza pentru benzina fără plumb are o valoare de 1.827,13 lei pe mia de litri, în creştere de la 1.773,46 pe mia de litri, potrivit Ministerului Finanţelor. De asemenea, pentru motorină, acciza s-a mărit la 1.674,55/mia de litri, de la 1.625,37 lei pe mia de litri.

Topul țărilor din UE cu cele mai mici și mai mari prețuri la carburanți

Țara noastră avea, în aprilie 2021, al doilea cel mai mic preț al benzinei din Uniunea Europeană, după cum reiese din datele Oil Bulletin.

  • Bulgaria: 1,031 euro/litru
  • România: 1,116 euro/litru
  • Polonia: 1,162 euro/litru

La polul opus, țările din UE cu cea mai scumpă benzină erau:

  • Olanda: 1,763 euro/litru
  • Danemarca: 1,636 euro/litru
  • Finlanda: 1,624 euro/litru

Similar, România avea, în aprilie 2021, al doilea cel mai mic preț al motorinei din UE.

  • Bulgaria: 1,004 euro/litru
  • România: 1,089 euro/litru
  • Lituania: 1,092 euro/litru

La polul opus, cea mai scumpă motorină se vindea în:

  • Suedia: 1,549. euro/litru
  • Finlanda: 1,475 euro/litru
  • Italia: 1,437 euro/litru

Ce plătim, de fapt, la pompă?

* TVA, accize și alte taxe (care merg direct in buzunarul statului);

* Costuri logistice (distributie primara si secundara – salarii, intretinere, amortizari);

* Costuri de operare retea de distributie (salarii, taxe, impozite locale, utilități, investitii obligatorii);

* Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării si prelucrarii acesteia);

* Costuri financiare (dobanzi – credite investitii, curs valutar etc.);

* Adaos comercial.

Citește și alte articole din categoria Economie


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!