Parcursul impresionant al evoluției inteligenței artificiale (IA) a marcat un avans impetuos în 2023. Se conturează perspective uluitoare pentru un viitor bazat pe asistenți virtuali IA, chiar dacă prognoza acestor asistenți virtuali depinde în mod direct de resursele și eforturile pe care le investim în antrenarea lor ca să ne fie parteneri digitali.
În paralel cu această evoluție se profilează și o nouă identitate virtuală, un alter ego digital alimentat de interacțiunile noastre cu acest asistent. Pe acest fond de evoluție tehnologică, speranțele și temerile se intersectează în mediul de business.
Transformarea digitală, automatizarea și robotizarea din ce în ce mai accelerate ne pregătesc pentru provocările și oportunitățile pe care le aduce inteligența artificială în 2024.
A fi în avangarda acestor transformări nu a fost niciodată mai important pentru companiile care vor să fie de succes. Tocmai de aceea, trebuie să înțelegem mega-tendințele din mediul de afaceri și să extragem aspectele esențiale care vor modela lumea afacerilor în 2024.
1. Reziliența economică urcă în topul priorităților
Discontinuitățile din lanțul de aprovizionare observate la nivel global în ultimii ani au determinat companiile să-și reevalueze dependența de lanțurile globale de producție și distribuție.
Conform studiilor realizate de marile companii de consultanță, 75% dintre companii au avut astfel de situații în ultimii doi ani.
Astfel, tendințele de regionalizare și chiar de localizare s-au intensificat în ultimii ani, dar anul 2024 va fi definitoriu pentru consolidarea rezilienței economice.
Companiile încep să aibă un portofoliu de furnizori tot mai diversificat, adoptând producția locală și construind sisteme de aprovizionare mai robuste și mai flexibile. Această abordare nu doar atenuează riscurile asociate tensiunilor geopolitice, cum se întâmplă acum, ci contribuie și la dezvoltarea unor economii la nivel de țară mai durabile și reziliente.
2. Sustenabilitatea devine imperativ de afaceri
Sustenabilitatea nu mai este doar o obligație morală, ci devine un imperativ strategic pentru afaceri. În 2024, consumatorii și investitorii vor trece din ce în ce mai mult decizii bazate pe angajamentul unei companii față de practicile de afaceri sustenabile.
Concluziile unui sondaj realizat la sfârșitul anului 2023 de Valoria Business Solutions și CSRMedia.ro, 72% dintre Top 300 companii din România au implementat deja un management eficient al resurselor ca practică esențială de ESG.
De la sursele de energie regenerabilă la ambalaje prietenoase cu mediul, afacerile își aliniază operațiunile cu inițiativele verzi pentru a atrage consumatori tot mai conștienți și mai preocupați de mediu. Când nu este un ieftin greenwashing, această schimbare reflectă un angajament față de responsabilitatea socială corporativă și servește drept factor diferențiator într-un mediu în care sustenabilitatea devine sinonimă cu succesul.
3. Securitatea cibernetică trece în prim plan
Pe măsură ce companiile adoptă transformarea digitală, mediul amenințărilor cibernetice se extinde, făcând din securitatea cibernetică o prioritate în 2024. Odată cu creșterea frecvenței și sofisticării atacurilor cibernetice, companiile investesc în măsuri de securitate pentru a-și proteja activele digitale, datele clienților și proprietatea intelectuală.
Integrarea inteligenței artificiale și a învățării automate în strategiile de securitate cibernetică permite organizațiilor să identifice și să gestioneze proactiv potențialele amenințări. Blockchain-ul ar putea avea aici un rol foarte important. Natura descentralizată și transparentă a blockchain-ului abordează problemele de încredere și securitate în diferite industrii, deschide calea pentru procese mai eficiente și mai fiabile.
4. Munca la distanță devine parte din bunăstare
Creșterea ponderii muncii la distanță impusă de pandemie a modificat fundamental modul în care companiile își desfășoară activitatea. În 2024, modelul de lucru la distanță nu este doar o reacție la factori externi, ci o alegere deliberată pentru multe companii.
Tehnologia facilitează colaborarea fără probleme. Accentul este pus pe crearea unor medii de lucru flexibile care contribuie la bunăstarea angajaților, implicarea și productivitatea lor. Transformarea cea mai profundă are loc acum cu privire la natura muncii în sine. Angajații vor ca timpul petrecut lucrând să aibă un scop relevant pentru viața lor și pentru comunitate.
Numeroase studii arată că, atunci când angajatorii oferă programele de wellness bazate pe recunoașterea performanței, angajaților le crește de 9-10 ori sentimentul apartenenței la organizație. Aceleași studii spun că angajații care primesc apreciere publică, în fața colegilor, sunt de 3 ori mai încrezători că sunt la cel mai potrivit loc de muncă pentru ei.
Încurajate de aceste date, echipele de management fac demersuri pentru a crește nivelul de satisfacție, implicare și motivarea al angajaților.
5. Nevoia de perfecționare a angajaților crește
Ritmul rapid al schimbărilor tehnologice aduce o schimbare a seturilor de abilități necesare forței de muncă.
În 2024, afacerile pun un accent deosebit pe programele de dezvoltare și perfecționare a forței de muncă pentru a se asigura că angajații lor rămân echipați cu competențele necesare pentru a reuși.
Companiile de succes investesc Learning & Developement își mențin angajații motivați oferindu-le oportunități de formare și dezvoltare profesională. Dacă acest lucru nu se întâmplă, angajații pot lua în calcul schimbarea locului de muncă, lucru care poate deveni costisitor pentru companie.
Echipele de management au înțeles că a avea angajați bine pregătiți, motivați și entuziasmați de experiențele trăite la locul de muncă este o necesitate pentru fiecare companie de succes. Învățarea pe tot parcursul vieții devine noua normă, iar tot mai multe companii investesc în programe de formare care încurajează literația digitală, adaptabilitatea și creativitatea.
În concluzie
Mega-tendințele anului 2024 remodelează mediul de business și prezintă provocări pentru companiile cu abordări conservatoare, sau oportunități pentru companiile care se adaptează. Creșterea rezilienței, prioritizarea sustenabilității, înțelegerea cerințelor și susținerea evoluției forței de muncă sunt elementele care fac diferența și conduc la succes în acest mediu dinamic.
Pe măsură ce companiile își conturează strategiile de dezvoltare, capacitatea de a inova, de a accepta schimbarea și de a promova o cultură a învățării continue vor fi cruciale pentru a beneficia de pe urma acestor mega-tendințe.
Despre Constantin Măgdălina
Constantin Măgdălina are o experiență profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice București. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înțelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizațiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creștere ale firmelor, managementul cunoștințelor, experiența de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferințe de business.